نگرانی غول های نفتی درباره نفت ایران

به گزارش مجله تور یک روزه، خبرنگاران : در این بین صادرات نفت ایران افزایش پیدا نموده است؛ نفت ایران در آوریل 2.5 میلیون بشکه در روز برآورد شد که 200 هزار بشکه در روز نسبت به مارس افزایش داشت و بزرگترین افزایش فراوری ماهانه در میان اعضای اوپک بود. افزایش اندکی هم در فراوری الجزایر، نیجریه و آنگولا وجود داشت.

نگرانی غول های نفتی درباره نفت ایران

به گزارش به نقل از ایسنا، صادرات نفت ایران همزمان با مذاکرات وین برای احیای توافق 2015 که به صادرات بیشتر نفت ایران به بازار جهانی منتهی می گردد، افزایش پیدا نموده که طبق گفته کارشناسان این موضوع موجب نگرانی غول های نفتی شده است.

آخرین نظرسنجی رویترز بیانگر این است که فراوری نفت اوپک در آوریل تحت تاثیر عرضه بالاتر از سوی ایران که محدودیت عرضه داوطلبانه سایر اعضای این گروه را جبران کرد، افزایش یافت به طوری که فراوری نفت اوپک که متشکل از 13 کشور عضو است، در آوریل به 25.17 میلیون بشکه در روز رسید که 100 هزار بشکه در روز در مقایسه با مارس افزایش داشت. فراوری نفت اوپک از ژوئن سال 2020 هر ماه به استثنای فوریه افزایش داشته است.

در این بین صادرات نفت ایران افزایش پیدا نموده است؛ نفت ایران در آوریل 2.5 میلیون بشکه در روز برآورد شد که 200 هزار بشکه در روز نسبت به مارس افزایش داشت و بزرگترین افزایش فراوری ماهانه در میان اعضای اوپک بود. افزایش اندکی هم در فراوری الجزایر، نیجریه و آنگولا وجود داشت. عربستان سعودی فراوریش را ثابت نگه داشت و برای سومین ماه به وعده خود برای کاهش بیشتر فراوری عمل کرد. فراوری امارات متحده عربی و کویت هم ثابت بود. لیبی و ونزوئلا کاهش فراوری قابل توجهی داشتند.

بازگشت پرقدرت نفت ایران

در این راستا امینی - کارشناس ارشد حوزه انرژی درباره توانایی ایران برای بازگشت به بازار نفت، به ایسنا گفت: از نظر فنی صنعت نفت این آمادگی را دارد که پس از برطرف تحریم ها با قدرت وارد بازار گردد و اقدامات زیرساختی در این حوزه اجرا شده است و مسئله ای از نظر زیرساخت در این حوزه وجود ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در زمان تحریم ایران، غول های نفتی در این فرصت بازارهای جدیدی بدست آوردند لذا قطعا کوشش خود را برای حفظ آن بازارها خواهند کرد و این موضوع موجب می گردد که یک سیستم رقابتی نیز به وجود آید البته اوپک برای عدم افزایش سهمیه و کاهش قیمت ها برنامه هایی را مدنظر دارد ولی واقعیت این است زمانی که ایران بتواند نفت بیشتری به فروش برساند، رقبا کارشکنی هایی را برای کاهش قیمت انجام خواهند داد.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با اشاره به ظرفیت ایران برای توسعه میادین نفتی مشترک گفت: قطعا استراتژی صنعت نفت ایران در بخش بالادست توسعه میادین مشترک نفتی است و یکی از مهمترین اهداف از سال ها پیش این بوده که بتوانیم از تمام میادین مشترک حداکثر بهره برداری را داشته باشیم چراکه اگر نتوانیم در میادین مشترک خود را به روز کنیم، قطعا شرکای ما سهم بیشتری از میادین برداشت خواهند کرد.

امینی با اشاره به نقش مشتریان سنتی ایران در فروش بیشتر نفت اظهار کرد: اگر موانع برداشته گردد، قطعا مشتریان نفت ایران به ویژه چین راستا راحت تری را برای خرید نفت ایران طی خواهد نمود و در واقع این مساله یک بازی برد برد برای ایران و مشتریان آن است.

به گفته وی از نظر من بعید است که ایران با توجه به شرایط تاسیسات موجود بتواند بیش از 2.5 میلیون بشکه صادرات داشته باشد اما برای این میزان مسئله ای وجود نخواهد داشت و قطعا آینده نفت ایران روشن است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 خرداد 1400 بروزرسانی: 17 خرداد 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1596

به "نگرانی غول های نفتی درباره نفت ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی غول های نفتی درباره نفت ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید