راهنمای رفتن به پلنگ دره

به گزارش مجله تور یک روزه، شهریور آخرین فرصت سفر در تابستان است، انگار داری با تابستان و روزهای بلندش وداع می کنی و باید مراسم را خوب به جا بیاوری. در شهریور هوا به داغی تیر و مرداد نیست، روزها بلندند و آفتاب دیگر آنقدر تند و تیز نیست که طاقت راه رفتن را از آدم بگیرد، ولی همیشه هم حال و حوصله رفتن به جاهای دور نیست و دلمان می خواهد بعد از دو سه ساعت به مقصد برسیم. اگر ساکن تهران هستید پیشنهاد می کنیم به پلنگ دره بروید که نزدیک تهران است و هم آبشار دارد و هم جنگل.

راهنمای رفتن به پلنگ دره

پلنگ دره کجاست؟

اگر دنبال جایی هستید که جنگل و رودخانه و آبشار را با هم داشته باشد، درست آمده اید. پلنگ دره آبشاری ست که در شیرگاه در استان مازندران قرار گرفته. شیرگاه یکی از شهرهای سوادکوه است که در فاصله 3 ساعته از تهران قرار گرفته. فاصله تهران تا پلنگ دره هم 241 کیلومتر است. از جاده فیروزکوه که راه را شروع کنید، حدود 4 ساعت طول می کشد به جنگل و آبشار پلنگ دره برسید.

برای رفتن به این منطقه باید خودتان را برای پیاده روی در جنگل و رودخانه و رانندگی در جهت خاکی آماده کنید. این آبشار در شمال شرقی شیرگاه قرار گرفته و ارتفاعش 8 متر است. برای رسیدن به آن حدود یک ساعت را باید در جاده خاکی رانندگی کنید، اگر آدم راه بلدی هم کنارتان باشد که چه بهتر.

با آبشار گزو آشنا شوید

چرا باید این جا را ببینیم؟

جهت رسیدن به پلنگ دره خیلی قشنگ است. وارد جاده خاکی محلی که بشوید، از بین درخت های تنومند و سربه فلک کشیده باید رانندگی کنید. بعد پیاده رویتان شروع می شود، از بین درخت ها رد می شوید و آنها سایه سخاوتمندانه شان را رویتان پهن کرده اند.

اما فقط جنگل نیست، رودخانه های کم عمق و چشمه های جوشانی سر راه تان می بینید. صخره ها از خزه پوشیده شده و همه جا سبز است و خرم. پوشش گیاهی اینجا خیلی متنوع است. ولی خیالتان راحت، از خرس و پلنگ و در کل حیوان وحشی در آن حوالی خبری نیست.

از رودخانه که بگذرید باید قید لباس های خشک تان را بزنید. بیشتر رودخانه کم عمق است ولی جاهایی هم هست که آب تا نیم متر بالا آمده و حسابی خیس تان می کند. نگران شرجی هوای شمال هم نباشید، چون با آب تنی حسابی خنک می شوید. راه رفتن توی این رودخانه یکجورهایی شبیه راه رفتن در تنگه واشی ست اما آب این رودخانه به سردی تنگه واشی نیست؛ هر چه باشد از میان جنگل می گذرد. عرض رودخانه در بیشترین حالت به حدود 15 متر می رسد.

به آبشار که برسید، اگر هم خسته شده باشید، خستگی تان کمی درمی رود. آب آبشار در حوضچه ای می ریزد که کف آن با سبزه پوشیده شده. کار عاقلانه این است که که فکری هم برای ناهار کرده باشید و همراهتان چیزی برده باشید.

همه چیز درباره آلاشت، بهشت مه گرفته سوادکوه

وسایل موردنیاز

از آن جایی که قرار است دل به دریا که نه، به رودخانه بزنید، لباس اضافی، حوله، چکمه یا کفش مناسب و اضافی همراه داشته باشید و آنها را در کوله پشتی بگذارید که دستتان آزاد باشد.

بهترین فصل سفر به پلنگ دره

از اول اردیبهشت تا آخر تابستان برای رفتن به این منطقه زمان دارید.

جهت دسترسی

از جاده فیروزکوه راه بیفتید تا به شیرگاه برسید. چند کیلومتر بعد از ورودی شیرگاه و بعد از یک پل آهنی از جاده اصلی خارج می شوید. در ادامه از تابلوی سرمحیط بانی شیرگاه و از روستای نفار می گذرید. جهت از اینجا خاکی می شود و به خصوص اگر نم بارانی هم زده باشد، احتمال گیر کردن ماشین وجود دارد.

با فرض این که جاده خشک است و ماشین شما هم برای این جهت مناسب است، 13 کیلومتر دیگر رانندگی کنید. حدود 1 ساعت طول می کشد تا به اول جهت پیاده روی برسید. ماشین را پارک کنید و بقیه جهت را از دل جنگل بروید. رودخانه را دنبال کنید تا به آبشار و حوضچه اش برسید.

بهترین مقاصد سفرهای داخلی در تابستان

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 14 خرداد 1401 بروزرسانی: 14 خرداد 1401 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 2016

به "راهنمای رفتن به پلنگ دره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای رفتن به پلنگ دره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید