شروع به کار نمایشگاه نقاشی حکیم سخن در مشهد

به گزارش مجله تور یک روزه، به گزارش خبرنگاران در خراسان رضوی به نقل از روابط عمومی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، نمایشگاه مشترک جمعی از هنرمندان مشهدی با عنوان حکیم سخن با حضور صاحبان آثار و گروهی از هنرمندان مشهدی از جمله ایرج خواجوی، پدر هنرهای تجسمی خراسان، روز گذشته در نگارخانه موزه رضوی افتتاح شد.

شروع به کار نمایشگاه نقاشی حکیم سخن در مشهد

در این نمایشگاه تعداد 23 اثر نقاشی به نمایش درآمده است که هریک قصه ای از شاهنامه فردوسی را به تصویر کشیده است. بیشترینِ این آثار متعلق به ناصر پورهاشمی است و سیدرضا پرهیز، سیدمحمود ضیائی و ستاره جاودانی نیز هر یک اثری را در این نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار داده اند.

ناصر پورهاشمی در این مراسم اظهار کرد: من در ابتدا کار رئال را پیش گرفتم تا اینکه پس از آن در یک نمایشگاه نقاشی مدرن در موزه تهران شرکت کردم و از آنجا برای من تأییدیه ای به عنوان هنرمند مدرن صادر شد.

وی اضافه کرد: پس از آن تعدادی کار در حوزه نقاشی مدرن از شاهنامه تصویر کردم که چون احساس کردم زبان مدرن با زبان هنر و نگارگری ما هم خوانی ندارد، دوباره به کار رئال بازگشتم.

این هنرمند خراسانی ادامه داد: آثار این نمایشگاه به دو سبک مدرن و رئالیسم است که کارهای سبک رئال را با ترکیبی از سبک قهوه خانه ای کار نموده ام و با توجه به اینکه هنرمندان سبک قهوه خانه ای در گذشته مکتب ندیده بودند، تلاشم این بوده است که این سبک را مرتبه ای ارتقا دهم.

همچنین سید محمود ضیائی، خالق اثر مرگ سهراب در آغوش رستم با بوم و خطوط فلزی، با بیان اینکه سبک کار او با فلز در وزارت ارشاد ثبت شده است، توضیح داد: در جهان دو نفر به این سبک کار می کنیم که یکی من و دیگری استادم علی نائینی است.

وی در مورد سبک کار خود شرح داد: در این سبک طرح، روی فلزِ آلومینیوم طراحی و سپس با براده فلز و اکریل و رنگ، خمیر و رنگ ساخته می گردد و از رو کار و سپس با قلمو رنگ آمیزی می گردد. وی دوام این تابلو را دائمی دانست.

سیدرضا پرهیز، دیگر هنرمند صاحب اثر این نمایشگاه به معرفی اثر خود با عنوان خوان اول: مبارزه با شیر با تکنیک رنگ روغن پرداخت و گفت: رستم سه خوان را پشت سر گذرانده که در اینجا خوان اول در کشته شدن شیر به دست رخش، خوان دوم قطع شدن سر دیو سپید به دست رستم و خوان سوم در شکست اژدها به دست رستم به صورت تلفیقی و یکجا به تصویر کشیده شده است.

همچنین ستاره جاودانی صاحب دو اثر نبرد رستم و سهراب و تولد رستم نیز به معرفی آثار خود پرداخت و بیان نمود: این دو اثر اورجینال است که من بر اساس پژوهش هایی که انجام دادم با رنگ روغن و تکنیک ترکیب رئال و قهوه خانه ای این آثار را به تصویر کشیده ام.

وی در مورد نبرد رستم و سهراب شرح داد: در نقاشی ها همواره رستم و سهراب سوژه بودند اما در این داستان من از بعد دیگری به ماجرا نگاه کردم و اسب های رستم و سهراب را رسم نموده ام.

جاودانی اضافه کرد: در این اثر اسب رستم به همراه بچه اش به تصویر کشیده شده که این دو حیوان بدون هیچ نشان و بازوبندی یکدیگر را شناخته اند و به هم عشق می ورزند اما رستم و سهراب با وجود لباس و بازوبند یکدیگر را نمی شناسند و به سختی با هم درگیرند که در نهایت سهراب به دست رستم کشته می گردد.

اضافه می گردد، این نمایشگاه تا 7 خرداد در محل نگارخانه موزه رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر دایر است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 18 خرداد 1400 بروزرسانی: 18 خرداد 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1598

به "شروع به کار نمایشگاه نقاشی حکیم سخن در مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع به کار نمایشگاه نقاشی حکیم سخن در مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید