بزرگترین تراشه کوانتومی از طریق اتم های مصنوعی ساخته شد

به گزارش مجله تور یک روزه، به گزارش خبرنگاران به نقل از ام آی تی نیوز، محققان دانشگاه ام آی تی روشی برای فراوری و یکپارچه سازی اتم های مصنوعی ابداع نموده اند. اتم های مصنوعی با استفاده از مدار فوتونی روی لایه ای بسیار نازک از الماس ساخته شده اند و بزرگترین تراشه کوانتومی در نوع خود را به وجود آورده اند.

بزرگترین تراشه کوانتومی از طریق اتم های مصنوعی ساخته شد

دیرک انگلاند استادیار بخش مهندسی الکترونیک و علوم رایانشی دانشگاه ام آی تی می گوید: این دستاورد نقطه عطفی در حوزه پردازشگرهای کوانتومی است. برای فراوری یک رایانه کوانتومی به میلیون ها پردازشگر کوانتومی احتیاج است. به همین دلیل تحقیق جدید نیز روشی نوین برای ارتقای فراوری پردازشگر را نشان می دهد.

در رایانه های معمولی پردازش و ذخیره اطلاعات با استفاده از صفر و یک انجام می گردد. اما در رایانه های کوانتومی این عملیات با استفاده از بیت های کوانتومی یا کیوبیت انجام می گردد که همزمان نشان دهنده صفر، یک یا هر دو آنها هستند.

این ویژگی عجیب به رایانه های کوانتومی اجازه می دهد همزمان چند محاسبه را انجام دهند و چالش هایی را حل نمایند که با رایانه های معمولی ممکن نیست.

کیوبیت در تراشه تازه توسعه یافته در حقیقت همان اتم های مصنوعی است که از نقصان های موجود در الماس ساخته می گردد. می توان با استفاده از نور و امواج میکروویو اتم های مصنوعی را برانگیخت تا فوتون هایی حاوی اطلاعات کوانتومی را منتشر نمایند. این فرایند یک روش ترکیبی است که طی آن چیپلت(chiplet) های میکرو کوانتومی که به دقت انتخاب شده اند و حاوی چند کیوبیت هستند، در یک مدار یکپارچه فوتونیک نیترید آلومینیوم قرار می گیرند.

انگلاند و همکارانش با استفاده از این روش هیبریدی توانستند یک سیستم 128 کیوبیتی بسازند که بزرگترین تراشه یکپارچه اتم مصنوعی -فوتونیکی است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1067

به "بزرگترین تراشه کوانتومی از طریق اتم های مصنوعی ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین تراشه کوانتومی از طریق اتم های مصنوعی ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید