انباشت 301 هزار تن کالای اساسی غیرکانتینری در بندر شهید رجایی

به گزارش مجله تور یک روزه، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اندازه موجودی 6 قلم کالای اساسی غیرکانتینری در بندر شهید رجایی را 301 هزار تن بیان کرد و از اتخاذ تصمیم ویژه بابت کاهش ماندگاری کالای مورد احتیاج مردم در بندر شهید رجایی اطلاع داد.

انباشت 301 هزار تن کالای اساسی غیرکانتینری در بندر شهید رجایی

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، علیرضا محمدی کرجی ران اظهار داست: ماندگاری زیاد کالا موجب اشغال ظرفیت های موجود در بندر و ایجاد مشکلاتی در پذیرش کالاهای وارداتی و صادراتی می گردد.

وی اضافه نمود: انبارها و محوطه های بندری محل گذر کالا است و نباید به مکانی برای ماندگاری یا توزیع کالا تبدیل گردد؛ زیرا هرچه ماندگاری کالا کاهش یابد، به اندازه بیشتری از منافع مردم، بندر، بخش خصوصی شامل واردکنندگان، صادرکنندگان و هم سرمایه گذاران صیانت می گردد.

وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در چرخه تامین و توزیع کالا نقش انباردار و مدیریت تخلیه و نگهداری کالا را عهده دار است، گفت: در صورتی که مدت زمان ماندگاری کالا در بندر به اندازه منطقی و استانداردی حدفاصل بازه زمانی 30 تا 45 روزه برسد، یک فرایند طبیعی در زنجیره تامین کالا شکل خواهد گرفت که پیامدهای مثبتی در زمینه گردش کالا در محوطه های بندری در پی دارد و در بحث های تنظیم بازاری هم اثرگذار خواهد بود.

کوشش برای کاهش انگیزه دپو کالا در بنادر

کرجی ران از اقدامات انجام شده به منظور مدیریت ماندگاری کالاهای اساسی در بزرگترین بندر تجاری ایران گفت و اضافه نمود: از اواخر سال گذشته، سازمان بنادر تعرفه های خدمات بندری در حوزه کالاهای اساسی را بر حسب مدت زمان تعریف و مصوب نموده است؛ این تعرفه بر اساس کتابچه تعرفه و به صورت پلکانی بر حسب مدت زمان 10، 20، 30، 45، 60 روزه و بیشتر محاسبه می گردد و بر همین اساس قیمت برای هر دوره زمانی فرق دارد و به صورت تصاعدی افزایش پیدا می نماید تا انگیزه عوامل بیرونی برای دپوی کالا در بندر کاهش یابد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان مدیریت صحیح ورود کالای اساسی، اعمال نرم های عملیاتی و پیگیری سیاست حمل یکسره کالا در بندر شهید رجایی را به اسم دیگر اقداماتی برشمرد تا فرآیند تخلیه کالاها از کشتی سرعت بگیرد و کشتی ها در هنگام تخلیه، متحمل هزینه خسارت دیرکرد(دموراژ) نشوند.

وی ادامه داد: بعلاوه پیگیری های لازم با صاحبان کالاهای اساسی به منظور تسریع در خروج کالاها و هماهنگی با سازمان های مرتبط در امر ترخیص و تامین ناوگان حمل و نقلی هم به انجام رسیده تا شاهد سرعت گرفتن و تسهیل ورود و خروج کالاهای اساسی در بندر شهید رجایی باشیم.

وجود 301هزار تن کالای اساسی غیرکانتینری در بندر شهید رجایی

وی با اشاره به نتایج آخرین تجزیه و تحلیل های آماری انجام شده، توضیح داد: در حال حاضر بیش از 301 هزار تن کالای اساسی شامل گندم، جو، شکر، برنج، روغن خوراکی و کود شیمیایی در انبارها و محوطه های بندر شهید رجایی ذخیره سازی شده است که این اندازه، بدون احتساب کالاهای اساسی کانتینری است.

وی افزود: محموله شکر با رقم 85هزار تن بیشترین اندازه حجم موجودی را دارد و بعلاوه محموله های گندم با رقم 13 هزار و 900 تن دارای کمترین اندازه حجم کالای اساسی دپو شده است، محموله جو با ثبت 4 روز، رکورددار کمترین اندازه ماندگاری در بندر است.

محمدی کرجی ران تجهیز بندر شهید رجایی به برج های تخلیه غلات تازه با راندمان بالا و بعلاوه افزایش جرثقیل های ساحلی با هدف افزایش بهره وری و عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی را از جمله اقدامات مهم در دستور کار این بندر اسم کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1697

به "انباشت 301 هزار تن کالای اساسی غیرکانتینری در بندر شهید رجایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انباشت 301 هزار تن کالای اساسی غیرکانتینری در بندر شهید رجایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید