آئین نامه اجرایی مدرسه، راهنمای عمل مدیران مدارس است

به گزارش مجله تور یک روزه، تهران (پانا) - آئین نامه اجرایی مدرسه، راهنمای عمل مدیران و بستر لازم را برای مشارکت مدیران، معلمان، دانش آموزان، خانواده ها و جامعه محلی در اداره بهینه مدرسه و ایفای وظایف و ماموریت های محوله برای تحقق اهداف دوره های تحصیلی، فراهم می آورد.

آئین نامه اجرایی مدرسه، راهنمای عمل مدیران مدارس است

آنالیز های اجرا شده در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرروش در سال 76، نشان داد که فقدان یک آیین نامه جامع برای اداره مطلوب مدارس و وجود ضوابط و مقررات متعدد، پراکنده و بعضا غیرهمسو با مدرسه، مدیران مدارس را در اجراء با مسائل و چالش هایی روبرو نموده است. این آنالیز ها در راستای سیاست مدرسه محوری، منجر به تصویب آیین نامه اجرایی مدارس در جلسه 652 شورای عالی آموزش و پرورش شد.

با تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و گذشت 20 سال از اجرای آیین نامه مذکور، ضرورت بازنگری در آیین نامه اجرایی مدارس و تدوین آیین نامه ای جامع و کامل برای اداره بهینه و با کیفیت مدارس منطبق با اسناد بالادستی برای پاسخگویی به تحولات محیطی، اقتضائات، شرایط و نیازهای حال و آینده دانش آموزان و جامعه، افزایش اختیارات تصمیم گیری مدرسه و زمینه سازی برای توسعه مشارکت بیشتر عوامل سهیم و موثر در مدرسه به ویژه خانواده ها (ظرفیت های درون مدرسه و محیط پیرامونی) احساس شد.

بر این اساس، دبیرخانه شورا با مشارکت کارشناسان ستادی، استانی و نمایندگانی از مدیران مدارس دوره های تحصیلی، نسبت به تدوین پیش نویس آیین نامه اجرایی مدارس اقدام کرد که پس از اعتبار بخشی در چندین مرحله و اخذ نظرات کارشناسی، در شورای عالی آموزش و پرروش مطرح و با تصویب کلیات آن، موضوع برای آنالیز و تصویب به کمیسیون تعیین شورای عالی ارجاع شد.

این آیین نامه که به استناد بند 8 سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، مفاد سند تحول بنیادین و وظایف و اختیارات شورای عالی آموزش وپرورش و با هدف ارتقای جایگاه مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت و محل کسب تجربیات یادگیری، به تصویب رسید، به عنوان راهنمای عمل مدیران، بستر لازم را برای مشارکت مدیران، معلمان، دانش آموزان، خانواده ها و جامعه محلی در اداره بهینه مدرسه و ایفای وظایف و ماموریت های محوله برای تحقق اهداف دوره های تحصیلی، فراهم می آورد.

از جمله مهم ترین اهداف آئین نامه اجرایی مدرسه: ارتقای جایگاه مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت، تمرکززدایی و کاهش وابستگی مدارس به ادارات، شفاف سازی و پاسخ گو کردن مدارس در قبال تصمیم ها، افزایش انعطاف پذیری و بهبود ارتباطات درون مدرسه ای، توسعه مشارکت جویی و مشارکت پذیری عوامل سهیم و موثر (معلمان ، دانش آموزان، خانواده ها، نهادهای محلی و منطقه ای و ...) برای افزایش بهره وری(کارآیی و اثربخشی) مدرسه از مهم ترین این اهداف هستند.

مدرسه به عنوان کانون عرضه خدمات و فرصت های تعلیم و تربیت، سازمان آموزشی وتربیتی است که برای تحقق تربیت رسمی عمومی در هر یک از دوره های تحصیلی، از دبستان تا سرانجام دوره دوم متوسطه، براساس ملاک ها و معیارهای وزارت آموزش و پرورش و در چارچوب مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، اهداف، سیاست ها و برنامه های مصوب به صورت حضوری/غیرحضوری(مجازی) و ترکیبی، تأسیس، راه اندازی و اداره می گردد.

مدارس به شیوه دولتی (عمومی) و غیردولتی تاسیس و اداره می شوند. مرجع صدور مجوز تاسیس مدارس غیردولتی، وزارت آموزش و پرورش است. مراکزی که فاقد مجوز از وزارت آموزش و پرورش هستند، اجازه فعالیت ندارند.

هدف مدرسه، زمینه سازی برای کسب شایستگی های پایه یادگیری و رشد متوازن در ساحت های تعلیم و تربیت (تحقق اهداف دوره تحصیلی) از سوی دانش آموزان، به گونه ای که بتوانند موقعیت خود (نسبت به خود، خالق، دیگران و خلقت) را به درستی درک و آن را به طور مستمر، با عمل صالح فردی و جمعی متناسب با نظام معیار اسلامی ارتقا داده و تقویت نمایند.

برای دریافت فایل آن اینجا کلیک کنید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1969

به "آئین نامه اجرایی مدرسه، راهنمای عمل مدیران مدارس است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آئین نامه اجرایی مدرسه، راهنمای عمل مدیران مدارس است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید