واکنش ها به خودکشی رضا کودک کار؛ احسان علیخانی به نقدها پاسخ داد

به گزارش مجله تور یک روزه، انتشار خبر خودکشی رضا، جوان 18 ساله، معروف به کودک کار بدون آرزو واکنش های زیادی به دنبال داشت.

واکنش ها به خودکشی رضا کودک کار؛ احسان علیخانی به نقدها پاسخ داد

رضا در سال 1393 در برنامه ماه عسل شرکت نموده بود و در جواب احسان علیخانی، مجری این برنامه که پرسیده بود چه آرزویی داری پاسخ داد: من هیچ آرزویی ندارم، چون وقت نکردم به آن فکر کنم. چون از صبح تا شب سرکار بودم، اصلا نتوانستم به آرزوهایم فکر کنم. رضا در برنامه بعدی ماه عسل در پاسخ به همین سوال گفت امیدوارم هیچ فقیری در جهان وجود نداشته باشد.

خبر خودکشی او بازتاب گسترده ای در رسانه ها و به ویژه شبکه های اجتماعی داشته است.

کاربران زیادی در این باره حرف زده اند و ابراز تاسف و تاثر نموده اند. بسیاری خواهان پاسخگویی مسئولان در این رابطه شده اند که چرا که شرایط یک کودک کار به اینجا می رسد.

فردی نوشته است: در زندگیم همیشه سوالهای زیادی بوده که هرگز پاسخی برایشان نیافته ام. یکی از آنها اینست که چطور افرادی (مسئولین بیکفایت داخلی و کاسبان تحریم شامل خارجی و داخلی)که زندگی چنین تلخی را برای رضا کودک کار و رضاهای دیگر رقم زده و میزنند، میتوانند ثانیه ای را بدون عذاب وجدان سپری نمایند؟

نقدها شدیدی هم از احسان علیخانی مجری و تهیه نماینده برنامه ماه عسل شده است. بعضی کاربران از علیخانی این سوال را دارند که چرا برای حل مسائل مهمان برنامه اش اقدامی ننموده است.

کاربری نوشته است: از زمانی که رضا به برنامه تلویزیونی آمد تا دیروز که خودکشی کرد چند سال گذشت. نه کسی به دادش رسید نه مسوولی، مشکلش را حل کرد درد رضا درد مشترک نسل امروز است با سالیان سال فرصتی که بدون اقدام جدی مسوولین از دست می رود رسانه هم که نقشش شوآف و تبلیغات ایدئولوژیک ست.

کاربر دیگری نوشته است: زندگیش سراسر تصویر نابرابری 99٪ جامعه با یک درصد مفتخور بود. از مدرسه تا روزیکه در مقابل ژست انساندوستانه اشان گفت آرزویی ندارد و امروز که نیست، چهره اش با فقر و فلاکت هزاران کودک کار تداعی میگردد! او خودکشی شد!

جدای از انتقاد از احسان علیخانی بعضی دیگر از کاربران به تحریم ها و تاثیرات منفی آن بر اقشار ضعیف جامعه اشاره نموده اند و از حامیان تحریم انتقاد می نمایند و می گویند این دسته نباید درباره خودکشی رضا معترض باشند.

کاربری در این باره معتقد است: دیدم خیلی از خارج نشینان حامی تحریم و فشار بر ایران، کلی برای رضا کودک کار که ظاهرا از فرط فقر خودکشی نموده ابراز همدردی کردن. برای من واقعا سواله که اینها تو مغزشان چه می گذره؟ منطق شان چیه؟ با خودشان چند چندن؟ اینها تک تک شان منطقا شریک جرم اند و در بهترین حالت باید سکوت کنن.

مجری برنامه ماه عسل از مسائل زیاد رضا حرف زده است

واکنش احسان علیخانی

حالا احسان علیخانی مجری برنامه ماه عسل در پستی اینستاگرامی به اتفاق اتفاق افتاده برای رضا واکنش نشان داده است. او جزییات بیشتری از شرایط رضا نیز منتشر نموده است. واکنش او را می توان نوعی پاسخگویی به نقدها هم دانست.

علیخانی خبر خودکشی رضا را شوکه نماینده، غمناک و تلخ خواند.

او درباره نحوه آشنایی اش با رضا نوشت: رضا 7 سال پیش مهمان ماه عسل شد. وقتی قرار شد موضوع بچه ها کار، برای اولین بار در تلویزیون مطرح گردد، رفقای جمعیت امام علی که در زمینه بچه های کار فعالیت می کردند و دنبال تحصیل و آموزش شان بودند، گروه ما را با تعدادی از این بچه ها آشنا کردند، مستندی ساخته شد و بچه های جمعیت، با کسب اجازه از خانواده ها، تعدادی از بچه ها را به برنامه آوردند تا همه -تاکید می کنم همه- دردهای زیر پوست شهر را ببینیم و کاری بکنیم؛ چه، کسانی که مسئولیت قانونی دارند و چه انسان هایی که از دستشان کاری برمی آید.

علیخانی اضافه کرد در همان زمان حضور رضا در برنامه ماه عسل او خواهان تغییر محله زندگی خود و خانواده اش بوده و با همکاری حنیف عمران زاده و مهدی رحمتی دو فوتبالیست مشهور خانه ای جدید برای رضا و خانواده اش رهن کردند.

این مجری تلویزیون نوشت: اینکه چرا بعد از حدود یک سال با شکایت اهالی محل، مجبور به ترک آن خانه شدند بماند؛ که دردی بزرگتر است!

علیخانی درباره زندگی رضا شرح داد: رضا با بچه های خانه ایرانی لب خط کار می کرد با کلی آرزوی جدید و عشق، تا مادرش به طور ناگهانی از جهان رفت و او دچار شوک و غمی سنگین شد. دو بار دست به خودکشی زد و خانه ایرانی لب خط، رضا را کامل تحت نظر مددکار و روانشناس قرار داد و او قول داده بود هر وقت فکر خودکشی به ذهنش خطور کرد با مددکار صحبت کند. دوباره رضا آغاز کرد به درس خواندن و تمرین تئاتر. حتی بازی در چند تئاتر در خانه لب خط و کار کردن تا جایی که خودش دستگاهی بخرد و درآمدی بهتر داشته باشد.

او اضافه کرد: رضا ازدواج کرد؛ در سن کم و با دختری کم سن تر و باز بحرانی جدید برای او.

علیخانی با اشاره به اینکه هوز مراجع رسمی دلیل مرگ را اعلام ننموده اند گفت: به دلایل حفظ حریم خصوصی و اخلاق، حتی رفقای خانه ایرانی لب خط هم نمی توانند از مسائل رضا و پیرامونش حرفی بزنند و باید در این داغ، شریک شد و گریست.

او در ادامه به این نکته اشاره نموده که تعداد زیادی کودک شبیه رضا در تهران زندگی می نمایند. او این پرسش را مطرح نمود که ما مدعیان هر کدام حتی قدمی برداشته ایم برای این بچه ها؟

او در ادامه با اشاره به عملکرد برنامه ماه عسل نوشت که این برنامه با مخاطبان دلسوزش توانسته 250هزار بچه یتیم را صاحب حامی نمایند که تا امروز ادامه دارد. او اضافه کرد 4200زندانی آزاد شدند و در سیل، زلزله، کرونا و... در کنار مردم بودند.

علیخانی نوشت: توقع ما از یک برنامه تلویزیونی آباد کردن تمام کشور است و حل کردن تمام مسائل؟! یا طرح موضوع و مسئله؟!

او در انتها نوشت: دوستان و رفقای عزیز و دلسوز! برای رضای عزیز کاری نکردید چون ندیدید، حواستان نبود، کارهای دیگر داشتید، بسم الله ... بچه های شبیه رضا بسیارند قدمی بردارید!

منبع: فرارو
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1384

به "واکنش ها به خودکشی رضا کودک کار؛ احسان علیخانی به نقدها پاسخ داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش ها به خودکشی رضا کودک کار؛ احسان علیخانی به نقدها پاسخ داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید