کشف استخوان های 2800 ساله یک کودک 10 ساله در همدان!

به گزارش مجله تور یک روزه، استخوان های 2800 ساله کودک 10 ساله!

کاوشگران و باستان شناسان خبر از کشف تازه ای دادند. خبرها حاکی از آن است که کاوشگران در کوشش های باستانشناسی خود به یافته های جدیدی دست یافتند و پیروز به کشف بقایای استخوان های 2800 ساله کودک 10 ساله در همدان شدند. این کاوش ها که در میدان امام شهر همدان صورت گرفته از سوی باستان شناسان قدمت آن به 2800 سال پیش تخمین زده می گردد. مسئول کاوش های میدان امام در گفتگویی با خبرنگار واحد خبر از زمان شروع و روند فعالیت های صورت گرفته و بعلاوه سایر کشفیات باستان شناسی در منطقه اطلاع داد. در ادامه برای آگاهی بیشتر از جزییات خبر با خبرنگاران همراه باشید.

کشف استخوان های 2800 ساله یک کودک 10 ساله در همدان!

شرحات سرپرست تیم کاوش

محمد شعبانی مسئول و سرپرست تیم باستان شناسی کاوش های میدان امام همدان شرحاتی درباره جزییات این عملیات باستان شناسی و کشف استخوان های 2800 ساله ارائه داد و گفت؛ این جسد که مربوط به بقایای کودکی حدودا 10 ساله می باشد زمان تدفین آن مربوط به 2800 سال پیش است که مقارن عصر آهن در ایران می باشد. شعبانی در ادامه درباره چگونگی قرار گرفتن کودک در محل نیز شرح داد و اشاره نمود که بقایای جسد کودک مذکور به صورت تاق باز در محل تدفین قرار گرفته است. وی بعلاوه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا همراه جسد مکشوفه آلات و ابزار دیگری نیز بوده و آیا این جسد تنها کشف میدان امام این شهر بوده گفت: اخیرا با توجه به اهمیت این منطقه و حساسیت باستان شناسان نسبت به موضوع، کاوش های دیگری نیز در این منطقه اجرا شده که ما به طور مستمر اطلاع رسانی می کنیم. اما اینکه آیا آلات و ابزار دیگری هم همراه کودک بوده یا خیر باید گفت بله همچنان که گفته شد کودک به صورت تاق باز دفن شده و به همراهش شئی سفالین و به رنگ خاکستری در داخل گور و کنار کودک مدفون شده بود همچنان که کارشناسان باستان شناسی و محققین و متخصصین تاریخ می دانند نحوه و چگونگی تدفین در عصر آهن را به یاد می آورد بنابراین ما جسد را مربوط به عصر آهن در ایران می دانیم که قدمت قابل توجهی است.

سایر موارد مکشوفه

این کارشناس تیم مورد بحث پیرامون سایر آثار مکشوفه و موارد دیگری از تدفین در محل گفت؛ علاوه بر کشف استخوان های 2800 ساله در همین محل و البته در بخش دیگری از کارگاه مورد نظر یک مورد تدفین دیگر نیز یافت شده که پژوهش ها و آنالیز های کارشناسان و متخصین امر بر روی این مورد در حال اجرا است. شعبانی بعلاوه درباره اقدامات کاوشگرانه پیشین تیمش در همین منطقه ادامه داد؛ حدود اواخر مهرماه امسال که شهرداری اقدام به ساخت و سازهایی جهت بهبود و زیبا سازی میدان نموده بود و ساخت مسیر پیاده روی میدان امام همدان را در نظر داشت در جریان کند و کاوها و خاک برداری، یک سر ستون سنگی کشف شد که کارشناسان ما قدمت آن را برای دوره ایلخانان می دانند. بعلاوه آنالیز های دیگری نیز صورت گرفت که از جمله آن می توان به کشفی در پیرامون گنبد علویان در محلی بنام کوچه جراحان شهر همدان صورت گرفت اشاره نمود که حاصل آن یافت شدن بقایایی از اسکلت یک زن و مرد در یک تابوت سنگی بود. جالب است بدانید که این تابوت سنگی را کارشناسان با آنالیز های اجرا شده متعلق به دوره اشکانی می دانند و بعلاوه یک نکته جالب تر اینکه بدانید از دوره پیش از اشکانیان یعنی سلوکیان نیز ما به آثاری در این نقطه دست یافته ایم که از آن جمله یک پایه ستون می باشد و همچنان که اشاره شد طبق نظر کارشناسان ما، آن را از آثار دوره تاریخی ایران و به احتمال بسیار زیاد عصر سلطه سلوکیان بر این سرزمین می دانند، علاوه بر آن یک عدد خمره ذخیره روغن و نیز یک سنگ آسیاب روغن گیری همراه با آنچه که ذکر شد از محل مورد نظر به دست آمده است.

مهم ترین دغدغه اهل تاریخ و فرهنگ

لازم به ذکر است، مقامات مسئول سازمان میراث فرهنگی و کارشناسان و محققین تاریخ و باستان شناسی همدان همیشه با دقت نظر و حساسیت ویژه ای به موضوع پرداخته و همچنان به تحقیقات و کشفیات خود با کوشش بی وقفه در این منطقه ادامه می دهند. به گفته یکی از مسئولین میراث فرهنگی همدان، پس از کشف بعضی مواد فرهنگی به همراه دو تابوت از این بخش کوشش کارشناسان دلسوزانه بر آن واقع شده تا در نهایت دقت و بدو ن کمترین آسیب رسانی به اشیای مدفون شده و یا کشف شده، به آثار و یافته های بیشتری دست یابند چرا که اهمیت این کشفیات در این نقطه بر کسی پوشیده نیست. از سوی دیگربه جز موارد اشاره شده و مکشوفه در محدوده میدان امام و نیز خیابان اکباتان شهر همدان تکه هایی که احتمالا از ظروف سفال دوره های گذشته می باشد از آن جا به دست آمده این تکه سفال ها بازمانده، دوره های تاریخی گوناگونی را در بر می گیرد و می توان گفت از دوره مادها تا نخستین دوران اسلامی می باشد. یادآور می گردد؛ به نظر می رسد در حال حاضر یکی از اصلی ترین دغدغه های اهالی فرهنگ، متولیان امر، کارشناسان و متخصصین و محققین، رسانه و سایت های خبری و سایر علاقمندان این حوزه، کوشش برای ایجاد یک سایت موزه جهت ارائه و نمایش دست یافت های اخیر باستان شناسان به مخاطبان و نیز ادامه آنالیز ها و کشفیات در منطقه مورد نظر می باشد چرا که با توجه به اهمیت موضوع و منطقه از نظر تاریخی ادامه این کشفیات و کاوش ها را ضروری می سازد.

به طور کلی می توان گفت با توجه به اهمیت این منطقه و شهر همدان از نظر تاریخی، که خواستگاه سلسله ها و حکومت های تاریخی قابل توجهی می باشد در تاریخ از اهمیت ویژه ای نزد محققان و کارشناسان برخوردار می باشد. چنان که همدان را از کهن ترین و باستانی ترین شهرهای دنیا و نیز قدیمی ترین شهر ایران دانسته اند و لقب مرکز تاریخ و تمدن ایران را به آن نسبت داده اند. این نخستین مرکز در دوره مادها که پایه گذار اولین شاهنشاهی ایران زمین بودند گنجینه های بسیاری در خود نهفته دارد که از این منظر تامل و توجه بیشتری را به خود می طلبد. گنجینه هایی که از محوطه باستانی هگمتانه و نیز گنج نامه ای از دوره طلایی و درخشان تاریخی این سرزمین یعنی هخامنشیان به دست آمده و بعلاوه این نکته قابل ذکر است که این منطقه در بسیاری از ادوار تاریخی همانند اشکانیان، ساسانیان، خاندان بویه و آل سلجوق یکی از مرکز های آنان بوده موضوع را بیش از پیش با اهمیت می سازد. تیم خبری خبرنگاران شما را به تماشا این نقطه تاریخی و پر گنج و گهر کشورمان فرا می خواند.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1403 بروزرسانی: 9 شهریور 1403 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 2282

به "کشف استخوان های 2800 ساله یک کودک 10 ساله در همدان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف استخوان های 2800 ساله یک کودک 10 ساله در همدان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید