تنوع بالای جاذبه های گردشگری در غرب ایران

به گزارش مجله تور یک روزه، یک فعال گردشگری در کرمانشاه با اشاره به تنوع بالای جاذبه های گردشگری در غرب ایران، گفت : می توانیم مجذوب کننده ترین جهت برای گردشگران باشیم، لذا باید از جزیره ای عمل کردن پرهیز کنیم.

تنوع بالای جاذبه های گردشگری در غرب ایران

خبرنگاران کرمانشاه - حمیدرضا کرمی فعال جهانگردی در کرمانشاه بابیان اینکه سالهاست جهانگردی ایران از دید جهانگردان خارجی و بسیاری از جهانگردان داخلی به یک راستا کلاسیک محدود شده، گفت : این راستا از تهران شروع می گردد و تا کاشان، اصفهان، یزد، شیراز و گاهی هم کرمان امتداد می یابد.

از قبل از وقوع انقلاب اسلامی روی این راستا کار و تقریبا برندسازی شده و در شرایط فعلی هم جهانگردان بویژه جهانگردان خارجی بیشتر این راستا را می شناسند.

بخشی از این راستا دارای هویت تاریخی است و بخشی از آن هم بنا هایی است که تاریخی هستند، اما آن ها را بگونه ای بازسازی و بازسازی نموده اند که متناسب با روح تاریخی آن نیست و سنخیتی با روح هنر و معماری ایرانی اسلامی ندارد و بیشتر باب سلیقه و طبع جهانگرد ها شده اند تا ماندگاری آن ها را افزایش دهند، چراکه ماندگاری مهمترین پارامتر برای یک محور جهانگردی محسوب می گردد.

در کنار راستا کلاسیک جهانگردی در ایران، یک محور جهانگردی دیگر در شمال کشور داریم، محوری که بیشتر جهانگردان داخلی و طی سال های اخیر جهانگردان عرب را به سمت خود جذب نموده است.

در شرق کشور هم راستا خراسان را داریم، راستای که در آن جهانگردی مذهبی فعال است و جهانگردان قابل توجهی از داخل و کشور های مسلمان همسایه به آن سفر می نمایند.

منطقه شمال غرب و غرب کشور در این میان مغفول مانده و متاسفانه راستا جهانگردی نیست، اگر آذربایجان های غربی و شرقی، زنجان، قزوین، همدان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد و خوزستان را هم به عنوان یک راستا در نظر بگیریم، در این راستا علاوه بر آثار تاریخی، جاذبه های طبیعی و فرهنگی بسیاری داریم که تنوع بسیار بالایی را برای جهانگردان خواهد داشت.

در راستا کلاسیک جهانگردی ایران بیشتر شاهد جاذبه های تاریخی هستیم، اما در راستا غرب کشور جاذبه های طبیعی و فرهنگی بسیار چشم نواز و قابل توجه هستند.

راستا جهانگردی غرب راستای مجذوب کننده برای جهانگردان است علیرغم همه ظرفیت هایی که در این راستا داریم، اما متاسفانه بنا به دلایلی توسعه نیافته است.

متاسفانه در بحث زیرساخت ها مسائلی داریم، برای مثال تعداد هتل ها و رستوران های دارای استاندارد های لازم در این منطقه چندان نیست، بگونه ای در غرب کشور تنها دو هتل پنج ستاره داریم که آن هم در کرمانشاه هستند.

مابقی هتل های این منطقه کیفیت خدماتی که دارند مطابق با ستاره هایشان نیست و یا اینکه در بحث تبدیل خانه های تاریخی به اقامتگاه های سنتی چندان سلیقه جهانگردان مختلف را در نظر نگرفته ایم که اگر یک نمونه بخواهیم مثال بزنیم در اقامتگاه های ما تخت خواب وجود ندارد، درحالی که جهانگردان خارجی به خوابیدن روی زمین عادت ندارند.

از سوی دیگر استاندارد های لازم در بسیاری از رستوران های ما رعایت نمی گردد و برای همه جهانگردان با سلایق گوناگون خوراک ندارند. از طرفی کرمانشاه به واسطه تنوع غذا ها و شیرینی ها و نان های خود به عنوان شهر خلاق خوراک معرفی شده، اما در بیشتر رستوران های استان غیر از دو غذای خورشت خلال و دنده کباب، دیگر غذا های اصیل کرمانشاه ارائه می گردد.

این معضلات نه تنها در کرمانشاه بلکه در کل غرب کشور دیده می گردد، بنابرین تا زمانی که این مسائل وجود دارد نباید انتظار رونق جهانگردی را در این منطقه ها داشته باشیم.

متأسفانه هرکدام از استان های غرب کشور تا به امروز برای جذب جهانگرد به شکل جزیره ای عمل نموده اند و این باعث شده تا زمینه ای برای ماندگاری جهانگرد را در دل خود نداشته باشند، اگر بخواهیم برای نمونه مثالی بیاوریم از راستا همدان تا کرمانشاه که حدود دو ساعت طول می کشد، هیچ جاذبه ای را به جهانگردان معرفی ننموده ایم تا در این راستا از آن بازدید نمایند و خستگی راستا را نداشته باشند.

به نظر می رسد علاوه بر راستا های ریلی و جاده ای، باید پرواز های داخلی و خارجی خود را در این منطقه افزایش دهیم .

د

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1915

به "تنوع بالای جاذبه های گردشگری در غرب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنوع بالای جاذبه های گردشگری در غرب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید