تولید سالانه 290 هزار مترمربع فرش در آذربایجان غربی، 72 هزار نفر در صنعت فرش استان اشتغال دارند

به گزارش مجله تور یک روزه، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی با در اختیار داشتن 224 واحد کارگاه تولید فرش دستباف و کارگاه های خانگی برای 72 هزار نفر شغل پایدار ایجاد کرده است.

تولید سالانه 290 هزار مترمربع فرش در آذربایجان غربی، 72 هزار نفر در صنعت فرش استان اشتغال دارند

به گزارش خبرنگار از، نادر صادقی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی ظهر روز سه شنبه بیست وهشتم اردیبهشت ماه در جلسه کارگروه فرش استان که با حضور رئیس مرکز ملی فرش برگزار گشت، گفت: سالانه بیش از 290 هزار مترمربع فرش در استان تولید می شود که اشتغال زایی 72 هزار نفر را در پی دارد.

وی با بیان این که 224 کارگاه تولید فرش در استان فعال است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر، 12 هزار و 708 نفر بیمه قالی بافی در قالب تأمین اجتماعی و چهار هزار و 609 نفر هم در قالب بیمه صندوق اجتماعی کشاورزی، روستاییان و عشایر بیمه شده اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی یادآور شد: همچنین قالی بافان فرش دستباف در 7 مجتمع فعالیت دارند.

صادقی گفت: فرش های ریزماهی خوی و افشار تکاب در شمال و جنوب آذربایجان. غرلی در سال 1389 ثبت ملی شده و فرش بافته شده در خوی هم طی سال 1392 به ثبت جهانی رسیده است. همچنین در پی ثبت جهانی فرش افشار تکاب هم هستیم.

وی نام کرد: شهرستان های تکاب و خوی مهم ترین قطب های تولید فرش استان بوده و در کنار آن ها فرش بافی در شهر های بوکان، شاهین دژ، میاندوآب، مهاباد و ارومیه هم رواج دارد.

معاون استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های خوب استان در حوزه آموزش و حرفه آموزی در زمینه قالی بافی، برای ایجاد اشتغال زندانیان و خانواده های آنان در راستای ایجاد اشتغال و درآمدزایی هم در حین گذراندن محکومیت و هم بعد از آزادی می توان از این فرصت استفاده بهینه کرد.

صادقی همچنین به 610 نفر از مددجویان کمیته امداد استان در زمینه فرش اشاره کرد و افزود: در طول سال 1399 بیش از 3 هزار مترمربع فرش از طریق این افراد تولید شد که بیش از 7 میلیارد و 500 میلیون تومان سود خالص در پی داشت.

وی تشریح کرد: به همین علت بیش از یک هزار و 100 طرح در ارتباط با فرش در سال 1400 برای مددجویان کمیته امداد استان پیش بینی شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1723

به "تولید سالانه 290 هزار مترمربع فرش در آذربایجان غربی، 72 هزار نفر در صنعت فرش استان اشتغال دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید سالانه 290 هزار مترمربع فرش در آذربایجان غربی، 72 هزار نفر در صنعت فرش استان اشتغال دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید