خانه هایی که شهر را از وزش بادهای هولناک نجات می دهند!

به گزارش مجله تور یک روزه، دیوار مسکونی شهر فرمونت

در جهان شهرهای زیادی هستند که فقط به خاطر وجود معدن های با ارزش به وجود آمده اند یکی از این شهرها، شهر فرمونت در کانادا ست که در نزدیکی مرز کبک-لابرادور واقع شده است و در اوایل دهه 1970 توسط شرکت معدنی کارتیر کبک تاسیس شده است. اما ساخته شدن این شهر داستان جالبی دارد چون وجود بادهای سرد در این ناحیه، عملا ساخت شهر را با مشکل جدی روبرو نموده بود اما ساخت یک دیوار مسکونی همه مسائل را حل کرد. اگر می خواهید از داستان ساخته شدن شهر فرمونت بیشتر بدانید در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

خانه هایی که شهر را از وزش بادهای هولناک نجات می دهند!

شرکت معدن می خواست تا از حجم زیاد سنگ های آهنی که بر روی کوه مونت رایت بود بهره برداری کند برای همین قصد داشت تا در 25 کیلومتری این کوه شهری بسازد تا کارگران معدن و همینطور خانواده های آن ها را در آنجا ساکن کند. این ناحیه درست در بالای مدار 2 درجه شمالی واقع شده است یعنی دقیقا در همان راستایی که آلاسکا و سیبری هستند پس حتما حدس زده اید که زمستان های طولانی و سرد و تابستان های کوتاه و ملایم از ویژگی های آب و هوایی اینجاست به طوری که با آمدن زمستان، بادهای سرد و شدید شمالی شهر را تحت تاثیر قرار می دهد و تقریبا ساکنان را خانه نشین می نماید.

این بادها برای ساخت شهر جدید مشکل کوچکی نبودند برای همین مسئولان مجبور شدند تا به فکر راهکار ای برای حل این مشکل باشند. مگر می شد در ناحیه ای که تا این حد بادهای سرد می وزید و زمستان های طولانی ای داشت شهر ساخت؟ آیا خانواده معدچیان حاضر بودند در ناحیه ای که به وزش بادهای سرد معروف است زندگی نمایند؟ دهه 1960 بود که دو معمار از شهر مونترال مامور شدند تا این شهر را به شیوه ای طراحی نمایند که این بادهای سهمگین کسی را اذیت نکند!

این دو معمار بعد از آنالیز های اقلیمی این ناحیه به این نتیجه رسیدند که بدون شک شهر احتیاج به بادشکن دارد تا جلوی بادها را قبل از رسیدن به شهر بگیرد. آن ها در قدم اول آغاز به تحقیق کردند تا ببینند شهرهایی که همین ویژگی های آب و هوایی را داشته اند چطور بر این مشکل غلبه نموده اند. آن ها بعد از تحقیقات به یکی از شهرهای سوئد برخوردند که با طراحی ای زیرکانه مشکل وزش بادهای سرد را از سر راه برداشته بود. آن ها با الگوبرداری از این شهر سوئدی تصمیم گرفتند تا دست به خلاقیت بزنند و به جای موانع معمولی، بادشکن ها را در مجتمع های مسکونی پیاده نمایند. آن ها برای اجرای این طرح آغاز به ساخت ساختمان های 5 طبقه و به هم چسبیده در مرزهای شهر کردند این ساختمان ها در کنار هم یک دیوار مسکونی به طول 1.3 کیلومتر را شکل دادند که درست مثل دیواری بلند شهر را به احاطه خود درآورد.

این ساختمان ها هم جایی برای زندگی بودند و هم با ارتفاع بلند خود مانعی برای ورود بادهای سرد شمالی به شهر می شدند. برای ساخت این ساختمان ها فکر همه چیز شده است آن ها فقط خانه نیستند بلکه هر نوع امکاناتی که ساکنان احتیاج دارند مثل هتل، رستوران، سوپرمارکت، مدرسه، بیمارستان، تالار شهر، استخر، ایستگاه پلیس و حتی زندان سه سلوله هم در همین دیوار مسکونی وجود دارد تا در زمستان های طولانی که حدود 7 ماه طول می کشد کسی از این ساختمان ها خارج نشود. همه ساکنان به جز کارگرانی که در معدن کار می نمایند کل مدت زمستان را در همین ساختمان ها می مانند و به بیرون نمی روند چون با وجود امکاناتی که هست دیگر احتیاجی به بیرون رفتن نیست!

این دیوار مسکونی که حدود 440 نفر در آن زندگی می نمایند امروز به نماد شهر فرمونت تبدیل شده و یکی از راحت ترین جاهای شهر برای زندگی است. همانطور که گفتیم برای ساخت این دیوار مسکونی از یک معمار سوئدی به اسم رالف ارسکین الهام گرفته شده، کسی که ساختمان های مشابهی را در سال 1962 در سوئد درست کرد تا کسانی که برای کار در معدن به نواحی شمالی مدار قطب شمال رفته بودند را ساکن کند.

جالبه بدانید که دیوار مسکونی کانادا حتی از ساختمان های مشابه سوئد هم بهتر است چون برخلاف ساختمان های سوئد که فقط مسکونی اند ساختمان های شهر فرمونت مسکونی، تجاری و آموزشی هستند و امکانات زیادی دارند به طوری که ساکنان را از بیرون رفتن در سرمای زمستان بی احتیاج می نمایند. اما خانه ها و ساختمان های شهر مرمونت فقط محدود به این دیوار مسکونی نیست. حدود 755 خانه دیگر هم در شهر وجود دارد که در آن سوی دیوار مسکونی ساخته شده اند اما چون این دیوار جلوی بادهای سهمگین را می گیرد زمستان های طولانی را بدون شکل سپری می نمایند. شهر فرمونت تنها شهر معدنی این ناحیه است و وجود دیوار مسکونی باعث شده تا همه مردم این شهر در زمستان های سرد در برابر وزش بادهای سهمگین محافظت شوند.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 355

به "خانه هایی که شهر را از وزش بادهای هولناک نجات می دهند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه هایی که شهر را از وزش بادهای هولناک نجات می دهند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید