موضع بایدن و ترامپ در قبال برجام تقریبا یکسان است، احتمال ترور بایدن وجود دارد

به گزارش مجله تور یک روزه، سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه گفت: موضع دموکرات ها و جمهوری خواستار در قبال برجام تقریبا یکسان است و تنها شیوه ورود آن ها به این توافق تفاوت دارد.

موضع بایدن و ترامپ در قبال برجام تقریبا یکسان است، احتمال ترور بایدن وجود دارد

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه کشورمان در تبادل نظر با برنامه بحث روز رادیو ایران در خصوص اوضاع آمریکا در آستانه تحلیف بایدن گفت: شرایط پیچیده ای که امروز در آمریکا وجود دارد تا همین چندی پیش هم برای هیچ تحلیلگری قابل پیش بینی نبود و این به معنی آن است که در جامعه آمریکا مسائل زیادی وجود دارد. البته من بعید می دانم که شرایط نابسامان فعلی در همین سطح ادامه پیدا کند و به احتمال زیاد دوباره به آتشی زیر خاکستر تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: آمریکایی ها مدعی هستند که بهترین دموکراسی دنیا هستند در حالی که بیش از هفتاد میلیون نفری که در این انتخابات به ترامپ رای داده بودند معتقدند که تقلب گسترده ای اتفاق افتاده است. اگر بحث تقلب درست باشد که باید متخلفین مجازات شوند و ضمناً معین می گردد که دموکراسی مورد ادعای آمریکایی ها چارچوب محکم و با ثباتی ندارد و در صورتی که بپذیریم تقلب نشده است پس پرسش این است که چرا برای هواداران ترامپ چنین ابهامی به وجود آمده است و بر عقیده خود راسخ هستند.

مهمانپرست درباره عملکرد ترامپ در دوره ریاست جمهوری اش گفت: شخصیت و رفتار ترامپ در زمینه های مختلف غیرعادی و بی سابقه بود. او به صراحت از نژادپرستی حمایت کرد و در ماجرای قتل جرج فلوید نیز حق را به پلیس سفیدپوست داد. ترامپ همچنین قول داد که در مرز آمریکا و مکزیک دیوار می کشد، او تعهدات بین المللی را یکی پس از دیگری زیر پا گذاشت و حتی با اروپایی ها هم درگیر شد. دموکرات ها نیز از فرصت استفاده کردند و تمام مسائل آمریکا را به گردن ترامپ انداختند در حالی که همه تقصیرات متوجه او نیست.

وی اضافه کرد: دموکرات ها می خواهند کاری نمایند که حزب رقیب شان یعنی جمهوری خواستار تا سال ها از قدرت دور بمانند و نگذارند در آینده فردی شبیه ترامپ قدرت را در دست بگیرد.

مهمانپرست با اشاره به موضع تقریبا یکسان دموکرات ها و جمهوری خواستار در قبال برجام مطرح کرد: موضع دموکرات ها و جمهوری خواستار در قبال برجام تقریبا یکسان است و تنها شیوه ورود آن ها به این توافق چندجانبه متفاوت است. ترامپ معتقد بود که برجام به ضرر آمریکا است و باید توافق جدیدی که شامل خاتمه حضور منطقه ای و کاهش توان موشکی ایران می گردد به امضا برسد، از سوی دیگر بایدن می گوید برجام را قبول دارد، اما باید در خصوص حضور منطقه ای و توان موشکی هم توافقاتی صورت بگیرد یعنی عملا هر دو حزب حاکم بر آمریکا یک خواسته مشترک را مطرح می نمایند.

وی درباره موضع ایران در خصوص برجام توضیح داد: موضع ایران در قبال برجام کاملا روشن است و ما به هیچ عنوان هیچ شرطی را برای برجام نمی پذیریم و بحث حضور منطقه ای و توان موشکی از ابتدا هم جزئی از برجام نبوده و از این پس هم نخواهد بود. آمریکا و اروپا به تعهدات خود در برجام عمل نکردند و این در حالی است که ایران به طور یکطرفه به همه تعهداتش عمل کرد و بار ها سازمان بین المللی انرژی اتمی این مسئله را تایید کرد.

مهمانپرست در خاتمه گفت: اگر اقتدار ایران در بخش مالی افزایش پیدا کند و در زمینه فراوری، ایجاد اشتغال و کنترل تورم پیروز شویم و به موازات اقتدار دفاعی و نظامی در حوزه مالی هم تقویت شویم دشمنان دیگر نمی توانند اراده خود را به ما تحمیل نمایند.

احتمال ترور بایدن وجود دارد

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا که مهمان دیگر برنامه بود درباره شرایط آمریکا در روز ها و هفته های اخیر گفت: شرایط آمریکا بسیار بحرانی است و اف بی آی اعلام نموده که حتی به نیرو های مسلح آمریکایی اطمینان ندارد و در 24 ساعت گذشته 12 نفر از نیرو های گارد ملی را از حضور در مراسم تحلیف بایدن منع نموده است با این اوضاع به نظر می رسد که حتی احتمال ترور بایدن هم وجود دارد.

وی ادامه داد: در کشور هایی که ساختار سیاسی دموکراتیک دارند جا به جایی قدرت منجر به کشته شدن افراد نمی گردد و انتقال قدرت به صورت صلح آمیز انجام می گردد، اما در آمریکا دیدیم که در روز ششم ژانویه چه اتفاقاتی افتاد و حمله هواداران ترامپ به کنگره دست کم با 5 کشته به خاتمه رسید. تعداد نیرو های نظامی مستقر در پایتخت آمریکا سه برابر تعداد نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان، عراق و سوریه است و این مسئله بیانگر اوضاع عجیب آمریکا است.

ترامپ نماد سیستم شکست خورده آمریکا است

علیرضا داوودی کارشناس مسائل بین الملل درباره چالش های پیش روی بایدن گفت: بایدن در دوره ریاست جمهوری خود با مسائلی روبروست که در حداقل چهار دوره اخیر ریاست جمهوری آمریکا بی سابقه هستند. او برای کاهش این مسائل به چند سال زمان احتیاج دارد و مسائل سیاسی، مالی و اجتماعی آمریکا به این زود حل نخواهد شد.

وی در خصوص عملکرد ترامپ گفت: ترامپ در دوره چهارساله ریاست جمهوری اش تصویر واقعی و بدون روتوش امریکا را نشان داد. او نماد سیستم شکست خورده حاکم بر آمریکا بود و سعی می کرد با قلدربازی و کار های غیرمعمول سیاست های مدنظر خود را اجرایی کند.

داوودی درباره اوضاع ماه های اخیر آمریکا مطرح کرد: شاید تا یازده ماه پیش می شد آمریکا را ایالات متحده امریکا نامید، اما در ماه های گذشته با افزایش بحران های مختلف بار ها بحث جدایی بعضی ایالت ها مطرح شد و می توانیم از این پس برای نامیدن این کشور از واژه ایالات متفرقه آمریکا استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 اسفند 1399 بروزرسانی: 3 اسفند 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1405

به "موضع بایدن و ترامپ در قبال برجام تقریبا یکسان است، احتمال ترور بایدن وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موضع بایدن و ترامپ در قبال برجام تقریبا یکسان است، احتمال ترور بایدن وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید