حدس ها از برکناری خلیلزاد؛ گزینه احتمالی برای پرونده صلح افغانستان کیست؟

به گزارش مجله تور یک روزه، با شکست ترامپ حدس ها درباره سرانجام ماموریت نماینده ویژه اش برای صلح افغانستان و گزینه های احتمالی برای واگذاری پفراینده فرایند صلح این کشور به دیگران افزایش یافته است.

حدس ها از برکناری خلیلزاد؛ گزینه احتمالی برای پرونده صلح افغانستان کیست؟

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، با شکست دونالد ترامپ بعضی کارشناسان از احتمال تغییرات عمده در روابط دیپلماتیک کابل-واشنگتن و فرایند صلح افغانستان می گویند.

درحالی که پیروزی جو بایدن هنوز بطور رسمی تایید نشده است اما سران دولت افغانستان در پیغام های تبریکی نسبت به تعمیق روابط با دولت آینده آمریکا ابراز امیدواری نموده اند.

سیاست خارجی دولت بایدن درباره افغانستان هنوز معین نیست اما بعضی کارشناسان بر این باورند که نگاه رئیس جمهور جدید در رابطه با صلح افغانستان متفاوت است و احتمال آن وجود دارد که در چند ماه نخست ریاست جمهوری آمریکا، فرایند صلح طالبان و دولت کابل در سیاست بایدن به حالت تعلیق درآیند تا دیدگاهش در این باره معین گردد.

لطیف آرش کارشناس مسایل سیاسی به صبح کابل گفت: باتوجه به گذشته جو بایدن، او کوشش می نماید بخشی از نیروهای خود را برای سرکوب گروه های تروریستی در افغانستان نگه دارد که این سبب خشم طالبان خواهد شد؛ در این صورت احتمالاً توافقنامه 10 اسفند طالبان و آمریکا باطل و جنگ در این کشور با زاویه های جدیدی از سر گرفته خواهد شد.

وی اضافه کرد: جو بایدن قطعا نقشه راه ترامپ را دنبال نخواهد کرد و هیئت جدید را برای میانجیگری و حل بحران افغانستان خواهد گماشت.

همچنین به نظر می رسد که سازمان ملل و پاکستان دو گزینه احتمالی برای در اختیار دریافت پفراینده صلح افغانستان باشند.

این کارشناس افغان ادامه داد که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در دولت بایدن صندلی کنونی را نخواهد داشت و ممکن است مدیریت گفت وگوهای صلح افغانستان به سازمان ملل واگذار گردد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 آذر 1399 بروزرسانی: 23 آذر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1271

به "حدس ها از برکناری خلیلزاد؛ گزینه احتمالی برای پرونده صلح افغانستان کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حدس ها از برکناری خلیلزاد؛ گزینه احتمالی برای پرونده صلح افغانستان کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید