خبرنگاران جای خالی مرکز لجستیک مدیریت بحران در شرق گلستان

به گزارش مجله تور یک روزه، گنبدکاووس - خبرنگاران - حادثه خیز بودن گلستان بویژه مناطق شرقی آن که دو سوم مساحت 20 هزار و 367 کیلومتر مربعی استان را تشکیل می دهد و هر از چندگاهی نامش با وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی بویژه سیل و رانش زمین بر سر زبان ها می افتد، ضرورت استقرار مرکز فرعی لجستیک ستاد مدیریت بحران گلستان را در این منطقه برای حضور به موقع تیم ها و ماشین آلات امدادی و خدمات رسان برای یاری به حادثه دیدگان و جلوگیری از افزایش تلفات، دو چندان نموده است.

خبرنگاران جای خالی مرکز لجستیک مدیریت بحران در شرق گلستان

منطقه شرق استان گلستان دارای هفت شهرستان گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه با جمعیت تقریبی یک میلیون نفر است که در این بین گنبدکاووس مطابق نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 با حدود 350 هزار نفر جمعیت بزرگترین شهرستان این خطه است.

فاصله طولی شهرستان های واقع در شرق گلستان با مرکز استان از 75 کیلومتر (رامیان) تا 230 کیلومتر (مراوه تپه) است و همین علت یعنی دوری از مرکز و نیز بعضی کمبودها و عقب ماندگی های زیرساختی این منطقه بالاخص در بحث زیرساخت های مدیریت بحران و ماشین آلات مورد احتیاج آن، سبب شده تا هنگام وقوع حوادث طبیعی یا غیرمترقبه امداد رسانی و ارائه خدمات به این مناطق با تاخیر انجام گردد.

وقوع هرساله حداقل یک یا چند فقره سیل یا سیلاب های فصلی و نیز رانش زمین و ریزش کوه در مناطق شرق گلستان و خسارت های مخرب آن از یک سو و خدمات رسانی با تاخیر به حادثه دیدگان به سبب کمبود امکانات و ماشین آلات سبب شد تا نخستین بار فرماندار ویژه گنبدکاووس درسال 96 بحث ایجاد ستاد فرعی مدیریت بحران گلستان در منطقه شرق استان به مرکزیت این شهرستان مرزی را مطرح نماید که با استقبال و البته تایید نسبی مسوولان استان روبرو شد.

عبدالقدیر کریمی در آن موقع گفته بود: ایجاد ستاد فرعی مدیریت بحران گلستان در گنبدکاووس برای دپوی امکانات و تجهیزات اولیه امدادی و استقرار ماشین آلات خدمات رسان در گنبدکاووس، سبب تسریع در امدادرسانی به حادثه دیدگان با اعزام به موقع تیم ها و ماشین آلات خدمات رسان و جلوگیری از افزایش تلفات جانی و اقتصادی حوادث غیرمتقربه به مردم، تاسیسات و زیرساخت های منطقه خواهد شد.

با این حال راه اندازی مرکز یا ستاد فرعی مدیریت بحران گلستان در شرق استان با وجود تکرار هرساله حوادث طبیعی و غیرطبیعی در منطقه و درخواست مسوولان این خطه از مقامات گلستانی اما همچنان اجرایی نشده و به نظر می رسد جای آن در این خطه حادثه خیز ایران اسلامی خالی باشد نکته ای که فرماندار ویژه گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگاران دوباره بر ضرورت راه اندازی آن تاکید نمود و از آمادگی این شهرستان برای فراهم کردن زمین مورد احتیاج آن اطلاع داد.

کریمی یادآوری اینکه ایجاد ستاد فرعی پیش بینی، پیشگیری و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شرق گلستان به مرکزیت گنبدکاووس و استقرار تجهیزات و امکانات مورد احتیاج آن در شورای هماهنگی مدیریت بحران گلستان تصویب و مورد تایید استاندار هم قرار گرفته اضافه نمود: استقرار امکانات لجستیکی برای خدمات رسانی به موقع در زمان بروز بحران و حوادث طبیعی و غیر مترقبه در شرق استان از جمله احتیاجهای منطقه است که منتظر مساعدت وزارت کشور برای تامین امکانات مورد احتیاج جهت راه اندازی این مرکز هستیم.

وی افزود: نبود مدیریت یکپارچه برای امداد رسانی به موقع و اثربخش در شرق گلستان که به عنوان منطقه ای حادثه خیز شناخته می گردد بعد از جریان سیل اواخر 97 و اوایل 98 بیشتر احساس شد و کوشش داریم با دپوی امکانات اولیه امدادی و خدمات رسانی بتوانیم از این پس بهتر بحران ها را در منطقه مدیریت کنیم.

فرماندار ویژه گنبدکاووس تاکید نمود: این شهرستان آمادگی کامل برای راه اندازی ستاد فرعی مدیریت بحران گلستان با تامین زمین مورد احتیاج جهت استقرار امکانات لجستیکی را دارد که مراتب این آمادگی به مسوولان استان اعلام شده است.

همچنین رییس جمعیت هلال احمر گنبدکاوووس نیز به خبرنگار خبرنگاران گفت: آنالیز وقایع سال های قبل نشان می دهد بیشترین حوادث طبیعی و غیر طبیعی گلستان در شرق استان اتفاق می افتد مانند بارش های سیل آسا و تصادفات جاده ای و در کنار آن رانشی بودن بعضی شهرستان های آن از جمله آزادشهر، رامیان، مینودشت و مراوه تپه همیشه باعث بروز خسارات برای مردم می گردد.

اصغر نودهی اضافه نمود: انجام اقدام به موقع برای امدادرسانی در زمان وقوع حوادث در منطقه احتیاجمند مدیریت واحد است که برای تحقق این امر مستلزم تجمیع امکانات لازم همراه با نیروهای آموزش دیده به مرکزیت گنبدکاووس برای اعزام امکانات و نیروی انسانی در کمترین زمان به محل حادثه هستیم.

وی گفت: هلال احمر گنبدکاووس هیچ مسئله ای در زمینه امکانات لجستیکی و نیروی امدادی برای خدمات رسانی در داخل شهرستان ندارد اما اگر قرار به خدمات رسانی به سایر شهرها گردد احتیاجمند تجهیزات و نیروی انسانی بیشتری خواهیم بود.

درهمین پیوند استاندار گلستان نیز اواخر تیرماه سال جاری در نشست ستاد مدیریت بحران کلاله از نبود مرکز لجستیک و بانک اطلاعاتی از ماشین آلات مدیریت بحران شرق استان گلایه کرد و با تاکید بر ضرورت راه اندازی چنین مرکزی گفته بود که شرق گلستان از مناطق حادثه خیز استان است که احتیاج دارد هنگام وقوع حوادث تیم های امدادی و خدمات رسان ستاد مدیریت بحران در اسرع وقت در محل حاضر شوند.

هادی حق شناس تاکید نموده بود که استقرار ماشین آلات مدیریت بحران در مرکز استان و نداشتن بانک اطلاعاتی از ماشین آلات شهرهای مختلف سبب شده تا هنگام وقوع حوادث این ماشین آلات با تاخیر از مرکز استان به مناطق حادثه دیده اعزام شوند.

استان گلستان که نام آن با سیل عجین شده، هرساله در فصول مختلف بویژه بهار و تابستان در کنار حوادث مختلف مانند رانش زمین، با بارش های رگباری و نقطه ای شاهد طغیان رودخانه های فصلی و جاری شدن سیلاب بویژه در نواحی شرقی آن و خسارات اقتصادی و بعضا تلفات جانی روبرو است.

آخرین بارش های شدید و رگباری گلستان مربوط به 24 و 25 تیرماه سال جاری می گردد که علاوه بر آبگرفتگی معابر و واحدهای مسکونی بعضی مناطق شهری و روستایی، خساراتی به تاسیسات شهری، راه های ارتباطی و بخش کشاورزی این خطه شاقتصادی وارد کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1112

به "خبرنگاران جای خالی مرکز لجستیک مدیریت بحران در شرق گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جای خالی مرکز لجستیک مدیریت بحران در شرق گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید