خوراکیهایی که به شما انرژی بیشتری می دهند

به گزارش مجله تور یک روزه، انرژی بدن شما از طریق خوراکی هایی که می خورید، تأمین می شود. بهترین راه برای کسب بیشترین انرژی از غذاها، این است که مطمئن شوید بهترین غذاهای ممکن را می خورید. در این مقاله می خواهیم شما را با انواع خوراکی های انرژی زا آشنا کنیم که خستگی را از شما دور می کنند.

خوراکیهایی که به شما انرژی بیشتری می دهند
علاوه بر چیزی که می خورید، زمان غذا خوردن نیز می تواند بر روی انرژی شما تأثیر بگذارد. آیا تابه حال متوجه شده اید که بعد از یک ناهار یا شام سنگین چقدر احساس بی حالی و سنگینی داشته اید؟ دلیل این اتفاق این است که بدن شما از انرژی اش استفاده می کند تا این غذای سنگین و زیاد را هضم کند و فرصت نمی کند به دیگر قسمت های بدن تان انرژی برساند.

بهترین راه برای جلوگیری از بی حالی بعد از غذا خوردن این است که تعداد وعده های غذایی تان را افزایش بدهید و در هر نوبت غذای کمتری بخورید. به این ترتیب بدن شما به طور مداوم انرژی دریافت می کند و حتی می تواند به شما کمک کند وزن تان را کم کنید. حال بیایید با غذاهای انرژی زا آشنا شویم.

غذاهای فرآوری نشدهاگرچه خوردن چیزبرگر و سیب زمینی سرخ کرده می تواند بسیار راحت و لذت بخش باشد، اما ارزش غذایی آنها پایین است. غذاهای تولید شده مانند برخی از غذاهای بسته بندی شده یا کنسروی و گوشت های نیمه آماده معمولا پر از مواد نگهدارنده، افزودنی ها، سدیم، چربی های ترانس و مواد تشکیل دهنده مصنوعی هستند که می توانند باعث بی حال شدن شما شوند.

نوشیدنی های فاقد کافئینحد متعادلی از کافئین مسئله ای ایجاد نمی کند و حتی نشان داده شده است که مزایایی نیز برای سلامتی دارد. اگرچه کافئین برای مدت کوتاهی شما را شاداب می کند، اما واقعا انرژی ای برای بدن فراهم نمی کند. اگرچه برای مدت کوتاهی ممکن است شما را سرحال کند اما اگر به بدن تان مواد مغذی نرسانید و وعده ها و میان وعده های مناسب مصرف نکنید، در نهایت احساس خستگی شدیدی خواهید داشت.

اگر واقعا به نوشیدنی دارای کافئین نیاز دارید، قهوه سیاه یا چای بدون قند را انتخاب کنید. نوشیدنی های گازدار و انرژی زا ممکن است پر از شکر تصفیه شده و اجزای مصنوعی باشند که می توانند باعث بروز مسائل سلامتی ناشی از سوخت وساز بیش ازحد در بدن شوند.

پروتئین های کم چربدر گوشت قرمز رگه های چربی وجود دارد که می تواند چربی های اشباع را به رژیم غذایی شما اضافه کند. گوشت های کم چرب مانند مرغ، بوقلمون و ماهی، پروتئین باکیفیتی برای بدن شما فراهم می کنند و هیچ چربی اشباعی هم ندارند. ماهی های سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند سالمون و تن می توانند چربی های سودمند و سالمی برای قلب فراهم کنند.1

موزموز یکی از بهترین خوراکی های انرژی زا است. موز منبع خوبی از کربوهیدرات، پتاسیم و ویتامین B6 است که همگی این مواد، از جمله عواملی هستند که می توانند سبب افزایش انرژی شما شوند.

تخم مرغتخم مرغ تنها یک غذای خوشمزه و رضایت بخش نیست، بلکه می تواند انرژی مورد نیاز در طول روز را نیز برای شما فراهم کند.

لوسین که فراوان ترین آمینو اسید موجود در تخم مرغ است، می تواند سبب تحریک تولید انرژی از چندین راه مختلف شود. همچنین لوسین می تواند به سلول ها کمک کند تا قند بیشتری از خون بردارند.

این آمینو اسید، تولید و تبدیل قند به انرژی را تحریک می کند و همچنین سبب افزایش تجزیه چربی ها برای تولید انرژی می شود.

علاوه بر این، تخم مرغ غنی از ویتامین های گروه B می باشد. این ویتامین ها به آنزیم ها در راستای نقش شان در تجزیه غذاها و تبدیل آن ها به انرژی، کمک می کنند.

سیبسیب از جمله محبوب ترین میوه ها در کل جهان است، و منبع خوبی از کربوهیدرات و فیبر می باشد.

سیب می تواند مقدار ثابتی از انرژی را به آرامی آزاد کند، زیرا مقدار بالای آنتی اکسیدان های آن سبب می شود، هضم کربوهیدرات به آرامی صورت بگیرد و در نتیجه مدت زمان بیشتری انرژی در دسترس داشته باشید.

سعی کنید که سیب را به صورت کامل بخورید، چرا که آبمیوه و یا پوره سیب، سبب از بین رفتن فیبر آن شده، در نتیجه سریع تر هضم می شود و تنها انرژی کوتاه مدتی را برای شما فراهم می کند.

آبآب جز ضروری زندگی است.

60٪ از وزن بدن تان را آب تشکیل می دهد و در بسکمک از عملکردهای سلولی از جمله تولید انرژی، دخالت دارد.

عدم مصرف آب کافی می تواند منجر به کم آبی (دهیدراسیون) شود که در نهایت باعث کاهش عملکرد بدن شده و به شما احساس خستگی و بی حالی دست می دهد.

نوشیدن آب می تواند انرژی تان را افزایش دهد و با احساس خستگی وبی حالی تان مقابله کند.

برای اینکه دچار کم آبی نشوید، سعی کنید حتی اگر تشنه نیستید، آب بنوشید.2

جو دوسرجو دوسر یک دانه غله ای کامل است که می تواند انرژی را برای طولانی مدت تأمین کند. این دانه حاوی مقادیر قابل توجه از بتا گلوکان - که یک نوع فیبر محلول است - می شود، که در هنگام ترکیب با آب، ژل ضخیم ایجاد می کند. حضور این ژل در سیستم گوارش، تخلیه معده و جذب گلوکز از خون را تسریع می بخشد. علاوه بر این، جو و گندم غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است که به فرایند تولید انرژی کمک می کنند. این شامل ویتامین B، آهن و منگنز است. ترکیبی از تمام این مواد مغذی، بلغور جو دوسر را برای انتشار انرژی پایدار تکمیل کرده است.

ماستماست یک میان وعده عالی برای تأمین سوخت بدن شما در طول روز است. کربوهیدرات ماست عمدتاً به شکل قندهای ساده مانند لاکتوز و گالاکتوز در دسترس بدن واقع شده است و هنگامی که شکسته شوند، می توانند انرژی آماده به مصرف را به بدن ارائه دهند. علاوه بر این، ماست با مقادیر مناسب پروتئینی، به کاهش سرعت هضم کربوهیدرات ها کمک می کند، در نتیجه باعث کم شدن سرعت انتشار قند به خون می شود، که نه تنها برای افراد سالم بلکه برای افراد مبتلا به دیابت نکته بسیار حائز اهمیتی است، که بدون افزایش قند یکباره و شدید بتوانند انرژی لازم روزانه را بطور مناسب دریافت کنند. علاوه بر این، ماست شامل مقدار زیادی از ویتامین B2 و B12 است که در عملکرد سلولی نقش مهمی دارند، این ویتامین ها به تشکیل مولکول ATP - که سلول های شما برای فرآیند تولید انرژی و تأمین سوخت بدن از آن استفاده می کنند - کمک می کنند.

آووکادوبه دلیل تمام مزایای سلامتی قابل توجه، آواکادو به عنوان یک غذای فوق العاده محسوب می شود. به عنوان مثال، آووکادو دارای چربی های سالم و فیبر است. حدود 84 درصد چربی های سالم موجود در آووکادو از اسیدهای چرب تک غیر اشباع و چند غیر اشباع تشکیل شده است. این چربی های سالم مزایای فوق العاده از جمله افزایش سطح چربی بهینه و افزایش جذب مواد مغذی را نشان داده اند. آن ها همچنین می توانند در بدن ذخیره شوند و به عنوان منابع انرژی مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این، فیبر در آووکادو 80 درصد از محتوای کربوهیدرات را تشکیل می دهد که می تواند سطح انرژی پایدار را حفظ کند. همچنین، آوکادو منبع خوبی از خانواده ویتامین B است که برای عملکرد مطلوب میتوکندری در سلول های شما، که انرژی سلولی تولید می کند، مورد نیاز است.

توت فرنگیتوت فرنگی یکی دیگر از میوه های تقویت کننده انرژی است. این میوه دوست داشتنی قادر است کربوهیدرات، فیبر و قندهایی را که می توانند سطح انرژی را افزایش دهند، فراهم کند. یک فنجان توت فرنگی 12 گرم کربوهیدرات، 3 گرم فیبر و 7 گرم قند را فراهم می کند. علاوه بر این، همان یک فنجان توت فرنگی 149 درصد RDI برای ویتامین C را نیز به بدن شما می دهد. آنتی اکسیدان های موجود در توت فرنگی علاوه بر کمک به مبارزه با التهاب در بدن می توانند به کاهش خستگی کمک کنند و به شما انرژی بدهند. شما می توانید توت فرنگی را در بسکمک از دستور العمل های غذایی ترکیب کنید و از آن ها در بستنی ها، پارافا یا سالاد استفاده کنید و از طعم خاص آن لذت ببرید.

دانه هادانه هایی مانند دانه چیا، کتان و کدو تنبل، می توانند سطح انرژی شما را افزایش دهند. این بذرها به طور کلی از نظر محتوی اسیدهای چرب امگا 3 گیاهی بسیار غنی هستند. سطوح پایین اسیدهای چرب امگا 3 منجر به افزایش التهاب و خستگی می شوند. اسیدهای چرب منبع مهمی از انرژی ذخیره شده هستند و به عملکرد صحیح سلول های شما کمک می کنند. علاوه بر این، دانه ها منبع خوبی از فیبر و پروتئین هستند. فیبر دانه ها به هضم آهسته مواد مغذی کمک می کند و منجر به آزاد شدن انرژی پایدارمی شوند.3

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.wwwnews.fitshape.ir

3.www.hidoctor.ir

منبع: راسخون
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1827

به "خوراکیهایی که به شما انرژی بیشتری می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکیهایی که به شما انرژی بیشتری می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید