کتاب کوروش هخامنشی در اصالت کتیبه های پاسارگاد منتشر شد

به گزارش مجله تور یک روزه، به گزارش خبرنگاران، کتاب کوروش هخامنشی در اصالت کتیبه های پاسارگاد نوشته خشایار بهاری به همت نشر فرزان روز منتشر شد.

کتاب کوروش هخامنشی در اصالت کتیبه های پاسارگاد منتشر شد

کتیبه های کوروش بزرگ در پاسارگاد نه تنها نمایانگر تعلق محوطه به اوست بلکه، متن آن ها نیز حکم شناسنامه موسس سلسله هخامنشی را دارد که در آن خود را شاهی از آن خاندان خوانده است. در این نوشته با آنالیز هر سه روایت کتیبه ها و مقایسه واژگان و علائم آن ها با دیگر کتیبه ها، اعم از آشوری و هخامنشی، به اصالت و نقر آن ها به دست خود کوروش، و در ادامه نیز به آنالیز دیگر متون بابلی پرداخته شده که در آن ها نخستین بار از ظهور کوروش و مقابله او با مادها ولودی یاد شده است.

در بخشی از کتاب آمده است: کتیبه های پاسارگاد به منزله قباله محوطه مزبور است که در نبود آن ها، اثبات تعلق مجموعه سلطنتی کوروش سخت می شد و چه بسا آن را نیز مطابق گرایش رایج امروز، ساخته داریوش می خواندند. در پاسارگاد تنها سه متن مختصر از کورش به جای مانده است. اما تعداد کتیبه ها در هنگام آبادی پاسارگاد بسیار بیس از این است.

انکار تعلق کتیبه های پاسارگاد به کورش، بدان معنا است که بیستون نخستین کتیبه سلطنتی ایرانی بوده؛ اما در آن صورت، درایوش خود را به جای راقم متنی به آریایی، نخستین شاه صاحب کتیبه از هر قسم می خواند. با این همه هیچیک از ادله فوق را نمی توان به منزله استدلال و اثبات قطعی تلقی کرد و شواهدی متقن ضروری است تا شواهد نظریه رقیب را به حاشیه برده و یا بطلان آن ها را ثابت کند.

کتاب کوروش هخامنشی در اصالت کتیبه های پاسارگاد نوشته خشایار بهاری در 1100 نسخه و با قیمت 140 هزار تومان در 15 فصل به همت نشر فرزان روز منتشر و روانه بازار شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 25 تیر 1402 بروزرسانی: 25 تیر 1402 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 2231

به "کتاب کوروش هخامنشی در اصالت کتیبه های پاسارگاد منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب کوروش هخامنشی در اصالت کتیبه های پاسارگاد منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید