این حیوان قهرمان قورت دادن غذا است!

به گزارش مجله تور یک روزه، اسب های دریایی جزء بامزه ترین و خاص ترین مخلوقات اقیانوس هستند. حالا دانشمندان درباره روش هوشمندانه و غیرعادی غذا خوردن آن ها اطلاعات تازه ای به دست آورده اند.

این حیوان قهرمان قورت دادن غذا است!

خبرنگاران | محققان موسسه فناوری راچستر در آمریکا در یک تحقیق تازه قدرت اسب دریایی برای بلعیدن سریع غذا را سنجیده اند. اسب های دریایی از دو تاندون فنرمانند برای مکش سریع آب استفاده می نمایند و سرشان را کج می نمایند تا در یک حرکت سریع طعمه را ببلعند. این بلعیدن قدرتمند به حیوانات اجازه می دهد آب را با سرعتی مصرف نمایند که هشت برابر سریع تر از زمانی است که بخواهند فقط کوشش عضلانی نمایند.

به گزارش خبرنگاران ، دو جرم همزمان به وسیله یک سیستم سرعت می گیرند (سر که به سمت بالا می چرخد و آب که به درون دهان مکیده می گردد). بنابراین، اسب های دریایی با وجود کندی و کوچکی جثه شان، قادرند غذا و آب را به سرعت ببلعند و زمان بیشتری برای فعالیت های دیگر داشته باشند.

سوزن ماهی

اسب های دریایی با نام علمی (Hippocampus sp.) اعضای خانواده سوزن ماهیان (syngnathidae) هستند که شامل مخلوقات جالبی مانند اژد های دریایی برگ دار (Phycodurus) و لوله ماهی (Phyllopteryx) هم می شوند. سوزن ماهیان با چرخاندن دهانشان به سمت بالا طعمه را می گیرند و با استفاده از یک تاندون فنری یک عضله در گردنشان را به عقب جمجمه شان متصل می نمایند.

تحقیقات نشان داده است که بعضی حیوانات مانند کک و مورچه های تله-فک در پریدن یا قاپیدن طعمه فوق سریع هستند، چون یک مکانیسم خاص به نام LaMSA دارند. سیستم LaMSA از عضلات قوی برای کش دادن یک بخش کشسان استفاده می نماید که این بخش در جای خودش قفل می گردد تا زمانی که به یکباره و فوری رها گردد. این رهاسازی ناگهانی ابزار قدرتمندی را در اختیار حیوان قرار می دهد که به یاری آن حرکات فوق سریع داشته باشد. اگرچه LaMSA بیشتر در حشرات و حیوانات بدون ستون فقرات وجود دارد، بعضی ماهیان هم دارای چنین سیستم مشابهی هستند.

اسب های دریایی سیستم اتصال چهارمیله ای دارند که به آن ها یاری می نماید قدرت را به سرشان منتقل نمایند. برخلاف سیستم های LaMSA دیگر، یکی از میله ها در سیستم اسب دریایی خشک نیست. در عوض، از یک استخوان و یک مجموعه عضله-تاندون ساخته شده که بر اساس تحقیقات پیشین، احتمالاً انرژی کشسانی را ذخیره می نماید. دانشمندان می دانند اسب های دریایی در قاپیدن طعمه گریزان مهارت دارند، چون جریان های مکشی فراوری می نمایند که بسیار سریع تر از ماهیان دیگر است. این جریان ها باید حین چرخش سر فراوری شوند تا جلوی فرار طعمه را بگیرند. محققان پیش بینی نموده اند که انرژی کشسان ذخیره شده در سیستم LaMSA اسب دریایی احتمالاً تکامل یافته است. اما روشن نیست این مکانیسم چگونه اجازه می دهد جریان مکش و بلند کردن سر همزمان رخ دهد.

(در بعضی ماهیان، تنها یک نوع تاندون به سیستم LaMSA نیرو میدهد (ردیف بالا در تصویر) اما در اسب های دریایی، دو تاندون (ردیف پایین در تصویر) می تواند انرژی را ذخیره کند تا مکش قوی تری برای تغذیه ایجاد کند.)

روی هولزمن و همکارانش با نورانداختن روی پوست نیمه شفاف یک اسب دریایی حین غذا خوردنش این معما را آنالیز کردند و متوجه یک تاندون دوم زیر چانه شدند که شاید قدرت اضافه ای به فک جانور می دهد. هولزمن در این باره می گوید: ما توانستیم منقبض شدن آن تاندون را ببینیم و معنایش این است که این تاندون می تواند انرژی کشسانی را دخیره کند. این یافته جالبی است، چون تا به حال ما هیچ اطلاعی از یک مکانیسم ذخیره انرژی کشسانی که دو کارایی داشته باشد، نداشتیم.

نتیجه ای که می توان گرفت این است که قدرت سیستم LaMSA اسب دریایی به داشتن دو تاندون است که برای سرعت بخشیدن به چرخش سر و افزایش مکش مایعات در جلوی دهان، با هم کار می نمایند. هولمزمن و همکارانش جریان آب را تصور کردند و از مدلسازی هیدرودینامیکی برای مشخص قدرت خالص لازم برای سرعت بخشیدن به جریان های مکش غذا در 13 گونه مختلف ماهی استفاده کردند. قدرت مکش غذای یک اسب دریایی تقریباً سه برابر عضله هر مهره داری است که سبب می گردد جریان های مکش او تقریباً هشت برابر سریعتر از ماهیان هم میزان او باشد.

دانلود

فیلم اصلی

کد ویدیو

آزمایشات بیشتر نشان داد تاندون ها که هر دو کشسان هستند برای رهاسازی حدود 72 درصدِ قدرتِ لازم برای تسریع ورود آب به داخل دهان، به سرعت منقبض می شوند. این نتایج اطلاعات تازه ای را درباره میزان، عملکرد و طرح سیستم های LaMSA در اختیار دانشمندان قرار داده است که به یاری آن ها می توانند نشان دهند اسب های دریایی برای کارآمدتر کردن غذا خوردن شان، چگونه تکامل یافتند.

هولزمن می افزاید: من اطمینان دارم این موجودات نوآوری های عجیب دیگری هم دارند که ما از آن ها بی خبریم.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 6 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1402 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 2198

به "این حیوان قهرمان قورت دادن غذا است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این حیوان قهرمان قورت دادن غذا است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید