توصیه های صعود به ارتفاعات در فصل سرما، نیمه شب به کوه بزنید

به گزارش مجله تور یک روزه، رضا زارعی در مصاحبه با خبرنگاران با تاکید بر افت دمای هوا گفت: البته هنوز شاهد بارش های فصلی نیستیم اما این علت نمی گردد که در صعود به ارتفاعات شرایط سرما و مسائل احتمالی آن را نادیده بگیریم به خصوص اینکه روزها کوتاه شده و همین مسئله، اولین و مهمترین موضوع تاثیرگذار است.

توصیه های صعود به ارتفاعات در فصل سرما، نیمه شب به کوه بزنید

وی توصیه هایی برای صعود ایمن و بدون خطر در فصل سرما بیان کرد و ادامه داد: بهتر است در این فصل صعود از نیمه شب شروع گردد و تا قبل از غروب همان روز منطقه کوهستانی ترک گردد و فرد به دامنه کوه بازگردد. در این صورت اگر هدف فتح قله باشد می توان حوالی ظهر این اقدام را انجام داد و تا قبل از ساعت 4 هم منطقه را ترک کرد. لحاظ کردن این موضوع به خاطر کوتاه شدن روزها خیلی مهم است.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی تاکید نمود: انتخاب محل صعود همواره مهم است اما در فصل سرما به خاطر احتمال زیاد بارش و مشکلاتی که به همراه دارد، اهمیت بیشتری پیدا می نماید. در فصل سرما به هیچ وجه نباید اقدامی برای صعود به منطقه ها ناشناخته انجام گردد و اگر اصراری برای فعالیت در این منطقه ها است باید به وسیله باشگاه ها و با نظارت مربیانی که نسبت به منطقه اشراف و شناخت کامل دارند، انجام گردد.

زارعی بر توجه کافی به پوشاک برای صعودهای پاییزی و زمستانی تاکید نمود و یادآور شد: پوشاک مورد استفاده در این شرایط حتما باید در برگیرنده سه لایه زیرین، لایه پلار (میانی) و لایه گورتکس (کاپشن بادگیر) باشد. شرایط صعود در فصل سرما مانند گرما نیست که اگر هم یکی از این لایه ها را در اختیار نداشتیم، مسئله ای از این حیث ایجاد نگردد.

مواد غذایی و همراه داشتن به مقدار آن دیگر موضوع مورد تاکید رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی بود. وی در این زمینه گفت: حتی مواد غذایی باید بیشتر از مصرف روزانه همراه داشت تا در صورت بروز مسئله ای که منجر به تاخیر در ترک منطقه و بازگشت به دامنه شد، با کمبودی روبرو نشد.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی بعلاوه بر همراه داشتن وسایل ارتباطی مانند تلفن همراه تاکید نمود و گفت: حتما برای صعود تلفن همراه با شارژ کامل همراه با فرد باشد. حتی باید پاور بانک برای شارژ مجدد هم در میان تجهیزات همراه باشد تا در صورت احتیاج در منطقه کوهستان که به برق هیچ دسترسی نیست، مورد استفاده نهاده شد. افراد بدون وسایل ارتباطی اصلا اقدام به صعود ننمایند.

وی توضیح داد: در نظر داشتن پل ارتباطی با نهادهای مربوطه یکی از توصیه های همیشگی برای صعود به ارتفاعات است که قاعدتا این مسئله برای فصل سرما خیلی بیشتر مورد تاکید است. افراد حتما شماره تماس اورژانس و هلال احمر شهر و منطقه مربوطه را باید در گوشی همراه خود داشته باشند تا در صورت احتیاج بتوانند تماس فوری و بدون فوت وقت را برقرار نمایند.

زارعی با تاکید بر لزوم داشتن اطلاعات کافی و به روز برای انجام صعود به ارتفاعات گفت: مهمترین مسئله این است که افراد بدون آموزش لازم از صعود اجتناب نمایند. آموزش مقدماتی و حرفه ای لازمه هر صعودی است و این مسئله برای فصل سرما اهمیت بیشتری پیدا می نماید.

وی گفت که در نهایت فردی که اقدام به صعود می نماید باید زمان و محل صعود را به اطرافیان خود اطلاع دهد تا در صورت بروز احتمالی هر گونه مسئله ای یک گام به جلو بود.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی تاکید نمود: معمولا در فصل سرما به خاطر بارش و ریزش بهمن خطرات صعود به ارتفاعات خیلی بیشتر می گردد و آمار هم این مسئله را تایید می نماید. حتما باید این توصیه ها در نظر گرفته گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1787

به "توصیه های صعود به ارتفاعات در فصل سرما، نیمه شب به کوه بزنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های صعود به ارتفاعات در فصل سرما، نیمه شب به کوه بزنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید