هواپیماها تا چه ارتفاعی بالا می روند؟

به گزارش مجله تور یک روزه، آیا می دانید ارتفاع پرواز هواپیماها بستگی به این دارد که آنها به سمت شرق می روند یا غرب! عواملی نظیر دما، وزن و حتی جهت حرکت هواپیما در معین ارتفاع پرواز آنها تاثیر گذار هستند.

هواپیماها تا چه ارتفاعی بالا می روند؟

پریسا عباسی- واضح است که هواپیماهایی که یک ابر خطی سفید(چیزی شبیه به دود یا ابر سفید) در آسمان می کشند، کیلومترها بالاتر از سطح زمین هستند.اما ارتفاع آنها دقیقا چقدر است؟ این را می دانیم که ارتفاع دقیق یک هواپیمای مسافربری در هر نقطه از پرواز به عوامل مختلفی نظیر وزن هواپیما، دما، آب و هوا، درخواست خلبان و پروتکل های مربوط به جهت پرواز و نهایتا به آنچه برج مراقبت از کنترل ترافیک هوایی اعلام می نماید، مربوط می گردد.

در هواپیماهایی دیگر چه می گذرد؟

جان کاکس، خلبان بازنشسته خطوط هوایی تجاری که اکنون رئیس یک شرکت مشاوره به نام سیستم های عملیاتی ایمنی است می گوید: در بیشتر موارد، هواپیماهای مسافربری با ارتفاع حدود 9هزار متر از سطح زمین پرواز می نمایند. این ارتفاع ممکن است به 12000 تا 12500 متر افزایش یابد که البته این اتفاق تقریبا نادر است.

تام ادکاک، مسئول برج مراقبت ترافیک هوایی بوده و اکنون مدیر امنیت و فناوری اتحادیه کارگری انجمن ملی کنترل نماینده های ترافیک هوایی(NATCA) است. او نیز در خصوص ارتفاع پرواز همین برآورد را دارد و می گوید بیشتر ترافیک های هوایی در ارتفاع بالاتر از 9هزار متر انجام می گردد. ارتفاع بعضی از آنها تقریبا به 12500 تا 13000 متر نیز می رسد. یک بوئینگ 757 می تواند تا ارتفاع تقریبی 13 هزار متر بالا برود و یک بوئینگ 767 می تواند تا ارتفاع تقریبی 13 هزار متر بالا برود. اما بوئیگ 747-400s می تواند در ارتفاع بالاتر هم پرواز کند. انواع مختلف هواپیماها، سقف ارتفاع پروازی خاص خود را دارند.

کنترل نماینده ها زمانی که به یک خلبان ارتفاع پرواز را اعلام می نمایند، جهت قطب نماهایی که هواپیما در آن پرواز می نمایند را در نظر می گیرند. اگرچه اعداد 38.000 و 39.000 پا(فیت) نزدیک به هم هستند، اما یکی از آنها زوج و یکی فرد است. پروازهایی که به سمت غرب می روند، برای ارتفاع پرواز عدد زوج مانند 38.000 پا را دریافت می نمایند، در حالی که پروازهایی که به سمت شرق می روند، اعداد فرد مانند 39.000 را می گیرند.

به این ترتیب، بین پروازهایی که در جهت های مخالف حرکت می نمایند، فاصله عمودی، یا فاصله در ارتفاع پرواز ایجاد می گردد. هواپیماهایی که به سمت شمال شرقی یا جنوب شرقی حرکت می نمایند، در ارتفاعی با عدد فرد می مانند و پروازهای به سمت شمال غرب و یا جنوب غرب، ارتفاع پروازشان عددی زوج خواهد بود. کاکس می گوید: برای این قوانین استثناهایی نیز وجود دارد.

رسیدن به ارتفاع بهتر

به گفته کاکس: برای معین ارتفاع دقیق هواپیما، بعضی از متغیرها در همان زمان معین می شوند و بطور کلی ارتفاعات بالاتر بهتر هستند. شما می خواهید تا جایی که می توانید بالاتر باشید. موتورهای جت، در ارتفاعات بالاتر، کارآمدتر هستند و مقاومت هوا در آنجا کمتر است. او ادامه می دهد: خلبان ها دوست دارند سوخت کمتری مصرف نمایند و پرواز خود را با ذخیره سوخت بیشتر به انتها برسانند. زیرا در صورت تاخیر برای فرود، گزینه های بیشتری در اختیار خواهند داشت.

او می گوید:قانون ارتفاع هر چه بالاتر بهتر، در پروازهای کوتاه نیز صادق است. شاید تعجب کنید که افزایش ارتفاع حتی در پروازهای کوتاه، راهی کارآمد برای کاهش سوخت است.

کامپیوتر مدیریت پرواز با در نظر گرفتن وزن هواپیما و دمای هوا، اطلاعاتی در خصوص ارتفاع مناسب و بعلاوه حداکثر ارتفاع مجاز به خلبان ارائه می دهد. بعد از اینکه سوخت هواپیما کمتر می گردد و سبک می گردد، می تواند به ارتفاع بالاتری برود.

کاکس می گوید:خلبانان تا جایی که می توانند به ارتفاع بهینه یا حداکثر ارتفاعی که اجازه دارند نزدیک می مانند. اگر آنها به سمت غرب پرواز نمایند، هدف شان هوای صاف و بادهای به سمت پایین است و بالا بردن ارتفاع می تواند این کار را انجام دهد. در همین حین، ممکن است برج مراقبت و کنترل ترافیک هوایی از هواپیما بخواهد تا در بالاترین ارتفاع مجاز برای آن هواپیما در آن موقع پرواز بکند، اما خلبان باید این درخواست را رد کند.

جت های تجاری تنها هواپیماهای آسمان نیستند. یک سسنا 172(نوعی هواپیمای تک موتوره 4 نفره) که برای یک سفر در تعطیلات استفاده می گردد، در ارتفاع کمتر از3 هزار متر پرواز می نماید(این هواپیماها تحت فشار نیستند)، و یا شاید در ارتفاع تقریبی 1500 متری یا کمی بیشتر پرواز نمایند. یک توربوپراپ تجاری، بالاتر از این هواپیماها و در زیر جت ها حرکت می نماید. مثلا بمباردیرQ400 که عموما برای پروازهای خطوط هوایی آلاسکا استفاده می گردد، برای پروازهای بالاتر از ارتفاع تقریبی 1300 متری ساخته نشده است.

در بالای همه این هواپیماها، افراد شیک پوش ثروتمند در جت های شخصی خود در حال پرواز هستند. جت هایی نظیر Learjets و Gulfstreams که ارتفاع تقریبی 13500 متری یا بالاتر از آن(حتی تا ارتفاع 15500 متری) را به خود اختصاص داده اند.

اما در ارتفاعات بالاتر، اتفاقات خاصی می افتد. کاکس به خاطر می آورد که کنکورد مافوق صوت در ارتفاع 18 هزار متری از سطح زمین پرواز کرد. او می گوید:وقتی به چنین ارتفاعی می رسید، آسمان به رنگ آبی بسیار تیره درمی آید و می توانید انحنای زمین را ببینید. تا زمانی که خیلی خیلی بالا نرفته باشید، نمی توانید درکی از فضا داشته باشید. اما با حضور در یک کنکورد در ارتفاع 18 هزار متری، می توانید حس در فضا بودن را به وضوح تجربه کنید.

منبع:popsci

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 28 بهمن 1401 بروزرسانی: 28 بهمن 1401 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 2172

به "هواپیماها تا چه ارتفاعی بالا می روند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیماها تا چه ارتفاعی بالا می روند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید