کاهش عایدی تامین کنندگان سامسونگ در پی فروش ضعیف گلکسی S21

به گزارش مجله تور یک روزه، تامین کنندگان سامسونگ در پی فروش نه چندان خوب پرچم دار سال جاری شرکت یعنی گلکسی S21 در بازار متحمل ضرر سنگین و کاهش عایدی روبرو شدند.

کاهش عایدی تامین کنندگان سامسونگ در پی فروش ضعیف گلکسی S21

سامسونگ اوایل امسال و با امیدواری فراوان از گوشی های سری گلکسی S21 رونمایی کرد. پرچم دارانی در سه مدل استاندارد، پلاس و اولترا که از این حیث کاملا مشابه نسل گذشته یعنی سری گلکسی S20 بودند. اما در دورانی که سری S20 راهی بازار شدند، مشکل بسیار جدی وجود داشت. اول اینکه رویداد معرفی از این سری آخرین رویداد حضوری بود که برگزار گردید چون بعد از آن ویروس کرونا شیوع پیدا کرد؛ دوم اینکه پردازنده اگزینوس 990 بکار رفته در این گوشی ها واقعا دردسر ساز شد.

سامسونگ اگزینوس 990 را به اسم رقیبی برای اسنپدراگون 865 راهی بازار کرد اما این پردازنده در کنترل دما آنقدری با مشکل روبرو شد که کاربران در پی جمع آوری امضا برای ارسال به سامسونگ بودند تا بلکه سامسونگ دیگر از پردازنده های اگزینوس در گوشی هایش استفاده نکند. همین موضوع هم سبب شد شرکت کره ای در کشور خود که همواره گوشی هایش را با پردازنده اگزینوس راهی بازار می کرد، سری S20 را با اسنپدراگون 865 عرضه کند.

با این حال سری گلکسی S20 فروش نسبتا خوبی را پشت سر گذاشت. اما در سری گلکسی S21، سامسونگ اگزینوس 2100 را به اسم پردازشگر مرکزی انتخاب کرد که از لحاظ ساختاری و معماری کاملا مشابه مدل اسنپدراگون 888 بود که آن هم به وسیله خود سامسونگ ساخته شد. اما تغییرات به نسبت نسب قبل اصلا خوب نبود که هیچ پسرفت هم داشت و فقط مدل اولترا بود که به شکل محسوسی پیشرفت داشت.

در نتیجه توجه بسیاری از کاربران به سمت مدل اولترا رفت و کمتر کسی به گوشی پلاستیکی و 6.1 اینچی تمایل نشان داد که تنها پیشرفتش نسبت به قبل پردازنده قدرتمندش بود. به همین دلیل گلکسی S21 اصلا نتوانست فروش خوبی را پشت سر بگذارد تا اینکه بدترین گوشی هوشمند سامسونگ از لحاظ فروش لقب بگیرد. فروش ناامیدکننده این گوشی اما سبب شد تامین کنندگان شرکت کره ای در سراسر دنیا با مشکل جدی از لحاظ درآمدزایی روبرو شوند.

کاهش بیش از 70 درصدی سود عملیاتی از سال 2019 برای تامین کنندگان سامسونگ

معمولا گوشی های پرچم دار مدل استاندارد همواره به خاطر سخت افزار قدرتمند و قیمت مناسب فروش خوبی دارند؛ نظیر آیفون ها اما در سامسونگ حداقل برای امسال کاملا برعکس این قضیه رخ داد. علت آن هم استفاده از مواد بی کیفیت در ساخت بدنه، کاهش قابلیت های مجذوب کننده در حد یک پرچم دار، حذف لوازم جانبی از درون جعبه و مواردی از این دست بود.

به گزارش پایگاه خبری کره ای The Elec، اگرچه عملکرد تامین کنندگان قطعات گوشی سامسونگ در سه ماه دوم امسال به نسبت همین بازه زمانی در سال گذشته پیشرفت داشت اما اعداد و ارقام به نسبت دو سال گذشته به طرز چشمگیری کاهش داشته اند. طی یک آنالیز که از 20 تامین کننده سامسونگ صورت گرفت، گزارش بسیار جالبی بدست آمد.

این تامین کنندگان در مجموع توانستند در سه ماه دوم امسال (2021)، حدودا 2.53 تریلیون وون (واحد پول کره) فروش داشته باشند. بعلاوه سود عملیاتی این مجموعه هم به 162.4 میلیارد وون رسید که سود 6.4 درصدی را نشان می دهد. این آمار و ارقام شاید به تنهایی بسیار زیاد به نظر برسند اما به نسبت سال 2019، یعنی زمانی که شرکت کره ای پرچم داران سری گلکسی S10 و نوت 10 را راهی بازار نموده بود، 13.1 درصد در بازه زمانی مشابه کاهش داشته اند. اما کاهش اصلی به سود عملیاتی برمی گردد که 72 درصد بود. علت اصلی این موضوع هم آنطور که گفته می گردد به خاطر عملکرد بد گوشی های سری گلکسی S21 بوده است.

البته که شیوع ویروس کرونا و کمبود تراشه به خصوص تراشه پرچم دار در نتیجه همین بیماری و خشک سالی های پی در پی در تایوان تاثیر زیادی در رقم خوردن چنین نتیجه داشته است اما این گرفتاری ها به طور مساوی دامن گیر همه تامین کنندگان نشده است تا به این نتیجه برسیم که سری گلکسی S21 واقعا مشتری کمی دارند. اینکه سامسونگ تصمیم گرفت کاهش کیفیت ساخت و قابلیت های پرچم داران خود را با الگوبرداری از سیاست نه چندان خوب اپل یعنی حذف شارژر و هندزفری از درون جعبه همزمان کند سیاست اشتباهی بود که شرکت کره ای اکنون باید تاوان آن را بدهد.

سامسونگ نه تنها رتبه نخست بهترین فروشنده گوشی هوشمند در دنیا را به شیائومی تقدیم کرد بلکه به تامین کنندگان خود هم ضرر زیادی وارد کرد. حال اینکه چه زمانی شرکت می خواهد دست از سیاست اشتباه خود یعنی الگوبرداری از کارهای اپل بردارد معین نیست.

برای مثال، زمانی که سامسونگ کار خود را انجام می داد و طبق سیاست های خود پیش می رفت، پیروز شد 25.5 میلیون دستگاه از سری گلکسی S10 را در 6 ماه نخست به فروش برساند. در سری گلکسی S20 این مقدار به 17 میلیون کاهش پیدا کرد اما در پرچم داران سری گلکسی S21، شاهد فروش تنها 13.5 دستگاه در مدت 6 ماه بودیم و این بسیار کم است.

احتمال تکرار آمار ضعیف در نتیجه عدم عرضه پرچم داران بیشتر در نیمه دوم امسال

سامسونگ امسال تصمیم گرفت به علت کمبود تراشه پرچم دار، از سری گلکسی نوت فاکتور بگیرد و به جای آن، گوشی های تاشوی خود یعنی گلکسی زد فولد 3 و زد فلیپ 3 را فراوری کند. از آن جایی که تقاضا برای چنین محصولاتی کمتر است، سامسونگ می تواند کمبود تراشه را مدیریت کند و مدل های بیشتری از سری گلکسی S21 را فراوری و روانه بازار کند. اما مشکل دقیقا جایی است که سری گلکسی S21 اصلا فروش خوبی ندارند که چنین تصمیمی بخواهد در نهایت به سود سامسونگ تمام گردد.

گوشی های سری نوت هم هواداران بسیار زیادی داشتند و عدم عرضه آن ها باعث شد سامسونگ امیدواری زیادی به ادامه سال هم نداشته باشد. از طرفی گلکسی زد فولد 3 با قیمت پایه 1800 دلار راهی بازار شد و اصلا هم محصولی نیست که انتظار داشته باشیم الان ناجی سامسونگ باشد. گلکسی زد فلیپ 3 با قیمت 1000 دلار شاید بتواند کاری از پیش ببرد اما در تعداد محدودی فراوری می گردد و چون در ابتدای راستا واقع شده است شاید توجه زیادی را به خود جلب نکند.

می ماند گلکسی S21 فن ادیشن که اگر به مقدار نسل گذشته خود خوب باشد، قطعا می تواند تا حد زیادی خسارت وارده به سامسونگ را جبران کند. این گوشی اواخر امسال رونمایی و راهی بازار می گردد اما بهره مندی آن از تراشه پرچم دار باعث شده شرکت کره ای نتواند آن را در تعداد مورد احتیاج فراوری و به بازار عرضه کند. در نتیجه این موضوع موجودی این گوشی در ابتدای دوران عرضه محدود به یک سری بازار خاص خواهد بود تا ببینیم بالاخره چه زمانی مسائل ناشی از کمبود تراشه و شیوع بیماری دست از سر کاربران بر می دارند.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1727

به "کاهش عایدی تامین کنندگان سامسونگ در پی فروش ضعیف گلکسی S21" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش عایدی تامین کنندگان سامسونگ در پی فروش ضعیف گلکسی S21"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید