نوجوانان از مصرف زیاد مواد قندی و شیرین در وعده سحری اجتناب کنند

به گزارش مجله تور یک روزه، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه قدرت سیستم ایمنی و مقاومت در برابر بیماری ها با افزایش سن و سالمندی کاهش می یابد به باید و نباید های تغذیه ای مادران باردار و شیرده در ماه رمضان اشاره کرد.

نوجوانان از مصرف زیاد مواد قندی و شیرین در وعده سحری اجتناب کنند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، زهرا عبداللهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به توصیه های تغذیه ای روزه داری در شرایط خاص و گروه های ویژه بیان نمود: نوجوانانی که به سن تکلیف رسیده و توان جسمی کامل دارند و به عبارت دیگر وزن و قد متناسب با سن خود را دارند، بر اساس تکلیف دینی باید با رعایت نکاتی روزه کامل بگیرند.

وی با بیان اینکه نوجوانان هنگام روزه داری از مصرف زیاد مواد قندی و شیرین در وعده سحری اجتناب کنند، چون مصرف این مواد سبب افت قند خون شده و توانایی یادگیری آن ها را در طول روز کاهش می دهد، اظهار کرد: نوجوانانی که سال نخست روزه داری را شروع می کنند به علت گذراندن دوران رشد به توجهات بیشتری نیاز دارند. رعایت تنوع و تعادل در استفاده از تمامی گروه های غذایی بسیار مهم و لازم است؛ منابع خوب پروتئینی (انواع گوشت، ماهی، تخم مرغ و حبوبات) باید در برنامه غذایی آن ها گنجانده شود.

دکتر عبداللهی ادامه داد: همچنین والدین باید از دریافت کافی گروه شیر و لبنیات در این افراد مطمئن شوند؛ نوجوانان علاقه خاصی به خوردن انواع هله هوله ها و مواد غذایی کم ارزش دارند که فقط پر کننده معده هستند که در ایام روزه داری نباید مصرف شوند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: این گروه سنی از منابع غذایی آهن و روی، ویتامین A و ویتامین B12 از جمله انواع گوشت، حبوبات، تحم مرغ، شیر و لبنیات، انواع خشکبار و مغز ها که در رشد و خونسازی نقش دارند، در ایام روزه داری به مقدار کافی مصرف کنند.

* در سه ماه اول و سوم بارداری روزه دریافت توصیه نمی شود

وی همچنین در ادامه به باید و نباید های روزه داری برای مادران باردار و شیرده هم اشاره و مطرح نمود: در سه ماهه اول بارداری به ویژه هشت هفته نخست بارداری که سلول های مغزی جنین در حال شکل گیری است، روزه داری به خصوص در ایامی که ساعات آن طولانی است و به حدود 16 ساعت می رسد، ممکن است صدمات جبران ناپذیری به رشد جنین بزند. در سه ماه سوم بارداری نیز بخش عمده انرژی جنین از قند خون (گلوکز خون مادر) تامین می شود و روزه داری با ایجاد ترکیبات کتونی حاصل از سوخت چربی های بدن برای تامین انرژی می تواند به سیستم عصبی جنین لطمه بزند بنابراین در سه ماه اول و سوم بارداری روزه دریافت توصیه نمی شود.

دکتر عبداللهی افزود: در سه ماه دوم بارداری با نظر پزشک و متخصص تغذیه اگر مادر کم وزن نباشد، جنین او با توجه به سن جنینی رشد خوبی داشته باشد، فشار خون طبیعی داشته باشد، کالری و مواد غذایی کافی دریافت نکند و بیماری خاصی نداشته باشد قادر به روزه دریافت است. در مادران شیرده نیز از آنجا که در 6 ماهه اول شیردهی تنها منبع غذایی نوزاد، شیر مادر است و دیده شده که روزه داری سبب اختلال در شیردهی و به دنبال آن اختلال در وزن گیری کودک می شود، بهتر است در این ایام از روزه داری خودداری کنند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در 6 ماهه دوم شیردهی و با شروع تغذیه کمکی و به شرط اینکه مادر شیرده از برنامه غذایی صحیح پیروی کند و منحنی رشد کودک طبیعی باشد، دریافت روزه منعی ندارد. در این دوره رژیم غذایی مادر باید غنی از پروتئین و ریزمغذی ها از جمله آهن، کلسیم و انواع ویتامین ها باشد.

وی با تاکید بر اینکه در صورتی که مادر شیرده مایل به دریافت روزه در ماه مبارک است باید در وعده سحر، افطار و شام منابع پروتئین مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و یا حبوبات و هم چنین انواع سبزی و سالاد و میوه را در رژیم غذایی خود بگنجاند، یادآور شد: برای تامین کلسیم، بخشی از پروتئین و ویتامین های گروه B به میزان 2 تا 3 لیوان شیر و یا معادل آن از ماست و پنیر روزانه استفاده کند.

دکتر عبداللهی ادامه داد: این افراد پس از افطار و تا قبل از خواب و تا سحر حداقل هشت لیوان آب و مایعات مصرف کنند که به دلیل کم آبی بدن حجم شیرشان کم نشود؛ همچنین از انجام کار های سنگین و خسته کننده در طول روز خودداری کرده و استراحت کافی برای حفظ انرژی داشته باشند.

* توصیه های تغذیه ای برای سالمندان در ماه رمضان

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه به توصیه های تغذیه ای برای سالمندان در ماه رمضان هم اشاره و بیان نمود: قدرت سیستم ایمنی و مقاومت در برابر بیماری ها با افزایش سن و سالمندی کاهش می یابد بنابراین سالمندان اگر روزه می گیرند باید بیش از پیش مراقبت سلامت خود باشند.

وی با بیان اینکه به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 لازم است سالمندان سالم برای روزه دریافت مواردی را رعایت کنند، شرح داد: کم آبی و کاهش قند خون ممکن است موجب سرگیجه، از حال رفتن و سقوط شود که برای سالمندان خطر آفرین است. علاوه بر آن کم آبی بدن، خشکی دهان و گلو زمینه را برای ابتلا به بیماری کووید 19 فراهم می کند بنابراین باید به توصیه های مربوط به پیشگیری از افت قند خون و کاهش مایعات بدن بیشتر توجه شود.

دکتر عبداللهی شرح داد: سالمندان عموما از مسائل دهان و دندان رنج می برند لذا مصرف میوه رنده شده، لبنیات خصوصا شیر کم چرب، استفاده از انواع سوپ و آش در افطار و سحر و نوشیدن آب و چای کمرنگ در فاصله افطار تا سحر برای آنان مفید و مورد تاکید است و می تواند تعادل آب و مواد معدنی را نیز برقرار کند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در انتها تاکید کرد: سالمندان دارای بیماری های زمینه ای مانند فشارخون بالا، بیماری قلبی - عروقی، سرطان ها و دیابت بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری کووید- 19 هستند بنابراین توصیه می شود حتما به پزشک مراجعه کرده و به توصیه های پزشک عمل کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 خرداد 1400 بروزرسانی: 12 خرداد 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1594

به "نوجوانان از مصرف زیاد مواد قندی و شیرین در وعده سحری اجتناب کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوجوانان از مصرف زیاد مواد قندی و شیرین در وعده سحری اجتناب کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید