آیا چت جی پی تی (ChatGPT) به بهبود یادگیری دانش آموزان یاری می نماید؟ یک مطالعه هشدار می دهد
به گزارش مجله تور یک روزه، نتایج تحقیق اخیر در ترکیه نشان می دهد که استفاده از چت جی پی تی (ChatGPT) به عنوان یک دستیار در یادگیری ریاضی ممکن است به جای بهبود، به عملکرد دانش آموزان در امتحانات آسیب برساند. پژوهشی به وسیله دانشگاه پِنسیلوانیا (University of Pennsylvania) نشان داد که دانش آموزانی که هنگام حل تمرینات ریاضی از چت جی پی تی استفاده نموده اند، در آزمون نهایی امتیاز کمتری گرفتند. این در حالی بود که این دانش آموزان توانسته بودند 48٪ از تمرینات را به درستی حل نمایند، اما نمره آزمون آن ها 17٪ کمتر از دانش آموزانی بود که بدون استفاده از چت جی پی تی تمرین نموده بودند.
یک گروه دیگر از دانش آموزان به نسخه ای خاص از چت جی پی تی دسترسی داشتند که به عنوان مربی عمل می کرد و تنها هدایت های مختصری ارائه می داد بدون این که جواب را به طور کامل بیان کند. این گروه در انجام تمرینات عملکرد فوق العاده ای داشتند و تعداد پاسخ های صحیحشان 127٪ بیشتر از دیگران بود، اما در آزمون نهایی امتیاز بهتری کسب نکردند. دانش آموزانی که بدون استفاده از فناوری به تمرین ها پاسخ دادند نیز در آزمون نمرات مشابهی داشتند.
پژوهشگران معتقدند که مشکل اصلی به این دلیل است که دانش آموزان از چت جی پی تی به عنوان تکیه گاه استفاده می نمایند و اغلب به جای کوشش برای حل تمرین ها، مستقیماً از چت بات خواسته اند تا جواب را بدهد. این رویکرد مانع از توسعه مهارت های لازم برای حل مستقل مسائل می گردد. اشتباهات چت جی پی تی نیز می تواند نقش داشته باشد؛ در حدود 42٪ از مراحل حل مسائل به وسیله چت جی پی تی به اشتباه بوده است و حتی در محاسبات ساده 8٪ اشتباه دیده شد. در نسخه مربی محور چت جی پی تی، پاسخ های درست به چت بات داده شده بود که این خطاها را کاهش داد.
بعلاوه، پژوهشگران مشاهده کردند که دانش آموزان با استفاده از چت جی پی تی بیش از حد اعتماد به نفس پیدا می نمایند. با وجود عملکرد ضعیف تر در آزمون، آن ها تصور می کردند نقضی در یادگیری ندارند و حتی گروهی که از نسخه مربی محور چت جی پی تی استفاده نموده بودند احساس می کردند عملکرد بهتری داشته اند.
تبلیغ متنی
ویزای مولتی آلمان
-
دلیل و عوارض مشکل پزشکی از چیست؟
مشکل در یادگیری با چت جی پی تی به نوعی مشابه استفاده بیش از حد از سیستم اتوپایلوت است. در صنعت هوانوردی، اداره هوانوردی فدرال (FAA) توصیه نموده است که خلبانان کمتر به اتوپایلوت وابسته شوند تا از توانایی پرواز دستی در شرایط ضروری مطمئن شوند. چت جی پی تی نیز همچون این فناوری ها می تواند به ایجاد وابستگی منجر گردد و دانش آموزان به جای یادگیری واقعی، تنها جواب ها را دریافت می نمایند.
این پژوهش اولین مورد نیست که نشان می دهد فناوری ممکن است یادگیری را تحت تأثیر قرار دهد. همانطور که ماشین حساب ها احتیاج به محاسبات دستی را کاهش داده اند، چت جی پی تی نیز می تواند به کاهش احتیاج دانش آموزان به تمرین حل مسئله منجر گردد. این تحقیق هشدار می دهد که استفاده از این ابزارها به تنهایی برای یادگیری مؤثر نیست و می تواند درک مفاهیم را تضعیف کند.
منبع
aolمنبع: یک پزشک