بلینکن: آمریکا از افغانستان دست بر نمی دارد

به گزارش مجله تور یک روزه، وزیر امور خارجه آمریکا گفت، یک سناریوی احتمالی و قطعی وجود دارد به این صورت که اگر آمریکا تمامی سربازانش را از افغانستان خارج کند، طالبان اوضاع در این کشور را به دست می گیرد یا افغانستان وارد جنگ داخلی می گردد.

بلینکن: آمریکا از افغانستان دست بر نمی دارد

آنتونی لینکن وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگویی با شبکه خبری سی.ان.ان اذعان داشت که اگر آمریکا تمامی نیروهایش را از افغانستان خارج کند که بر اساس توافق صلح بین دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و طالبان در فوریه 2020 به آن تاکید شده است، افغانستان وارد جنگ داخلی شده یا طالبان کنترل افغانستان را به دست می گیرد.

بلینکن گفت، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا میخواهد تا همه سناریوها را در نظر بگیرد و همچنین تاکید نموده که آمریکا از افغانستان دست بر نمی دارد و به حمایت قاطع از این کشور حتی پس از خروج نیروهای آمریکایی ادامه می دهد.

بایدن ماه جاری میلادی اعلام نموده بود که آمریکا تمامی نیروهایش را از افغانستان تا 11 سپتامبر 21 خارج می نماید و گفته بود، زمان آن رسیده است که آمریکا به طولانی ترین جنگ خود سرانجام دهد و به وزارت خارجه این کشور دستور داد تا بسیاری از نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.

اما این تصمیم از سوی بعضی از مقام های آمریکایی و قانونگذاران با مخالفت همراه شده و آنها ابراز نگرانی کردند که خروج نیروهای آمریکایی از این کشور ممکن است با واکنش تلافی جویانه طالبان روبرو گردد.

بلینکن همچنین نگرانی های مربوط به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را مدنظر قرار داد و اذعان داشت که ناآرامی ها یک پیامد احتمالی است و ادامه داد: هیچکس از وقوع جنگ داخلی مجدد در افغانستان به ویژه مردم این کشور نفع نمی برد.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید نموده که بازیکنان منطقه ای از نفوذ خود برای یاری به ثبات و حفظ آن در افغانستان استفاده نمایند و ادامه داد: فکر نمی کنم که دولت کابل و طالبان به دنبال وقوع درگیری های مجدد در افغانستان باشند، حتی کشورهای همسایه افغانستان و منطقه نیز از این مساله نفعی نمی برند به همین دلیل آنها باید به حفظ ثبات در این کشور یاری نمایند.

بلینکن این مساله را نیز رد کرد که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان باعث توقف یاری های آمریکا به این کشور می گردد و ادامه داد: دولت آمریکا به یاری به مردم افغانستان، توسعه این کشور و ارسال یاری های بشردوستانه و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می دهد. ما عمیقا در دیپلماسی افغانستان همکاری می کنیم. به دولت کابل و مردم این کشور یاری رسانی را ادامه می دهیم.

وی اضافه نمود: ما سال هاست که بیش از 300 هزار تن از نیروهای امنیتی و نظامی افغانستان را آموزش داده ایم تا آنها بتوانند در امور مختلف امنیتی خودشان اقدام نمایند. البته ما باید برای هر سناریویی برنامه ریزی کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین تاکید نمود که دولت بایدن برای تضمین دادن به مردم محلی افغانستان که زندگی خود را در راستای همکاری با نیروهای آمریکایی و دیپلمات ها در این کشور و در طول این 20 سال وقف نموده اند، کوشش می نماید چون آنها نگران خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پیامدهای ناشی از آن بر زندگی خود هستند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 خرداد 1400 بروزرسانی: 9 خرداد 1400 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1589

به "بلینکن: آمریکا از افغانستان دست بر نمی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلینکن: آمریکا از افغانستان دست بر نمی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید