تهرانی ها اولین بار ترس و هیجان را اینجا تجربه کردند!

به گزارش مجله تور یک روزه، تا قبل از دهه 20 شمسی در مرکز خبری از پارک های معروف و بزرگ نبود و تهرانی ها برای سرگرمی خانوادگی به باغ های اطراف شهر و شمیران یا امامزاده های صالح، قاسم و داوود (ع) می رفتند.

تهرانی ها اولین بار ترس و هیجان را اینجا تجربه کردند!

خبرنگاران - پریسا نوری: رفتن به امامزاده ها برای اهالی مرکز مصداق یک تیر دو نشان بود چون در کنار سیاحت، ثواب زیارت را هم می بردند و دلی سبک می کردند. البته بعضی مرکز نشین ها هم عصرهای آدینه و روزهای تعطیل، خود را با هر وسیله ای به شمیران و سرپل تجریش می رساندند و بساط تفریح و خوش گذرانی را در دامنه کوه های شمال تهران پهن می کردند. ناگفته پیداست که در این گشت و گذار و تفریح خانوادگی، بچه ها هم حظ و سهمی می بردند و اسباب تفریح جداگانه ای نداشتند.

اما رشد جمعیت و توسعه مرکز سبب شد تا مکان هایی رسمی برای تفریحات عمومی ساخته و اولین لوناپارک یا شهربازی تهران متولد گردد. این شهربازی که فان فار نام داشت در سال 1340 در حوالی میدان ونک ساخته شد و تمام وسایل سرگرم کننده آن یک چرخ فلک بزرگ و چند ماشین برقی و تاب و سرسره و الاکلنگ بود. در این پارک مردم برای اولین بار با سوار شدن به چرخ فلک لذت مهیج معلق ماندن بین زمین و آسمان را تجربه کردند.

فان فار با داشتن وسایل بازی متنوع و اسباب بازی های لوکس برقی مکان محبوب بازی برای بچه ها و بزرگ ترها به حساب می آمد و استقبال اهالی مرکز از این شهربازی بی نظیر بود، به طوری که به گفته اهالی قدیمی ونک، این محدوده در دهه 40 روزهای شلوغی را تجربه می کرد و یکی از ایستگاه های معروف تفریح و تفریح مردم بود.

با گذر سال ها و با افزایش جمعیت مرکز، مجموعه فان فار دیگر جوابگوی احتیاج شهروندان نبود و تهرانی ها شهربازی بزرگ تری می خواستند. از این رو شهربازی مدرن و بزرگی در اراضی اوین ساخته شد که تا سال 85 هم ماندگار بود و بعدها به دلایلی از جمله ایجاد ترافیک در این محدوده از مرکز برچیده شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 اسفند 1401 بروزرسانی: 26 اسفند 1401 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 2183

به "تهرانی ها اولین بار ترس و هیجان را اینجا تجربه کردند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهرانی ها اولین بار ترس و هیجان را اینجا تجربه کردند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید