بازار تبریز به علت بازسازی های اصولی کمترین آسیب را دیده است، شروع آنالیز و ارزیابی برای اجرای اقدامات بازسازیی

به گزارش مجله تور یک روزه، مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار میراث آریا اضافه کرد: آتش سوزی در بازار تاریخی تبریز و در سرای دودری که از ساعت 22 چهارشنبه 18 اردیبهشت شروع شده بود با تماس کارکنان پایگاه میراث جهانی بازار با آتش نشانی، حدود ساعت 3 بعد از نیمه شب 19 اردیبهشت به طور کامل مهار شد.

بازار تبریز به علت بازسازی های اصولی کمترین آسیب را دیده است، شروع آنالیز و ارزیابی برای اجرای اقدامات بازسازیی

جهت دریافت خدمات بازسازی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

او توضیح داد: نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان، کارکنان پایگاه میراث جهانی و اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از ساعت شروعین حریق در محل حضور داشتند.

آبدار یادآور شد: با توجه به اینکه مغازه های سرای دودری محل فروش لوازم بهداشتی هستند، آتش نشانان برای اطفای حریق با مشکلاتی روبرو شدند اما خوشبختانه با کوشش و همکاری همه نیروهای امدادی، ارتش و سپاه، این آتش سوزی مهار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی اضافه نمود: این آتش سوزی تلفات جانی نداشته است و براساس اعلام اورژانس، 29 نفر دچار مصدومیت شده اند و در مراکز درمانی تحت نظر هستند.

او گفت: حدود 10 سال پیش هم این سرا دچار حریق شده بود و با توجه به اقدامات بازسازیی و حفاظتی که از سوی اداره کل میراث فرهنگی اجرا شده بود در آتش سوزی دیشب شاهد خسارت کمتری به بنای بازار تاریخی تبریز بودیم.

آبدار اضافه نمود: وجود فاضلاب و آب و شیرهای هیدرانت، بعلاوه سنگ فرش بودن این سرا، در مهار آتش تاثیر بسزایی داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهار کرد: احیا و بازسازی اصولی طاق و گنبد نسبت به دوره قبل آتش سوزی و استفاده نشدن از سقف چوبی باعث توسعه نیافتن آتش و کاهش حجم آتش نسبت به مغازه هایی که به صورت مدرن و با استفاده سقف تیرآهن ساخته شده اند، بود.

او اضافه نمود: حدود 100 مغازه آسیب جدی دیده و به 50 مغازه خسارت جزیی وارد شده است،آنالیز و ارزیابی اندازه خسارت وارده شده به بازار تبریز و شروع فوری اقدامات بازسازیی در این بنای تاریخی از زمان اطفای حریق شروع شده است.

او در خاتمه از همراهی و حضور امام آدینه تبریز و تمام عوامل و دستگاه های امدادی و انتظامی اعم از ارتش و سپاه که در خاموش کردن آتش سوزی بازار تبریز حضور داشتند تقدیر کرد.

منبع: گردشبان
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1705

به "بازار تبریز به علت بازسازی های اصولی کمترین آسیب را دیده است، شروع آنالیز و ارزیابی برای اجرای اقدامات بازسازیی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار تبریز به علت بازسازی های اصولی کمترین آسیب را دیده است، شروع آنالیز و ارزیابی برای اجرای اقدامات بازسازیی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید