ثبت بدترین هفته کرونایی در میانه پاییز

به گزارش مجله تور یک روزه، خبرنگاران: رکورد های بحران کرونا در آبان هر روز نگران کننده تر می شود. طبق آمار رسمی تمام روزهای هفته منتهی به 16 آبان تعداد جانباختگان بالای 400 نفر گزارش شده است.

ثبت بدترین هفته کرونایی در میانه پاییز

به گزارش خبرنگاران آمارکرونا درهفته های اخیر دریچه ای تیره تر را از شرایط کرونایی ایران را به رویمان می گشاید. در این خصوص دومین هفته آبان ماه آمیخته با ثبت رکوردهای هفتگی بسیاری بود. بیشترین میزان فوتی ها و مبتلایان از یکسو و از سوی دیگر رابطه متغیرهای کرونایی حکایتی ناگوار را از هفته اخیر روایت می کند. اما این رکورد ها چه بودند و رابطه آنها با یکدیگر چه توضیحی از بیماری کرونا در ایران می دهد؟

وزارت بهداشت و درمان در اطلاعیه روزانه خود درباره بحران کرونا در ایران به نشر آمار می پردازد. مجموع هفت روزه این آمار ها می تواند دریچه بررسی متغیرهای کرونایی را از روزانه به هفتگی تغییر دهد.

هفته های سیاه کرونایی آبان

بیماری کرونا در ایران پس از شدت گیری نیمه مهرماه خود اکنون به ماه آبان رسیده است. در این ماه آمار مبتلایان روزانه به ناگاه از 4 هزار نفر به 5 هزار نفر رسیده و اکنون جهشی قابل تامل به حدود 8هزار نفر رسیده است. میزان ابتلا در تمام روزهای هفته اخیر رقمی بالاتر از 8 هزار نفر را تجربه کرده اند. اما متاسفانه بالاترین میزان ابتلای روزانه تنها متغیرهای قابل تامل کرونایی در این هفته از آبان ماه نبوده است.

در هفته اخیر میزان فوتی های کرونایی توسط وزارت بهداشت و درمان هر روز بالاتر از 400 نفر گزارش شد. این در حالیست که در تمام روزهای کرونایی پیش از این هفته، تنها یک بار رقم 400 فوتی تجربه شده بود. که آن هم در هفته نخست آبان رخ داد.

به بیان دقیق تر تنها هفته ای که شاید آماری نزدیک به تلخی آمارهای هفته اخیر آبان ماه داشته باشد هفته نخست آبان بوده است.

به همین دلیل کل فوتی های هفتگی کرونایی در هفته اخیر به رقمی معادل با 2 هزار و 931 نفر رسید. این رقم نسبت به رقم مشابه خود در هفته پیش از آن 15 درصد رشد را تجربه کرده است.

میزان مبتلایان نیز در هفته اخیر به رقمی معادل با 58 هزار و 848 نفر رسید و رشدی 17.54 درصدی را نسبت به هفته قبل خود تجربه کرد.

این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که رکورد کل مبتلایان هفتگی در اختیار هفته نخست آبان قرار داشت. میزان کل مبتلایان کرونایی در هفته نخست آبان 38.2 درصد نسبت به هفته قبل خود به 50 هزار نفر رسیده بود.

از رکورد های دیگر این هفته می توان به میزان آزمایشهای هفتگی و بالاترین رکورد ها در زمینه بستری های روزانه اشاره کرد. اما ثبت رکورد آزمایشهای روزانه در هفته اخیر چه رابطه ای می تواند با میزان مبتلایان داشته باشد؟

رابطه متغیرهای هفتگی آبان؛ ابتلا و تست

مقایسه رشد مبتلایان هفتگی کرونایی و میزان آزمایشهای کرونایی نشان می دهد که پس از شهریور ماه رشد مبتلایان کرونا در هر هفته رشدی به مراتب سریعتر از آزمایش ها و تست های کرونایی داشته است.

این عبارت اشاره ای به این معناست که اکنون در شرایطی هستیم که درصد بسیار بیشتری از افرادی که آزمایش کرونا می دهند به کرونا مبتلا هستند.

هر چند در هفته اخیر رشدی کمتر را نسبت به هفته نخست آبان تجربه کرده ایم اما همچنان میزان مبتلایان هفتگی و آزمایش ها در طول هفته اخیر در صدر آمارهای خود قرار دارند.

پیشی دریافت رشد فوتی ها از رشد بهبودی هفتگی

دو آمار دیگری که می تواند مقایسه شان حاوی پیامهای مهمی باشد بررسی نسبت رشد بهبودیافتگان هفتگی کرونا و جانبخاتگان هفتگی این بیماری است. در این رابطه مشاهده می شود که میزان بهبود یافتگان در هفته اول تابستان کمترین رشد را تجربه کرد. این رقم معادل با منفی 38.5 درصد بود. اما پس از آن به مرور فرایند رو به رشدی به خود گرفت و اکنون این فرایند در بالاترین حد هفتگی خود واقع شده است.

از سوی دیگر فوتی های کرونایی، در هفته دوم تابستان رشدی 21 درصدی را به ثبت رساندند. نوسانات رشد فوتی های کرونایی و بهبودی هفتگی در ادامه فراز و فرود های متعددی را پشت سر گذاشت. در بررسی این آمار این نکته مشهود است که هر جا رشد فوتی ها بیشتر از بهبود یافتگان کرونایی قرار می گیرد می تواند شرایطی نگران کننده را هشدار بدهد.

در ابتدای تابستان این حالت تجربه شد که به مرور شرایط کرونای کشور از این حالت فاصله گرفت. اما اکنون دوباره رشدهای ابتلا روزانه و هفتگی نشان از همان اوضاع دارد. در همین خصوص در هفته دوم آبان رشد جانباختگان 15.21 درصد و رشد بهبود یافتگان کرونایی 6.15 درصد به ثبت رسیده است.

مرور هفتگی کرونا و به عبارت دیگر بررسی آمار های کرونایی در بسته های هفت روزه می تواند تحلیلی ارائه دهد که در آن از خطاهای روزانه و نوسانات روزانه چشم پوشی شده باشد. از این حیث این آمار ها می توانند تحلیل های راهبردی بیشتری را ارائه دهند.

در همین زمینه آمار های هفتگی کرونا نشان از جهش شیوع این بیماری در کنار رشد فوتی ها و میزان مرگ و میر کرونایی دارد. چنانچه این افسار گسیختگی به کنترل درنیاید به احتمال زیاد شاهد رشد تصاعدی بحران کرونا خواهیم بود.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 18 آذر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1260

به "ثبت بدترین هفته کرونایی در میانه پاییز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت بدترین هفته کرونایی در میانه پاییز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید