چرا تبلیغات از شبکه کودک حذف نمی گردد؟

به گزارش مجله تور یک روزه، تبلیغات بازرگانی به رغم وعده چندباره مدیران سیما هنوز از شبکه ویژه بچه ها حذف نشده است؛ اتفاقی که هشدار مجدد درباره آسیب های ناشی از این تبلیغات را ضروری جلوه می نماید.

چرا تبلیغات از شبکه کودک حذف نمی گردد؟

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، بیشتر از یک ماه می گذرد از روزی که محمد سرشار مدیر شبکه کودک اطلاع داد که قرار است از ابتدای آبان ماه تبلیغات و آگهی های بازرگانی از این شبکه حذف گردد. وی با یادداشتی در 30 مهر ماه از این اتفاق که مدت ها بود خانواده ها، پدر و مادرها و روانشناسان تعلیم و تربیت منتظرش بودند اطلاع داد و توضیح داد: از فردا یکم آبان 98 ، شبکه کودک یک گام بلند دیگر را برای بهتر شدن و نزدیکتر شدن به الگوی رسانه-مربی برمی دارد: شبکه کودک بدون تبلیغات بازرگانی.

این خبر که مدیر شبکه کودک بارها نسبت به آن نوید داده بود، به سرعت در صدر تیتر رسانه ها نهاده شد و رسانه ها از آن به عنوان یک اتفاق ویژه یاد کردند.

با این حال عصر همان روز مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی بر حذف تدریجی پیغام های بازرگانی از شبکه کودک تاکید نمود و با اشاره به اینکه از مدت ها قبل و به رغم شرایط نامساعد اقتصادی سازمان، بنابه درخواست مخاطبان شبکه کودک، تبلیغات در این شبکه فرایند نزولی داشته است، گفت: با توجه به سیاستگذاری انجام شده، فرایند کم کردن تبلیغات در این شبکه همچنان ادامه دارد تا در بازه زمانی معین بتوانیم این تبلیغات را به تدریج از شبکه کودک حذف کنیم.

حالا حدود یک ماه و نیم از این اظهارات می گذرد و هنوز آگهی های بازرگانی از شبکه اختصاصی بچه ها در سیما حذف نشده است. اگرچه پخش آگهی های بازرگانی به حداقل رسیده اما انتظار می رفت که تصمیم گیری در این باره زودتر به نتیجه برسد و شاهد حذف کامل آگهی های تبلیغاتی از این شبکه باشیم.

هم اکنون کانال پویا که برای خردسالان است و از ساعت 8 صبح تا 14 بعدازظهر روی آنتن می رود در کنداکتور خود آگهی بازرگانی پخش نمی نماید. کانال نهال نیز که از ساعت 14 تا 22 برنامه هایی را متناسب با بچه ها پخش می نماید از ساعت 20 بخش های مرتبط با پیغام بازرگانی را پخش می نماید که اتفاقا باکس پربیننده تری است. در این بازه زمانی یعنی 20 تا 22 هر نیم ساعت یک بار و در مجموع در چهار باکس به ترتیب در ساعت های 20 ، 20:30 ، 21 و 21:30 پیغام های بازرگانی پخش می گردد. در هر بار پخش پیغام های بازرگانی اگرچه مدت این تبلیغات چندان زیاد نیست ولی در هر بار حدود 2 یا 3 آگهی بازرگانی به تبلیغ می رسد.

این آگهی های بازرگانی از تبلیغ تن ماهی تا کتاب های یاری درسی و دوغ و بیسکوییت را در برمی گیرد و با توجه به پخش از شبکه کودک چندان تفکیک شده و متناسب با سن این بچه ها نیست.

با نگاهی روان شناختی حتی پخش باکس هایِ کوتاهِ پیغام های بازرگانی در شبکه کودک برای بچه ها بسیار آسیب زا و خطرآفرین است و می تواند تاثیر بسیار سویی در سرنوشت و شخصیت فردی و اجتماعی آن ها داشته باشد.

تاثیر مخرب پیغام های بازرگانی بر شکل گیری شخصیت کودک

مهدی اسماعیل تبار روان شناس فرهنگی با انتقاد از پخش آگهی های بازرگانی در شبکه کودک یکی از این آسیب ها را مرتبط با شکل گیری شخصیت آینده بچه ها دانست و در این باره شرح داد: هر آنچه از ناهنجاری هایی که امروز در جامعه می بینیم تاثیر بسیاری در گذشته و کودکی این افراد دارد. از طلاق هایی که هر سه دقیقه به یک طلاق منتج می گردد تا دیگر معضلاتی که نسل های نوجوان و جوان ما با آنها رو به رو هستند و بخشی از این اتفاقات نیز ناخودآگاه از تصویری که در تلویزیون و پیغام های بازرگانی ارائه شده است رخ می دهد.

وی در ادامه به یک تاثیر مخرب با بهره گیری از خود بچه ها در پیغام های بازرگانی هم اشاره نمود و معتقد است: تماشای پیغام های بازرگانی هم برای بچه ها و هم پخش این آگهی های بازرگانی با استفاده از بچه ها به شکل گیری شخصیت نمایشی در بچه ها منجر خواهد شد. شخصیتی که بیشتر درگیر عشوه گری و زیباکردن خود خواهد بود و تمایل شدیدی برای دیده شدن دارد.

آسیب پیغام بازرگانی؛ از تجمل گرایی تا شهوت دیده شدن

وی با تاکید بر آسیب های فردی و اجتماعی کودک در تماشای هم سالان خود در پیغام های بازرگانی مطرح نمود: تماشای این تصویر طوفانی فراتر از تجمل گرایی، عشوه گرایی فردی و تمایل به شهوت دیده شدن را در کودک دامن می زند. یکی از آنها همین عمل های جراحی و کوشش برای زیبایی های افراطی است و یا مصرف بیش از حد لوازم آرایش که در کشور ما دیده می گردد.

اسماعیل تبار با اشاره به تخریب شخصیت بچه ها با استفاده از آن ها در آگهی های بازرگانی اعلام کرد: ما به شدت با استفاده ابزاری مخالف هستیم درحالی که در پیغام های بازرگانی حضور بچه ها و زنان همان استفاده ابزاری است. حالا ما برای تبلیغ پوشک بدن کودک را نیمه عریان نمایش می دهیم و این کاملا مصداق استفاده ابزاری از کودک است، اتفاقی که ارزش ها و اصول ما را هم زیر سوال می برد.

وی با اشاره به سیاست های دوگانه صداوسیما توضیح داد: چطور اگر زنی چند تار موی او دیده گردد در تلویزیون نمایش نمی دهیم، اما اگر کودک باشد می توان بدنه نیمه برهنه او را نمایش داد؟ فقط به این دلیل که فرمان جهت گیری صداوسیما در پیغام های بازرگانی، در دست کمپانی های اقتصادی است و هر آنچه آنها بخواهند در تبلیغات به تصویر کشیده می گردد.

این روان شناس با اشاره به قانون ممنوعیت حضور بچه ها در پیغام های بازرگانی غیر مرتبط تأکید کرد: برعکس قوانین وضع شده برای پیغام های بازرگانی، می بینیم که از بچه ها برای تبلیغ تن ماهی و فرش و سایر لوازم بزرگسالان هم بهره گرفته می گردد و خطر همه این اتفاقات همان چیزی است که در نسل های بعدی به شکل گیری اختلالاتی در شخصیت های آن ها منجر خواهد شد.

منبع:مهر

بازگشت به صفحه رسانهها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 610

به "چرا تبلیغات از شبکه کودک حذف نمی گردد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چرا تبلیغات از شبکه کودک حذف نمی گردد؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تبلیغات از شبکه کودک حذف نمی گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید