16 گیاه تصفیه کننده هوا با شرایط نگهداری آسان ، راهکاری زیبا و سبز برای برطرف آلودگی هوا در خانه

به گزارش مجله تور یک روزه، طبق تحقیقات به عمل آمده گیاهان در تصفیه هوا نقش مهمی ایفا می نمایند؛ حتی ناسا نیز در این زمینه لیستی از گیاهان تصفیه نماینده هوا را قبلا منتشر نموده است.

16 گیاه تصفیه کننده هوا با شرایط نگهداری آسان ، راهکاری زیبا و سبز برای برطرف آلودگی هوا در خانه

به گزارش خبرنگاران، این روزها گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون خانه ها جایگاه ویژه ای پیدا نموده اند؛ اما موضوعی که بیشتر از زیبایی و سرسبزی محیط خانه اهمیت دارد، نقش این گیاهان در تصفیه هوایی است که در آن تنفس می کنید.

با توجه به اینکه آلودگی هوا به معضلی اساسی در شهرهای بزرگ تبدیل شده است، نگهداری گیاهانی که به تصفیه هوا یاری می نمایند می تواند برای سلامت شما مفید باشد. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که حتی ناسا هم در این باره تحقیقاتی انجام داده و فهرستی از تصفیه نماینده های طبیعی هوا در گذشته منتشر نموده است.

گیاهان تصفیه نماینده هوا در فصل تابستان هوای گرم و خشک را جذب می نمایند و اکسیژن و رطوبت خاک را در هوا منتشر می نمایند تا هوای اطراف خنک گردد. بعلاوه این گیاهان برترین گزینه برای از بین بردن آلودگی هوای محیط خانه هستند، زیرا با استفاده از برگ های خود سموم و مواد شیمیایی موجود در هوا را جذب و هوای تازه و سالم فراوری می نمایند.

گیاهان تصفیه نماینده هوا به جز جذب سموم گیاهان به وسیله برگ می توانند دی اکسید کربن را نیز جذب نمایند و با عمل فتوسنتز، اکسیژن تازه فراوری می نمایند. بنابراین هرچه تعداد این گیاهان بیشتر گردد اکسیژن بیشتری نصیبتان می گردد.

بعلاوه دکتر ولترتون در سال 1985 آزمایشات متعددی بر روی گیاهان مانند گندمی انجام داد. وی در این آزمایش ها و متوجه شد وقتی گیاه گندمی را در اتاقی که شامل چند نوع از گازهای سمی هوا بود قرار داد، پس از گذشت 24 ساعت مقدار گازهای موجود در اتاق به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا نموده بود. بعلاوه دکتر ولترتون در تحقیق دیگری نیز به توانایی گیاهان در جذب فرمالدئید پی برد، بعضی از گیاهانی که در فضای بسته قرار داشتند پس از گذشت مدتی توانستند این ماده را در هوا به شکل قابل توجهی کاهش دادند، فرمالدئید یک سم خانگی است که از لوازم خانگی خارج می گردد و هوای خانه را آلوده می نماید.

در زیر فهرست گیاهانی را که تصفیه نماینده هوا هستند می خوانید:

1- سانسوریا؛ زبان مادرشوهر

سانسوریا آلاینده ها و سمومی مانند بنزن، فرمالدئید، تری کلرواتیلن، زایلن و تولوئن را تصفیه می نماید و از برترین و قوی ترین تصفیه نماینده های هوا از نظر ناسا اعلام شده است. نگهداری این گیاه نیز در آپارتمان آسان و بی دردسر است.

برای اطلاعات بیشتر درباره این گیاه روی لینک زیر کلیک کنید:

  • ترفندهای تکثیر و نگهداری سانسوریا | گیاهی پرطرفدار که به زبان مادرشوهر معروف است

2- شفلرا؛ پنجه کلاغی تصفیه نماینده

شفلرا سمومی مانند بنزن، زالین و دی اکسید کربن را تصفیه می نماید. برگ های این گیاه سمی است، بنابراین اگه کودک یا حیوانی در خانه دارید باید مراقب باشید. نگهداری این گیاه در آپارتمان راحت و با نور کم نیز سازگار است.

3- کاکتوس؛ گل کاکتوس تصفیه نماینده هوا

کاکتوس نیز کربن، مونواکسید و دی اکسید کربن را تصفیه می نماید و بی شک یکی از راحت ترین گیاهانی است که می توانید در خانه بی دردسر از آن نگهداری کنید.

4- بونسای؛ برترین تصفیه نماینده هوا

بونسای دی اکسید کربن را حذف می نماید و با این کار در تصفیه هوا و خنک کردن آن نقش مهمی دارد. با این گیاه زیبا می توانید سلامت خود را تضمین کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره این گیاه روی لینک زیر کلیک کنید:

  • بونسای ؛ گیاه محبوب آپارتمان نشین ها | طرز نگهداری میخک هندی ؛ گیاهی که در زیبایی بی نظیر است

5- دیفن باخیا

این گیاه نیز در تصفیه هوا نقش بسزایی دارد. در واقع جز قوی ترین گیاهان اکسیژن ساز است.

برای اطلاعات بیشتر درباره این گیاه روی لینک زیر کلیک کنید:

  • گیاه سمی اما محبوب آپارتمان نشین ها | روش تکثیر و نگهداری دیفن باخیا | گیاهی که نباید نوزادان و خردسالان به آن نزدیک شوند

6- آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاه پرطرفداری است که خواص بسیاری دارد، اما شاید ندانید که در تصفیه هوا هم نقش دارد. آلوئه ورا شما را از شر سمومی مانند فرمالدئید و بنزن خلاص می نماید.

7- آگلونما

آگلونما فرمالدهید و زایلین را تصفیه می نماید. این گیاه زیبا شب ها اکسیژن خالص فراوری می نماید و جزو ده گیاه برتر از نظر تصفیه هوا و بهبود کیفیت هوا از نظر ناسا است.

برای اطلاعات بیشتر درباره این گیاه روی لینک زیر کلیک کنید:

  • آگلونما؛ گل همواره سبز چینی | روش نگهداری و تکثیر آگلونما | گیاهی که مناسب حمام و سرویس بهداشتی است

8- فیکوس

فیکوس سمومی مانند بنزن، فرمالدئید و تری کلرواتیلن را از شما دور می نماید. نگهداری این گیاه نیز در آپارتمان راحت و بی دردسر و حتی با نور کم هم سازگار است.

برای اطلاعات بیشتر درباره انواع فیموس روی لینک زیر کلیک کنید:

  • ببینید | گیاه آپارتمانی پرطرفدار که برگ هایش شبیه ویولون است | طرز نگهداری و تکثیر فیکوس لیراتا | مسائل فیکوس آفریقایی را بشناسید

9- اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم سمومی مانند بنزن، تری کلرواتیلن و فرمالدئید را تصفیه می نماید. این گیاه علاوه بر اینکه بسیار زیباست گل نیز می دهد. فقط دقت کنید این گیاه را در مقابل نور مستقیم قرار ندهید.

10-عشقه

پاپیتال یا عشقه سمومی مانند فرمالدئید و بنزن را دور می نماید و یک گیاه بسیار عالی برای تصفیه هوا است.

11- گیاه عنکبوتی یا گندمی

گیاه عنکبوتی جزو مقاوم ترین گیاهان تصفیه نماینده هواست که از شما در برابر سمومی مانند فرمالدئید و زایلن محافظت می نماید.

12-گیاه دراسنا

دراسانا نیز اکسیژم ساز است و از شما در برابر سمومی مانند زایلن، تری کلرواتیلن و فرمالدئید محافظت می نماید.

13- پتوس یا پوتوس

گیاه پرطرفدار و زیبای پتوس نیز سمومی مانند زایلن، بنزن، مونوکسید کربن را نابود می نماید و جزو قویترین گیاهان اکسیژن ساز است.

برای اطلاعات بیشتر درباره این گیاه روی لینک زیر کلیک کنید:

  • روش نگهداری و قلمه زدن پوتوس ؛ ملکه سبز و محبوب آپارتمان نشین ها

14- سرخس

سرخس نیز فرمالدئید و بنزن را حذف می نماید و تصفیه نماینده هوا محسوب می گردد. این گیاه برای نگهداری در حمام و سرویس بهداشتی نیز بسیار مفید است.

15- فیلودندرون

فیلودندرون سم فرمالدئید را از شما دور می نماید و به جز زیبایی اش که آن را مدیون برگ های شبیه به قلب یا گوش گرگی اش است، هوا را نیز تصفیه می نماید.

16- نخل اریکا

نخل اریکا یکی از برترین تصفیه نماینده های هواست، زیرا تولوئن و هیدروکربن های مضر را از هوا تصفیه می نماید. بعلاوه یکی از گزینه های بسیار عالی برای زیبایی بخشیدن به محیط خانه است. اما نخل اریکا به جز زیبایی در دکوراسیون خانه، آلودگی هوا را هم از بین می برد. محققان می گویند این نوع نخل برای کسی که سرما خورده است، مثل یک داروی قوی عمل می نماید. زیرا رطوبت ملایمی را در هوا آزاد می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 دی 1401 بروزرسانی: 27 دی 1401 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 2156

به "16 گیاه تصفیه کننده هوا با شرایط نگهداری آسان ، راهکاری زیبا و سبز برای برطرف آلودگی هوا در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "16 گیاه تصفیه کننده هوا با شرایط نگهداری آسان ، راهکاری زیبا و سبز برای برطرف آلودگی هوا در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید