چین به دنبال ساخت ایستگاه تحقیقاتی در کره ماه

به گزارش مجله تور یک روزه، با گذشت چندین دهه از اجرای برنامه های جاه طلبانه فضایی چین به نظر می رسد که طرح این کشور برای ایجاد ایستگاه تحقیقاتی در ماه هر روز به واقعیت نزدیکتر می گردد.

چین به دنبال ساخت ایستگاه تحقیقاتی در کره ماه

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

چین به دنبال اجرای ماموریت های فضایی گسترده تری در سال های پیش رو است و از جمله آنها می توان به همکاری بین المللی این کشور برای ایجاد یک پایگاه در ماه اشاره نمود.

یکی از طراحان ارشد برنامه اکتشافات قمری در چین می گوید که کاوشگر چانگ یی 5 این کشور که در حال اجرا ماموریت است عملنمودهای بسیار موفقی داشته و انطباق آن با سامانه ها و ارتباطات زمینی بسیار مطلوب و با موفقیت اجرا شده است.

بر اساس آنچه دانشمندان علوم فضایی چین اعلام نموده اند این کشور در نظر دارد تا در چند سال آینده پایگاه تحقیقاتی خود را در ماه ایجاد کند.

وو وایرن، طراح ارشد برنامه اکتشاف ماه در چین می گوید: برنامه ما شامل ایجاد یک شبکه زیرساختی اساسی برای یک پایگاه ماه در آینده متشکل از کاوشگرهای مختلف در سطح و همچنین در مدار ماه است.

او می افزاید: با داشتن تجهیزات مناسب ما قادر به انجام تحقیقات علمی در کره ماه و آزمایش های توسعه منابع آن خواهیم بود می خواهیم برای ساخت ایستگاه ماه با همکارانمان در کشورهای دیگر و در سطح جامعه بین المللی همکاری کنیم.

روز سه شنبه گذشته بود که چانگ یی 5 را چین پرتاب کرد و چهارشنبه شب در حالی که 270، 000 کیلومتر (167770.222 مایل) از زمین را طی نموده بود، در طی 41 ساعت پرواز خود دو اصلاح مداری انجام داد.

خبرگزاری شینهوا می نویسد: همه برنامه ها بدرستی در حال اجرا است ماموریت این کاوشگر طبق دستورهای صادره دنبال می گردد و همه سامانه های چانگ یی 5 و همچنین ارتباطات آن با ایستگاه زمینی در شرایط مطلوبی قرار دارند که همگی نشانه های مثبتی برای اجرای مرحله سوم کاوش ماه چین است.

یکی از اهداف این است که این کاوشگر بتواند نزدیک به 2 کیلوگرم معادل (4.4 پوند) سنگ را از ماه و در یک دوره سه هفته ای به زمین باز گرداند.

در صورت موفقیت این ماموریت، اداره ملی فضایی چین (CNSA) وارد مراحل بعدی ماموریت های فضایی خواهد شد که شامل اکتشاف با تمرکز بر قطب جنوبی ماه و استفاده از کاوشگرهای چانگ یی برای ماموریت های آینده و به منظور آماده شدن برای ایجاد یک ایستگاه تحقیقاتی در کره ماه است.

در همین حال اداره ملی فضایی چین اعلام نموده است که چانگ یی 6 بخش های بسیار عظیم تری را از قطب جنوبی قمر بازیابی و اکتشاف می نماید.

وو می گوید: کاوشگر چانگ یی 7 هم قرار است درباره چشم انداز، ترکیب مواد و محیط قطب جنوبی ماه تحقیق و تجزیه و تحلیل کند و چانگ یی 8 بعضی از فن آوری های اصلی را روی ماه آزمایش خواهد نمود.

او در یک نشست با حضور دانشمندان علوم فضایی چین که بتازگی در جنوب این کشور برگزار گردید، گفت: قطب های کره ماه و تجزیه و تحلیل آنها برای ایجاد یک ایستگاه تحقیقاتی بالقوه مهم هستند زیرا 180 روز مداوم در آنها وجود دارد که می تواند محیطی را برای مشاهده و تحقیقات طولانی مدت فراهم کند.

وو گفت: ما بعضی از فن آوری های مورد احتیاج ایستگاه تحقیقاتی را به وسیله چانگ یی 8 مورد آزمایش قرار خواهیم داد تا تحقیقات اولیه برای یک پایگاه به انجام برسد و در این زمینه همکاری چین با کشورهای دیگر گسترده تر خواهد شد.

چین برنامه های فضایی جاه طلبانه ای دارد و هدف برنامه کاوشگران مدل چانگ یی فرود آمدن انسان بر روی ماه تا سال 2030 میلادی (یک دهه دیگر) است.

هو هونگ لیانگ ، دبیرکل اداره ملی فضایی چین در نشست اخیر این مرکز در شهر هایکو در جنوبی ترین نقطه چین گفت: چین میخواهد یک ایستگاه تحقیقاتی بین المللی روی ماه ایجاد کند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 7 دی 1399 بروزرسانی: 7 دی 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1301

به "چین به دنبال ساخت ایستگاه تحقیقاتی در کره ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین به دنبال ساخت ایستگاه تحقیقاتی در کره ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید