تشکیل کارگروه سه جانبه آنالیز طرح ساماندهی کنکور

به گزارش مجله تور یک روزه، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی از تشکیل کارگروه سه جانبه برای آنالیز طرح سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش (کنکور) برای ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی اطلاع داد.

تشکیل کارگروه سه جانبه آنالیز طرح ساماندهی کنکور

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، منصور کبکانیان، قائم مقام و دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه یکصد و چهل و هفتم شورای ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور از تشکیل کارگروهی با همکاری ستاد نقشه جامع علمی کشور، سازمان سنجش و مرکز سنجش آموزش و پرورش برای آنالیز طرح سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش (کنکور) اطلاع داد و گفت: سازمان سنجش اشکالاتی را به طرح مذکور وارد نموده بود که این کارگروه اشکالات را آنالیز می نماید تا آن ها را در این طرح وارد نموده و ما بتوانیم سندی که دارای اشکالات کمتری است را برای آنالیز به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنیم.

وی گفت: این جلسه در خصوص ساماندهی کنکور بود و باید این نکته را یادآوری کنم که ارتباطی به کنکور سال جاری ندارد و داوطلبان کنکور آگاه باشند که اگر در فرایند تصویب ضوابط و سیاست های کنکور به پایان برسیم زمان اجرایی شدن آن را بعدا خودمان اعلام می کنیم و زمان کافی به داوطلبان می دهیم که خود را با این قوانین و ضوابط تطبیق دهند و زمان اجرایی شدن آن را نیز به اطلاع آن ها می رسانیم.

کبگانیان با اشاره به این مطلب که با حذف کنکور مخالف هستیم، اضافه نمود: ساماندهی کنکور با تفکیک سنجش از پذیرش از سیاست های مهم ما است که از زمانی که نقشه جامع علمی کشور در سال 89 ابلاغ شده یک بند آن به این موضوع اختصاص داشته است.

وی با طرح این سئوال که چرا نمی توان کنکور را کنار گذاشت، ادامه داد: سئوالات کنکور یکپارچه است، فرصت رقابت عادلانه را ایجاد می نماید، امکان تخلف پائین است، تصحیح یکنواخت صورت می گیرد، بازه زمانی برای کنکور محدود است؛ بنابراین با توجه به این مزایا نمی توان آن را به طور کامل حذف کرد. از طرفی آسیب هایی نیز دارد که نمی توان بی تفاوت بود.

کبگانیان گفت: در سیاست های کنکوری که طراحی شده مقرر شده تعداد امتحانات بیش از یک بار در سال باشد. نمره علمی داوطلب همسان سازی گردد و حداقل تا دو سال اعتبار داشته باشد.

وی اضافه نمود: طی دو سال اخیر 18 کمیسیون علم و آموزش به مسئله کنکور اختصاص داشته اند و کنکور تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد دکتری) در دستور کار قرار گرفته است و کار کارشناسی آن هنوز تمام نشده است. همچنین 5 جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور به موضوع کنکور اختصاص داشته است. سازمان سنجش نیز با کلیات آن موافقت نموده و فقط اشکالاتی اجرایی به آن وارد نموده است.

کبکانیان گفت: یکی از ایراداتی که وارد شده این است که اختلاف معدل های استانی محروم و غیرمحروم زیاد است و همچنین اینکه سوابق تحصیلی با توجه به اینکه معدل بیشتر دانش آموزان 19 و 20 است به چه صورت ارزیابی خواهد شد که وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد می توان رنج نمره را از صفر تا 100 قرار داد و همچنین از زمانی که قرار باشد این سیاست ها اجرا گردد سئوالات تغییرات محتوایی داشته باشند.

وی تاکید نمود: یکی از مواردی که داوطلبان ورود به دانشگاه ها باید به آن توجه نمایند، توجه به درس دبیران در کلاس های درس است که بسیار مهم است. به طوری که در این سیاست های کنکور60 درصد وزن کنکور به سابقه تحصیلی و 40 درصد توسط سازمان سنجش معین می گردد و این به این دلیل است که تعلیم و تربیت و توجه به کلاس توسط دانش آموزان بیشتر گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1568

به "تشکیل کارگروه سه جانبه آنالیز طرح ساماندهی کنکور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل کارگروه سه جانبه آنالیز طرح ساماندهی کنکور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید