نکوداشت استاد عبدالکریم گزیکی در تایباد برگزار شد

به گزارش مجله تور یک روزه، مراسم نکوداشت استاد منقبت‌خوان و شاهنامه خوان استاد عبدالکریم گزیکی، شامگاه چهارشنبه 10 مرداد با حضور اهالی فرهنگ در تایباد برگزار شد.

نکوداشت استاد عبدالکریم گزیکی در تایباد برگزار شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عباس برزو رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایباد در این مراسم گفت: موسیقی محلی و سنتی که برگرفته از آیین‌های گذشتگان است مسیر را برای افزایش روحیه شادمانی بدون آسیبهای اجتماعی فراهم می کند.

او افزود: آواهای محلی خراسان با حضور چهره های ماندگار در این عرصه از گذشتگان تاکنون به نشر و گسترش زبان فارسی پرداخته و کمک شایانی به معرفی اشعار عرفانی ایران اسلامی داشته است.

برزو ادامه داد: هرچند تاکنون حمایتهای لازم و در خوری از بزرگان این عرصه در جای جای کشور صورت نگرفته اما این پیشکسوتان و علاقه مندان در گوشه و کنار خراسان رضوی و ایران در این هنر و حرفه مشغول هستند و نقش بسزایی در احیای هنر اصیل ایرانی دارند.

او گفت: برای احیا و پویایی این موسیقی اصیل باید با رجوع به گذشته از خلاقیتهای اساتید قدیمی الهام گرفت و آنها را به کار برد. هنری موفق و روبه توسعه خواهد بود که مورد حمایت مسئولان ذیربط قرار گیرد در غیر این صورت به فراموشی سپرده خواهد شد.

استاد عبدالکریم گزیکی متولد 1330 هجری شمسی در شهر مشهدریزه از توابع بخش میان ولایت شهرستان تایباد ازشاگردان استاد نورمحمد درپور است. کسب مقام سوم جشنواره بین المللی سراج خراسان، رتبه نخست جشنواره ذکر ذاکرین و مقام برگزیده جشنواره آواهای رضوی از مهمترین عناوین کسب شده این پیشکسوت موسیقی محلی هستند.

پنج گروه هنری موسیقی و آواهای محلی با مشارکت 70 هنرمند در تایباد فعالیت دارند. تایباد در فاصله 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

منبع: chtn.ir
انتشار: 24 مرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 6

به "نکوداشت استاد عبدالکریم گزیکی در تایباد برگزار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکوداشت استاد عبدالکریم گزیکی در تایباد برگزار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید