راهکارهایی برای مقابله با نیش حشرات در سفر

به گزارش مجله تور یک روزه، مقابله با نیش حشرات در سفر

در روزهای اردیبهشتی سال به سر می بریم و هوای دلپذیر و مطبوع بهاری ما را به سفر می خواند! بسیاری از خانواده ها در تدارک سفر هستند تا در روزهای تعطیلات بهار و به ویژه تابستان به سفر بروند. طبیعت گردی و سفر به دل طبیعت یکی از مجذوب کننده ترین انواع سفر است و در فصل تابستان گردشگران بسیاری بار سفر می بندند و راهی سفر می شوند. اما گاهی مسائلی باعث می شوند تا از لذت سفر کاسته گردد و خودمان یا اطرافیان دچار ناراحتی و آزار شویم. نیش حشرات در طبیعت یکی از رایج ترین آسیب های حضور در طبیعت است و به خصوص برای کسانی که حساسیت بیشتری دارند می تواند مسائل بیشتری به وجود بیاورد. در این مطلب قصد داریم در این مورد با شما صحبت کنیم و راهکارهایی برای مقابله با نیش حشرات در سفر به شما معرفی کنیم. امیدواریم با استفاده از این اطلاعات سفری بی دغدغه و لذتبخش داشته باشید. با خبرنگاران همراه باشید.

راهکارهایی برای مقابله با نیش حشرات در سفر

حشرات در هر گوشه از جهان وجود دارند و به هر شهر و کشوری که سفر کنید حتما با حشرات موذی روبرو می شوید. نکته ای که در خصوص نیش حشرات باید بدانید این است که همه افراد واکنش یکسانی ندارند و بعضی افراد ممکن است واکنش های خطرناکی به نیش حشرات داشته باشند. بچه ها، افرادی که سابقه حساسیت دارند و سالمندان ممکن است واکنش شدیدتری به نیش حشرات داشته باشند. یکی از اولین کارهایی که در خصوص نیش حشرات باید انجام بدهید امتناع از خاراندن محل گزش است. درست است که بعد از گزیده شدن پوستتان به شدت می خارد اما با خاراندن باعث بدتر شدن اوضاع می شوید. پس محل گزش را با آب و صابون بشویید و در صورتی که خارش شدید است از داروهای ضدخارش مثل کالامین دی بهره ببرید.

علائم حساسیت به نیش حشرات

نیش حشرات در بعضی افراد می تواند منجر به واکنش های آلرژیک خطرناک گردد. این واکنش های آلرژیک معمولا 20 دقیقه الی 2 ساعت بعد از گزیدگی پدیدار می شوند. اگر خودتان یا یکی از همسفرانتان پس از مدتی دچار علائم زیر شد باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید:

  • حساسیت شدید به نور
  • تورم زیاد در محل گزش
  • بیحالی و ضعف عضلانی
  • سفت شدن عضلات گردن
  • گیجی و کاهش هشیاری
  • سردرد شدید
  • تنگی نفس و مشکل در بلع

علائم واکنش آلرژیک بچه ها به نیش حشرات

بچه ها به علت سیستم ایمنی ضعیف تری که دارند در مقابل نیش حشرات در سفر آسیب پذیری بیشتری دارند. علاوه بر این، بچه ها بیشتر در طبیعت و اطراف جست و خیز می نمایند و احتمال گزیده شدن به وسیله حشرات را بیشتر می نمایند. بنابراین والدین و بزرگترها باید مراقب بچه ها باشند و در صورت بروز علائم حساسیت فورا کودک را به مراکز درمانی منتقل بنمایند. بهتر است لباس های پوشیده و رنگ روشن به کودک بپوشانید تا اگر حشره یا پشه ای روی لباس او وجود دارد راحت تر دیده گردد. اگر پشه ای کودکتان را نیش زد و پس از مدتی علائم زیر را مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • لکه های قرمز روی پوست
  • کهیر و خارش پوست که باعث اذیت کودک می گردد
  • دانه های متورم و قرمز و دردناک در سطح پوست

پیشگیری از نیش حشرات در سفر

مسلما هیچ کس دوست ندارد در سفر دچار گزیدگی گردد و رنج و ناراحتی زیادی را تحمل کند. به همین علت برترین کار پیشگیری از نیش حشرات است.

  • کرم ها و ژل های مخصوصی وجود دارند که باعث دفع حشرات می شوند و می توانید آن ها را از داروخانه ها بخرید. این کرم ها بوی خاصی متصاعد می نمایند که باعث دفع حشرات می گردد. این کرم ها و ژل ها را در قسمت هایی که کمتر در معرض نیش حشرات قرار گرفته است (مثل گردن، انگشت ها و مچ دست) بمالید تا از نیش حشرات در سفر در امان بمانید.
  • ویتامین ها نیز می توانند به یاری شما بیایند. مصرف ویتامین b1 به مدت یک هفته نیز می تواند شما را از نیش حشرات در سفر محافظت کند. پشه ها از بوی این ویتامین بیزار هستند و به شما نزدیک نمی شوند.
  • درست است که حشرات در همه جا حضور دارند اما در بعضی منطقه ها احتمال گزیده شدن به وسیله حشرات بیشتر است. اطراف رودخانه، تالاب ها و منطقه ها باتلاقی مکان بسیار مناسبی برای رشد پشه هاست. بنابراین از کمپ و چادر زدن در این منطقه ها خودداری کنید.
  • وقتی در طبیعت هستید سعی کنید لباس های پوشیده به تن داشته باشید. شلوار جین و بلوز نخی آستین بلند می تواند تا حد زیادی شما را از نیش حشرات در سفر محافظت کند.
  • پشه ها همواره هستند و در هر زمانی ممکن است شما را نیش بزنند، با این حال اوج فعالیت پشه ها پس از غروب آفتاب و در طول شب است. بنابراین هنگام خواب حتما سعی کنید لباس آستین دار بپوشید.
  • اگر به سفر طبیعت گردی رفته اید از لوازم بهداشتی و آرایشی کمتر بهره ببرید. عطر، کرم های معطر و لوسیون ها با بویی که منتشر می نمایند باعث جذب حشرات به سمت شما می شوند و احتمال گزیدگی را بیشتر می نمایند.
  • حتما دیده اید که پشه ها دور لامپ مهتابی جمع می شوند و اگر این لامپ در فضای باز باشد پس از مدتی محل تجمع انبوهی از پشه ها و حشرات مختلف خواهد شد. پشه ها جذب نور سفید می شوند، بنابراین اگر قرار است در سفر از لامپ بهره ببرید از لامپ هایی با نور زرد بهره ببرید تا پشه ها را دور و بر خودتان جمع نکنید.
  • اگر در فضای بسته هستید حتی الامکان از باز گذاشتن پنجره ها در طول شب خودداری کنید، مگر اینکه پنجره مجهز به توری باشند.
  • اگر در فضای باز و طبیعت می خواهید بخوابید از پشه بند بهره ببرید. با خوابیدن داخل پشه بند می توانید مطمئن باشید که از نیش حشرات در سفر در امان خواهید بود.
  • اگر در کشور خارجی هستید و دچار گزیدگی شدید حتما به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنید. در بعضی کشورها احتمال شیوع بیماری های واگیردار و مسری به وسیله نیش حشرات وجود دارد.
منبع: الی گشت
انتشار: 22 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1401 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 2002

به "راهکارهایی برای مقابله با نیش حشرات در سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهایی برای مقابله با نیش حشرات در سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید