برترین دستور پخت های آش ترخینه

به گزارش مجله تور یک روزه، آش یکی از پرطرفدارترین غذاهای سنتی ایرانی است که انواع مختلفی دارد. آش ترخینه نوعی خاص از آش است که با ترخینه و دوغ یا ماست تهیه می گردد. این آش، بومی استان های غربی کشور (کرمانشاه، اراک، کردستان و همدان) است و اغلب به مناسبت های مختلفی چون سیزده به در یا ابتدای نوروز سرو می گردد. طرز تهیه آش ترخینه زمان بر بوده، به طوری که با احتساب زمان تهیه ترخینه خشک، حداکثر 1 هفته به طول می انجامد. در این مقاله از بلاگ خبرنگاران به معرفی ترخیه، طرز تهیه ترخیه خشک و طرز تهیه آش ترخینه پرداخته ایم.

برترین دستور پخت های آش ترخینه

ترخینه چیست

ترخینه، خمیری مرکب از بلغور گندم، دوغ (ماست ترش)، ادویه های لازم و نعنای خشک است. ترخینه را به صورت آماده می توانید از عطاری های تهیه کنید. اما در صورت تمایل در منزل نیز می توانید آن را آماده نموده و برای استفاده در آش ترخینه به کار ببرید.

طرز تهیه ترخینه خشک

برای تهیه ترخینه خشک ضروری است مراحل زیر را طی کنید. مواد زیر به تعداد 4 نفر در نظر گرفته شده است. زمان آماده سازی ترخینه خشک حداکثر 5 روز است.

مواد لازم

  • بلغور گندم 500 گرم
  • دوغ یا ماست ترش 1.5 کیلوگرم
  • نعنا یا پونه خشک 1 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه قاشق غذاخوری

مراحل تهیه ترخینه خشک

  1. ابتدا باید بلغور گندم را در آب به مدت حداکثر 6 ساعت بخیسانید.
  2. سپس بلغورهای نرم شده را باید آب کش کنید تا هیچ آب اضافی ای نداشته باشد.
  3. حال نوبت ترکیب کردن بلغورها با دوغ یا ماست ترش است. برای این کار ظرفی گود در نظر گرفته و مواد با در ظرف بریزید. سپس با همزن سنتی (دستی) مواد را کاملاً مخلوط کنید تا خمیری یک دست حاصل گردد.
  4. در مرحله بعد باید مایع به دست آمده را روی حرارت قرار دهید تا بپزد. بنابراین مخلوط بلغور و دوغ را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. این مرحله حدود 1 الی 2 ساعت زمان می برد. پس ضروری است به صورت مداوم مواد درون قابلمه را هم بزنید تا ته نگیرد. در نیم ساعت سرانجامی ادویه های لازم (نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و نعنا (پونه) خشک) را به مواد اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید. در سرانجام این مرحله باید خمیری یک دست به دست بیاورید.
  5. پس از این که خمیر خنک شد، آن را به صورت گلوله، فرم دهید و در ظرف جداگانه ای پهن کنید. سپس ضروری است 1 عدد ترخینه ای که به صورت خمیر درآورده اید را مقابل آفتاب قرار دهید تا کاملاً خشک گردد. این فرایند ممکن است چند روز به طول انجامد. پس از خشک شدن ترخینه خانگی خود، می توانید مراحل پخت آش ترخینه را شروع کنید.

طرز تهیه آش ترخینه کرمانشاهی

اگر مراحل قبل را پشت سر گذاشته اید، اکنون می توانید برای دستور پخت آش ترخینه ساده و مجلسی از ترخینه خشکی که در منزل تهیه نموده اید، بهره ببرید. در غیر این صورت ترخینه خشک را می توانید از خبرنگاران به صورت آنلاین بخرید. آش ترخینه مانند تمام آش ها، از حبوبات معمول و سبزی مخصوص آش تهیه می گردد. دستور پخت آش ترخینه کرمانشاهی نیز با استفاده از همین حبوبات (نخود، لوبیا و عدس) انجام می گردد. اما نوع دیگری از آش ترخینه نیز وجود دارد که تنها با ماش تهیه می گردد.

مراحل زیر را مو به مو انجام دهید تا طعم خوش و لطیف آش ترخینه کرمانشاهی را در کنار عزیزان خود تجربه کنید. هیچ چیز لذت بخش تر از گذراندن عصر بهاری دل انگیز و غذایی سنتی و بسیار خوشمزه نیست. مواد زیر برای 4 نفر و حداکثر زمان پخت (با احتساب زمان آماده سازی) 6 ساعت ساعت است.

مواد لازم

  • عدس، لوبیا و نخود از هر کدام 1 پیمانه
  • پیاز 2 عدد بزرگ
  • سیر به اندازه دلخواه (معمولاً 5 حبه بزرگ کفایت می نماید)
  • سبزیجات خورد شده آش (گشنیز، جعفری، تره و نعنا تازه) 500 گرم
  • ترخینه 1 عدد
  • کشک غلیظ 1 پیمانه
  • پودر نعنا خشک 3 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • آب 1.5 الی 2 لیتر

مراحل پخت آش ترخینه

  1. نخود و لوبیا را از یک شب قبل در آب بخیسانید و تا روز بعد آب آنها را چند بار عوض کنید.
  2. در روز پخت آش ترخینه، ترخینه خشکی که تهیه نموده اید را در ظرف آب قرار دهید تا کمی خیس بخورد.
  3. در ظرفی دیگر عدس را هم بخیسانید تا برای پخت آماده گردد.
  4. نخود و لوبیای آماده پخت را همراه 1.5 لیتر آب روی حرارت قرار دهید. این مرحله ممکن است حداکثر 1 ساعت زمان ببرد تا حبوبات نیم پز شوند.
  5. پس از اینکه حبوبات به نقطه پخت مورد نظر رسید، عدس، ترخینه و نمک و فلفل سیاه را به آنها اضافه کنید.
  6. زمانی که حبوبات کاملاً پخت، سبزیجات خورد شده را به آش اضافه کنید و اجازه دهید آش ترخینه کاملاً جا بیفتد.
  7. در تابه ای جداگانه، پیاز را به صورت خلالی یا نگینی خورد نموده و در اندازهی روغن سرخ کنید و پس از طلایی و برشته شدن، زردچوبه را برای تهیه پیاز داغ به آن اضافه کنید. پیاز داغ آماده شده را به ظرفی دیگر برای مراحل سرانجامی آش ترخینه، منتقل کنید.
  8. مطابق مرحله قبل، ضروری است سیر داغ نعنایی هم آماده کنید.
  9. در نیم ساعت سرانجامی پخت آش ترخینه، اندازهی از نعنا و پیاز داغ از قبل آماده شده را در آش بریزید و پس از گذشت زمان لازم که آش به لعاب افتاد، می توانید آن را سرو کنید.
  10. برای سرو آش ترخینه معمولاً از کشک رقیق شده و پیاز و نعنا داغ استفاده می گردد.

آش ترخینه با سیرابی

آش ترخینه از آن دست غذاهایی است که از ترکیب مواد متنوعی به وجود می آید و منجر به خلق مزه های خاص و جذابی می گردد. استفاده از سیرابی یا ماش برای تهیه آش ترخینه در کشور رایج است. در این قسمت توجه خوانندگان عزیز را به طرز تهیه آش تریخینه با سیرابی جلب می کنیم. فرایند تهیه آش ترخینه با سیرابی کاملاً مشابه آش ترخینه کرمانشاهی است، بنابراین زمان پخت و مواد لازم یکسانی دارد.

مواد لازم

  • حبوبات محبوب (عدس، لوبیا و نخود) هر کدام 1 پیمانه
  • پیاز 2 عدد بزرگ
  • سیر 6 حبه بزرگ
  • سبزی آش (گشنیز، جعفری، تره و نعنا تازه) 500 گرم
  • ترخینه 1 عدد
  • کشک غلیظ 1 پیمانه
  • پودر نعنا خشک 3 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • آب 1.5 الی 2 لیتر

مراحل پخت

  1. سیرابی و شیردان خورد و پخته شده 2 پیمانه
  2. در تهیه آش ترخینه با سیرابی، ضروری است از شب قبل، حبوبات را در آب قرار دهید تا خاصیت نفاخ خود را از دست دهند.
  3. در روز پخت، ترخینه را با 2 لیوان آب بخیسانید.
  4. پیاز داغ و سیر داغ نعنایی را جداگانه آماده کنید.
  5. حبوبات را روی حرارت قرار دهید تا نیم پز شوند. سپس ترخینه، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را همراه اندازهی از پیازداغ و نعنا داغ به آنها اضافه کنید و اجازه دهید مواد کاملاً پخته شوند.
  6. سیرابی و شیردانی که خورد و پخته شده است را در 1 ساعت سرانجامی همراه سبزیجات خورد شده به آش ترخینه اضافه کنید و اجازه دهید آش ترخینه خوب لعاب بیندازد.
  7. در سرانجام آش ترخینه با سیرابی آماده شده را با به جای مانده پیاز داغ، سیر داغ نعنایی و کشک رقیق شده تزئین و نوش جان کنید.

سخن سرانجامی

آش ترخینه، غذای محبوب استان های کرمانشاه و همدان است اما به علت طعم دلچسب و بی نظیرش، پخت آش ترخینه در سراسر کشور رواج دارد. در این مقاله از خبرنگاران تمام نکاتی که ضروری است در طرز تهیه آش ترخینه یاد بگیرید را ذکر نموده ایم. تمامی مواد به کار رفته در دو نوع دستور پخت آش ترخینه ساده و مجلسی، در فروشگاه آنلاین خبرنگاران موجود هستند. بنابراین برای جلوگیری تسریع فرآیند آشپزی، به سایت فروشگاهی خبرنگاران مراجعه نموده و برای پخت آش ترخینه در منزل، به صورت آنلاین قدم بردارید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 2071

به "برترین دستور پخت های آش ترخینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین دستور پخت های آش ترخینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید