اطلاع رسانی وزارت ارشاد بعد از حاشیه های هنرستان حوزه هنری

به گزارش مجله تور یک روزه، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از افتتاح سه هنرستان تازه دخترانه با ایجاد امکان تحصیل در رشته نمایش اطلاع داد.

اطلاع رسانی وزارت ارشاد بعد از حاشیه های هنرستان حوزه هنری

به گزارش ایسنا، در روز های گذشته خبر حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره وابسته به حوزه هنری با واکنش های زیادی روبر شد و اگرچه روابط عمومی حوزه هنری این تصمیم را فقط برای یک سال و با هدف بازبینی و تقویت آموزشی اسم کرد، اما سابقه تصمیم گیری هایی از این دست مانع پذیرش این توجیه شد.

بعضی هنرمندان یاداوری کردند که سال ها قبل چنین حذفیاتی در رشته های بازیگری و کارگردانی دانشگاه سوره هم رخ داده بود.

در این راستا و در ادامه واکنش ها، وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی که متولی اصلی حوزه تئاتر است، در اطلاعیه ای تاکید نمود که هنرستان های سوره زیر نظر حوزه هنری اداره می گردد و حذف رشته نمایش از هنرستان سوره ارتباطی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد.

حال مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از علی اکبر صفی پور - مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری معاونت هنری - با اعلام تحصیل تعداد 432 دانش آموز دختر در رشته نمایش در سراسر کشور گفته است: از 49 هنرستان موجود در سراسر کشور 23 باب آن دخترانه است و سه باب از هفت هنرستان جدیدی که قرار است در مهر سال جاری افتتاح گردد، هم دخترانه خواهد بود.

صفی پور توضیح داد: در 49 هنرستان فعال در مجموع 5 هزار 851 هنرجو در رشته های نقاشی، موسیقی، صنایع دستی، نمایش، سینما، پویا نمایی و گرافیک در حال تحصیل هستند که از این تعداد 3073 نفر پسران و 2778 نفر را دختران تشکیل می دهند. بعلاوه در حال حاضر 963 نفر دانش آموز در حال تحصیل در رشته نمایش هستند که در 11 هنرستان دخترانه رشته نمایش دایر است.

او اضافه کرد: از هفت هنرستان جدیدی که قرار است در مهر سال جاری افتتاح گردد پنج هنرستان در رشته نمایش پذیرش دانش آموز خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به سابقه هنرستان هنر های زیبا گفت: هنرستان های هنر های زیبا یکی از پرسابقه ترین و ماندگارترین شکل از موسسات تمدنی نوین در ایران است که سابقه آن از وزارت فرهنگ و هنر سابق و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعلی بالاتر است. امری است که به وسیله مرحوم کمال الملک در سال 1287 هجری شمسی بنیان گذاشته شد و سال به سال جلو آمد و سنگ بنایی برای تشکیل وزارت فرهنگ در دوره های گذشته شد؛ بنابراین امروز هم یکی از ماموریت های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آموزش هنر است که اکنون در دو شکل مهم آموزش رسمی در هنرستان های هنر های زیبا در سراسر کشور و بعلاوه آموزش غیررسمی که در آکادمی های هنری در سراسر کشور در حال اجرا است.

آموزش رسمی به وسیله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری تنگاتنگ با وزارت آموزش و پرورش با اسم مدارس وابسته فعال است و آموزش غیر رسمی با نظارت و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به وسیله بخش خصوصی و اهالی هنر در سراسر کشور صورت می گیرد.

صفی پور تاکید نمود: امروزه هنرستان هنر های زیبا صندلی خوبی در میان هنرستان های کشور به ویژه فعالان حوزه هنر پیدا نموده است و تعداد زیادی از کسانی که در رشته هنر رتبه های زیر 100 را به خود اختصاص داده اند از هنرجویان هنرستان هنر های زیبا در سراسر کشور در رشته های مختلف هستند.

وی ادامه داد: قول داده بودیم که در مهر 1400 هیچ استانی وجود نداشته باشد که در آن هنرستان نداشته باشیم و با تاسیس این هنرستان ها، هم سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه هر استان هم هنرستان دخترانه و هم پسرانه داشته باشد و بعلاوه توسعه عدالت آموزشی در سراسر کشور را پیش می بریم. سال جاری با تاسیس هنرستان در شهر کرد (استان چهارمحال و بختیاری) و بجنورد (خراسان شمالی) تمام استان های کشور دارای هنرستان خواهد شد و تعداد هنرستان های سراسر کشور به 56 هنرستان می رسد.

به گفته او بر اساس توافق با وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت انحصاری اجرای پنج رشته را در هنرستان هنر های زیبا شامل رشته های موسیقی، سینما، نمایش، پویانمایی و هنر های سنتی در سراسر کشور بر عهده دارد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: جدول رشد هنرستان ها و رشد هنرجویان در هنرستان ها نشان دهنده این است که ما کوشش نموده ایم تمام کسانی که علاقه مند ادامه تحصیل در رشته های هنری هستند به وسیله این هنرستان ها امکان ادامه تحصیل در رشته هنری را داشته باشند. در رشته نمایش هم تعداد زیادی از هنرستان های کشور این رشته را ارائه می نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1729

به "اطلاع رسانی وزارت ارشاد بعد از حاشیه های هنرستان حوزه هنری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلاع رسانی وزارت ارشاد بعد از حاشیه های هنرستان حوزه هنری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید