شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان هزار نفر بیشتر از میزان اعلام شده است خبرنگاران

به گزارش مجله تور یک روزه، به نوشته یک روزنامه آمریکایی، شمار نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان، هزار نفر بیشتر از 2500 نفری است که از سوی مقامات آمریکایی اعلام شده است.

شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان هزار نفر بیشتر از میزان اعلام شده است خبرنگاران

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، در آستانه تصمیم گیری آمریکا برای خروج کامل از خاک افغانستان، تعیین شده است تعداد نیرو های آمریکایی در این کشور هزار نفر بیش از چیزی است که اعلام شده است.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات اروپایی، آمریکایی و افغانستانی، تعداد نیرو های آمریکایی اعلام شده خاک افغانستان 2500 نفر است، اما شمار واقعی آن ها حدود 3500 نفر بوده و این مسئله بر پیچیدگی توافق دولت قبلی آمریکا با طالبان درخصوص خروج کامل نیرو های آمریکایی از افغانستان می افزاید.

اعضای کنگره آمریکا مکرراً از دولت درخواست کرده اند اگر قرار است نیرو های آمریکایی تا بعد از موعد مقرر نیز همچنان در افغانستان بمانند، شمار آن ها افزایش یابد.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، علت مبهم بودن تعداد نیرو های حاضر در افغانستان این است که برخی نیرو های عملیات ویژه در این کشور، به طور رسمی ثبت نشده اند و علاوه بر این، یگان های موقتی و انتقالی نیز در افغانستان حضور دارند.

یک مقام دیگر آمریکایی گفت، این نیرو ها شامل یگان های فرماندهی عملیات های ویژه مشترک هستند که برخی از آن ها تکاور های برجسته ارتش هستند که تحت نظارت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی اِی) و پنتاگون فعالیت می کنند.

آمریکا از یمن تا سوریه و مالی، نیرو هایی را مستقر کرده است که فقط نهاد هایی مانند سی آی اِی از جزئیات آن مطلع است و اطلاعات مربوط به آن ها محرمانه تلقی می شود.

سال گذشته زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا فشار برای خروج سریع نیرو ها از افغانستان را تشدید کرد، وزارت دفاع و دیگر آژانس های امنیت ملی آمریکا شمار این نیرو ها را طوری تغییر دادند که اینطور به نظر برسد تعداد سربازان حاضر در افعانستان با سرعت بیشتری در حال کاهش است.

به نوشته نیویورک تایمز، این امر با اتفاقات سال 2019، هنگامی که ترامپ خروج نیرو های آمریکایی از سوریه را خواستار شد، قابل مقایسه است. باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز از روش مشابهی در مناطق جنگی استفاده کرده بود.

به گفته لورل ای. میلر، از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا در دوره اوباما و ترامپ در این باره گفت: سرهم بندی اعداد، تا حدی نشان گر خودسرانه بودن تغییر تعداد اعلام شده با اهداف سیاسی است.

از ماه مارس سال گذشته، تعداد نیرو های آمریکایی حاضر در افغانستان از 12000 به تعداد فعلی که به گفته پنتاگون 2500 نفر هستند، کاهش یافته است. این در حالی است که مقامات ارشد پنتاگون اصرار داشتند تعداد نیرو های حاضر در افغانستان باید دستکم 8600 نفر باشد تا بتوانند از نیرو های افغان پشتیبانی کرده و مأموریت های ضد تروریستی در این کشور انجام دهند.

علاوه بر 3500 نیروی آمریکایی حاضر در افغانستان، حدود هفت هزار نیروی ناتو نیز در این کشور حضور دارند که از نظر لجستیک و محافظت از نیروهایشان به آمریکایی ها متکی هستند. به گفته کارشناسان، اگر واقعاً آمریکا قصد داشته باشد تا یکم ماه می (حدود یک ماه و نیم آینده) از افغانستان خارج شود، به لحاظ لجستیکی خروج هردوی نیرو های آمریکا و متحدانش در زمان مقرر غیرممکن خواهد بود.

شخص بایدن نیز در دوره ای که معاون اوباما بود، بر لزوم کاهش شمار نیرو ها تأکید داشت. اما او اکنون در مقام رئیس جمهور باید این خطر را در نظر داشته باشد که با انجام چنین کاری ممکن است طالبان دولت افغانستان را شکست داده و به شهر های مهم تسلط یابد. بسیاری از فرماندهان نظامی آمریکایی همچنین مدعی هستند که خروج کامل از افغانستان خطر بازگشت گروه هایی مانند القاعده در این کشور را نیز به همراه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1532

به "شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان هزار نفر بیشتر از میزان اعلام شده است خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان هزار نفر بیشتر از میزان اعلام شده است خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید