دلایل شکست مشاغل در ایران از نگاه یک کارآفرین

به گزارش مجله تور یک روزه، رئوف رحیمی یکی از کارآفرینان پیروز کردستانی و مخترع اولین سیستم مانیتورینگ شغلی در کشور است کە تحت عنوان سنە نامگذاری و در سال 93 از آن رونمایی شدە و در دفتر ریاست جمهوری بە عنوان طرح ملی بە ثبت رسیدە است.

دلایل شکست مشاغل در ایران از نگاه یک کارآفرین

رحیمی سرمایەگذار شهربازی سربستە سرزمین جاذبە با احداث این شهربازی توانستە تا حدودی رویای بچەهای کردستانی را تحقق بخشد.

این کارآفرین در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، در رابطه با ایدە و چگونگی عملی کردن طرح خود مبنی بر احداث این شهربازی گفت: طرح اولیەی این کار از سال ها پیش در ذهنم شکل گرفتە بود اما بە دلیل نداشتن منابع مالی قادر بە انجام آن نبودم؛ بعد از مدتی کە در روسیە اقامت داشتم بە سنندج بازگشتم، شهربازی سرزمین جاذبە را احداث کردم و هزینە این طرح را به وسیله قرض از دیگران و از راە فروش خانە و ماشینم تامین کردم.

وی با بیان اینکە سرزمین جاذبە تنها شهربازی راە اندازی شدە در ایران است کە دارای پنج شعبە در شهرهای مختلف است، اظهار کرد: این پنج شعبە دارای پروتکل یاری بە بچەهای بی بضاعت است و حق استفادە از این شهربازی را برای بچه ها حاشیەنشین فراهم کردە است.

رحیمی دربارە سابقە شغلی خود مطرح کرد: بە مدت چند سال معاون ادارە کل، کمیتە امداد بودم و مدتی نیز در سمت معاون مدیرکل اشتغال و کارآفرینی کمیتە امداد خدمت کردەام اما بعد از مدتی بە منظور راە اندازی و ایجاد مشاغل و کارآفرینی از سمت خود استعفا دادم.

این کارآفرین کردستانی در پاسخ بە سوال خبرنگار خبرنگاران مبنی بر معرفی شاخص های پیروزیت ادامە داد: یک شاخص مالی تحت عنوان نرخ بازگشت داخلی سرمایە بدون در نظر دریافت عوامل خارجی وجود دارد، که بر اساس آن مشاغل پیروز در کوتاە مدت می توانند سرمایەای کە برای کار در نظر گرفتەاند را دوبارە بە دست بیاورند.

وی در ادامە اضافه کرد: کسب و کاری پیروز است کە بتواند خروجی های مالی داشتە باشد و همچنین علاوە بر برطرف نیازهای مشتریان، ارزش پیشنهادی مناسبی برای آنها داشتە باشد.

رحیمی، یکی از شاخص های پیروزیت را داشتن استراتژی معین در هر کاری دانست و اضافه کرد: مشاغلی کە از استراتژی معینی برخوردارند در بلند مدت دچار شکست نمی شوند.

وی، یکی از دلایل شکست مشاغل در ایران را ناپایداری شغلی ذکر کرد و گفت: کارهای کوچک بە دلیل نداشتن پشتوانەهای مالی، همچون بیمە و سرمایە با شکست مواجە می شوند.

وی همچنین دلیل دیگر پیروزیت و عدم پیروزیت را در آموزش مطرح کرد و اضافه کرد: اگر شغلی آموزش پذیر نباشد در کوتاە مدت با شکست مواجە می گردد .

رحیمی یکی از شاخص های پیروزیت در کسب و کار را رضایت شخص از شغل مورد نظر ذکر کرد و گفت: رضایت فرد از شغل، شاخصی مهم برای کسب و کار پیروز محسوب می گردد چرا که در این صورت شخص با انگیزه بیشتری می تواند گام بردارد و ادامه دهد.

وی بر این باور است کە توسعە همراە با تامین مالی شکل می گیرد و این دو موضوع بە هیچ وجە از هم جدا نیستند. فضای کسب و کار نیز در پیروزیت یک شغل موثر است و بخش مهمی از پیروزیت یک شغل ساختار آن است کە با محیط جغرافیایی ارتباط مستقیم دارد.

رئوف رحیمی در پاسخ بە این سوال کە انسان های پیروز چە کسانی هستند گفت: اولین شاخصەی پیروزیت، استراتژی افرادی در حوزەی عملیات است که شعار خواستن توانستن است را تحقق بخشیده اند.

این کار آفرین پیروز تشریح کرد: استراتژی در ایران بر پایەی دو نوع دولتی و خصوصی است کە بخش دولتی، شامل کارمندان دولت کە مداوم در حال برنامەریزی هستند و این برنامەریزی ها عملی نمی شوند و بخش خصوص شامل آن دستە از افرادی می گردد کە بدون داشتن برنامە و استراتژی معین، مداوم در حال کار عملیاتی هستند.

وی مطرح کرد: اما افراد پیروز، افرادی هستند کە خط مشی بخش دولتی و خصوصی را دنبال نمی نمایند بلکە در ابتدا برای کار خود برنامەریزی و طراحی می نمایند و سپس وارد عملیات می شوند.

رحیمی در ادامە اضافه کرد: افرادی پیروز خواهند شد کە بتوانند در ابتدا ساختار ذهنی خود را شکل دهند و برای کارهای خود برنامەریزی، سیاست گذاری و تیم سازی نمایند و بر این اساس محیط ها و فرصت های خود را شناسایی و برای محصولات و خدمات خود برنامەریزی نمایند و همیشه یادگیرندە باشند.

این کارآفرین پیروز، در ادامە با اشاره به اینکه در پیروزیت جزئیات بیشتر از کلیات اهمیت دارد بیان نمود: هموارە کسانی پیروز خواهند بود کە با مشتریان خود ارتباط خوبی برقرار نمایند و در سناریوی کاری خود بە آنها امتیاز بدهند و مشتری های مشترک خود را شکل دهند.

وی در پاسخ بە این سوال مبنی بر اینکە چگونە می توانیم به عنوان یک کارآفرین پیروز الگویی برای سایر افراد جامعە باشیم اضافه کرد: کسب و کار پیروز بە مثابەی قطاری است کە تنها با یک لوکوموتیو موجب حرکت سایر واگن ها می گردد و می تواند سایر افراد جامعە را با خود همراە سازد.

این کارآفرین پیروز مطرح کرد: زنجیرە ارزش بخشی از اقتصاد است، کە در آن هر فراوریی پنج ایستگاە تامین مواد اولیە، طرح و شکل برنامەی فراوری، بازاریابی و فروش را طی می نماید تا بە مرحلەی فراوری برسد.

وی همچنین اعلام کرد: کسب و کار پیروز زمانی پیروز تر خواهد شد کە بتواند در جامعە ریشە بدواند و دیگران را با خود همراە کند.

رحیمی در مورد کسب و کار پیروز اظهار کرد: کسب و کاری پیروز است کە بتواند مشاغل بالادست و پایین دست خود را بشناسد و با آنها ارتباط برقرار کند، کە این ارتباطات بە مرور علاوه بر رشد، موجب توسعە نیز می گردد و بە یک خوشەی مالی تبدیل می گردد.

این کارآفرین پیروز در مورد اینکە برای کسب و کار پیروز چە چیزی ضروری است و باید از چە کسانی یاری بگیریم و چگونە کاری را بە نقطە پیروزیت برسانیم، گفت: در کارآفرینی زیست بومی، تحت عنوان اکوسیستم کارآفرینی، وجود دارد که شامل مشاغل پیروزی است که طی مدت طولانی در جریان هستند و تاییدیە پیروزیت خود را گرفتە اند.

وی اضافه کرد: زمانی کە ما می خواهیم کسب و کاری را راە اندازی کنیم نیازمند نیرو و تشکیلاتی هستیم کە در اقتصاد بە آنها عامل توسعە گفتە می گردد.

وی مطرح کرد: شخصی کە در صدد راه اندازی کسب و کاری جدید است، باید با عبور از چندین مرحلە به سوالات متعددی، از جمله اینکه می خواهد چە چیزی فراوری کند؟ مشتریان او چە کسانی خواهند بود؟ با چه هزینەای، در چە محیطی، با چە چشم اندازی و توسط چە کسانی این کار را راەاندازی کند؟ پاسخ دهد تا بتواند برای ایجاد شغل موردنظر برنامەریزی کند.

رحیمی اظهار کرد: اولین بحث موردنظر در ایجاد کسب و کار، طرح ایدە است و ما باید با یاری عامل توسعە، ابعاد مختلف ایدە را آنالیز نموده و با شناسایی نقاط ضعف و قوت ایده ها، رقبا و مزیت های آنها را بشناسیم.

وی، یکی از ابعاد مورد آنالیز در راه اندازی کسب و کار پیروز را بعد فنی دانست و گفت: باید بە این مسالە توجە کرد کە آیا انجام این ایدە شدنی است یا نە؟ امکان پذیر است یا نە؟ اگر امکان پذیر است، مشتری های ما چە کسانی خواهند بود؟ میزان درآمد حاصلە از این کار چقدر خواهد بود؟ سایز مشتریان ما چقدر است و بر این اساس باید سایز سرمایە خود را معین کنیم.

این کارآفرین پیروز با بیان اینکە استارتاپ ها باید در ابتدا بە گونەای عمل نمایند کە نە سود نمایند نە زیان گفت: برای راە اندازی یک کسب و کار باید با توجه به مسائل قانونی و معین مدل کسب و کار خود اقدام بە اخذ گواهی های لازم جهت راەاندازی شغل موردنظر کنیم.

رحیمی دربارەی تفاوت قوانین حمایتی در ایجاد کسب و کار در ایران با کشورهای اروپایی پیشرفتە اضافه کرد: ساختار مالی ایران بر پایەی اقتصاد دولتی و لیبرالیسم مالی است در حالی کە در کشورهای اروپایی حاکمیت مالی بر پایەی حاکمیت شرکتی است، در جایی کە در ایران مدل مالی بر پایەی تامین مالی و متقاضی محور است ساختار مالی آنها بر اساس مدل توسعەای و برنامە ریزی محور است.

وی در مورد قانون و مقررات حاکم در کشورهای اروپایی تشریح کرد: در کشورهای پیشرفتە اروپایی بیشتر از آنکە بە فرآیند اهمیت بدهند بە فکر دستیابی بە نتیجەی مطلوب هستند کە این امر درست برعکس قوانین کشور ایران است، در ایران بە فرایند بیشتر از نتیجە اهمیت دادە می گردد.

رحیمی در مورد سوال خبرنگار خبرنگاران مبنی بر چگونگی تامین سرمایە و راەهای تامین سرمایە اظهار کرد: یکی از وظایف کارآفرین، معین عددهای مالی است و یکی از این اعداد، نظام عرضە و تقاضا است، به گونه ای که کارآفرین، زمانی کە سهم خود را از بازار معین کرد، می تواند ساختار فراوری را معین و میزان سرمایەی لازم برای کار خود را معین کند.

این کارآفرین پیروز اعلام کرد: تامین مالی به چند طریق از جمله تخصیص اعتبارات و املاک خود، دریافت وام و مشارکت با سرمایەگذاران می تواند صورت گیرد.

رحیمی یادآور شد: آنچە کە آیندە را می سازد عادت های ماست، و باید تلاشمان بر این باشد کە با فراهم کردن توسعه مداوم در درون خود و خانوادە، بر اساس هدف زندگی کنیم و با تغییر عادت های خود وارد کسب و کار شویم.

وی بیان نمود: این را نیز بدانیم کە دنیای کسب و کار دنیای پر فراز و نشیبی است و در پس زندگی هر انسان پیروزی شکست ها و فراز و نشیب های بسیاری وجود دارد، این را بە یاد داشتە باشیم کە کارآفرینی ژنتیکی نیست، بلکه با آموزش و مهارت و مطالعە می توانیم بە یک انسان پیروز تبدیل شویم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 342

به "دلایل شکست مشاغل در ایران از نگاه یک کارآفرین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل شکست مشاغل در ایران از نگاه یک کارآفرین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید