دیدار صالحی با وزیر خارجه عمان درباره برجام و منطقه

به گزارش مجله تور یک روزه، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با وزیر امور خارجه عمان پیرامون برجام و منطقه مصاحبه کرد.

دیدار صالحی با وزیر خارجه عمان درباره برجام و منطقه

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، دکتر علی اکبر صالحی امروز در اسلو با یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان پیرامون برجام و منطقه تبادل نظر کرد.

صالحی روز گذشته جداگانه با اینه اریکسن سوریده وزیر امور خارجه نروژ و هلگا اشمید دبیرکل بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا دیدار و تبادل نظر نموده بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دیدار با وزیر خارجه نروژ با انتقاد از واکنش شتابزده برخی از شرکتهای اروپایی نسبت به خروج آمریکا از برجام، سیاستهای آمریکا را محکوم به شکست دانست و فروپاشی برجام را آسیبی جبران ناپذیر برای جامعه جهانی برشمرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان حفظ احترام به شئونات ملت ایران را در رأس نظام تصمیم گیری در سیاست خارجی کشور برشمرد و تاکید داشت که پایبندی به تعهدات بین المللی صرفا در یک ساز و کار متقابل امکان پذیر می باشد.

صالحی همچنین یادآور شد که اعتماد سازی مهم و ضروری بوده اما مستلزم اقدام به هنگام و موثر طرفین می باشد و امیدواریم اروپا با درک حساسیت شرایط به اجرای تعهداتش در زمان مورد انتظار اقدام نماید.

وزیر خارجه نروژ نیز حمایت کشورش از برجام را بسیار جدی توصیف نمود و خروج از آن را دارای تبعات سنگین برای ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه، رژیم منع اشاعه و گسترش سلاح های هسته ای و بی اعتبار شدن آژانس بین المللی انرژی اتمی دانست و ابراز امیدواری کرد که حفظ برجام بتواند به عنوان تسهیل کننده حل مناقشات منطقه ای عمل نماید.

صالحی در ملاقات با هلگا اشمید نیز با تأکید بر اهمیت درک چندصدایی در جمهوری اسلامی ایران توافق برجام را موضوعی جدی در مباحث سیاسی کشور مطرح نمود و بر برطرف انتظارات از این توافق تأکید کرد.

صالحی اضافه کرد: برای حفظ برجام احتیاجمند برآورده شدن انتظارات و احتیاجها و برطرف عملی و دائمی تحریم های ظالمانه هستیم و امکان پایبندی به تعهدات برجام همزمان با تداوم تحریم ها به هیچ عنوان مورد قبول جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.

وی اضافه کرد: اروپا تاکنون گامهای خوبی در جهت حفظ برجام برداشته اما در شرایط کنونی می بایست بر نتایج عملی سیاستهای اعلامی از سوی اتحادیه اروپا تمرکز نمود.

خانم هلگا اشمید در پاسخ تأکید داشت: اروپا مصمم تر از همواره در صدد حفظ برجام خواهد بود و با ایجاد مکانیزم های ویژه جهت رسیدن به این هدف کوشش خواهد نمود.

اشمید به ابتکار گفتمان سیاسی صنایع که دربرگیرنده مذاکرات تجاری شرکتهای کوچک و متوسط در سطح اتحادیه اروپا با ایران است اشاره کرد و گفت که قرار است به زودی 100 شرکت وارد مذاکرات کاری با طرفهای ایرانی گردند و با توجه به اینکه بیش از 60 درصد صنایع اروپا در این سطح فعالیت دارند انتظار می رود چارچوب مناسبی برای همکاری با حمایت و مشارکت مستقیم اتحادیه اروپا به وجود آید.

وی همچنین درخصوص سازوکارهای اقتصادی و بانکی مورد احتیاج نیز به تشریح آخرین وضعیت موجود پرداخت و اتحادیه اروپا را متعهد به یافتن راهکار مناسب برای برقراری روابط تجاری و اقتصادی با ایران دانست.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 15 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 496

به "دیدار صالحی با وزیر خارجه عمان درباره برجام و منطقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار صالحی با وزیر خارجه عمان درباره برجام و منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید