پژوهشگران: هوش مصنوعی می تواند بشر را به کشف حیات فرازمینی نزدیک تر کند

به گزارش مجله تور یک روزه، این روش یادگیری ماشینی تازه می تواند به دانشمندان کمک کند تا سریع تر داده های احتمالی از حیات فرازمینی را بررسی کنند.

پژوهشگران: هوش مصنوعی می تواند بشر را به کشف حیات فرازمینی نزدیک تر کند

محققان باور دارند که فناوری یادگیری ماشینی یا هوش مصنوعی می تواند سرعت جستجو در پی حیات فرازمینی و بررسی داده ها از منابع مختلف را افزایش دهد. تا به امروز اصلی ترین چالش این حوزه همین بررسی اطلاعات بوده است، اما به نظر می رسد که یکی از بزرگ ترین دردسر های دانشمندان روبه پایان است.

گروهی از پژوهشگران به رهبری پیتر ما از دانشگاه تورنتو به تازگی در مقاله ای که در مجله Nature Astronomy منتشر شده است، به یک روش یادگیری ماشینی اشاره کرده اند که می تواند برای جستجو در داده های پروژه Breakthrough Listen استفاده شود و سیگنال هایی را شناسایی کند که احتمالاً حاوی نشانه های حیات هستند. پروژه Breakthrough Listen یکی از پروژه های جهانی برای جستجو در پی حیات بیگانه است.

مطالعه پیتر ما و همکارانش تمرکز خاصی روی طیف الکترومغناطیس یا رادیوی باند باریک دارد. فرکانس های رادیویی معمولاً گزینه مناسبی برای ارسال سیگنال محسوب می شوند و انتظار می رود که اگر یک تمدن بیگانه دیگر در جهان وجود داشته باشد، آن ها هم از همین فرکانس استفاده کنند.

جستجو برای حیات فرازمینی بهینه تر و سریع تر می شود

محققان در جستجو در پی حیات فرازمینی بخش خاصی از این باند رادیویی در محدود دامنه 1420 مگاهرتز را بررسی می کنند که با نام خط هیدروژن شناخته می شود، چون هیدروژن خنثی در این ناحیه تابش منتشر می کند. درنتیجه، بیشتر محققان درحال بررسی این باند خاص هستند و الگوریتم هایی را برای انجام این کار توسعه داده اند.

اما روش نوی که در این مقاله مطرح شده است، به جای گشتن در پی خطوط مستقیم در این باند، همان رصد اصلی را به مدل هوش مصنوعی می دهد. سپس محققان سیگنال های مدنظر خود را شبیه سازی می کنند و به الگوریتم یاد می دهند تا این سیگنال ها را پیدا کند.

این روش انعطاف پذیری بیشتری دارد و می تواند ناهنجاری های گاه وبیگاه در باند باریک را شناسایی کند، درحالی که الگوریتم های سنتی قادر به انجام این کار نیستند. به علاوه، یادگیری ماشینی می تواند سیگنال هایی را پیدا کند که شاید دقیقاً شکلی مطابق انتظار مهندسان نداشته باشند.

الگوریتم نو دانشمندان سریع تر و بهینه تر است و این ویژگی ها می تواند شانس کشف حیات فرازمینی را افزایش دهد؛ چرا که محققان معمولاً در این حوزه تلاش می کنند بیشترین اطلاعات ممکن را از منابع مختلف گردآوری کنند تا شانس شناسایی سیگنال ها را بالاتر ببرند.

منبع: دیجیاتو