افزایش 40 درصدی مبادلات تجاری ایران و چین بعد از تحریم ها

به گزارش مجله تور یک روزه، خبرنگاران: نایب رئیس اتاق ایران و چین با بیان اینکه برداشته شدن تحریم ها تاثیر منفی بر میزان مبادلات با چین ندارد، گفت: پیش بینی می شود که بعد از برداشته شدن تحریم ها میزان مبادلات تجاری دو کشور30 تا 40 درصد افزایش یابد.

افزایش 40 درصدی مبادلات تجاری ایران و چین بعد از تحریم ها

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

مجیدرضا حریری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرنگاران اضافه کرد: بعد از برداشته شدن احتاقتصادی تحریم ها از اقتصاد ایران شرایط مبادلات تجاری ایران با کشوری مانند چین تفاوتی نمی کند زیرا این کشور در حال حاضر به کشورهای مختلفی از دنیا که در شرایط تحریم به سر نمی برند نیز کالاهای خود را با قیمت مناسبی صادر می کند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بخش کمی از مردم ما توان خرید کالاهای گران قیمت اروپایی را دارند و با توجه تفاوت قیمت کالاهای چینی با نمونه های مشابه خود از سایر کشورها جایگاه محصولات چینی در بازار ایران حفظ شده و گسترش می یابد.

فروش کالا های درجه یک چینی به جای کالاهای اروپایی

حریری با تاکید بر اینکه در کشور چین نیز کالاهای درجه یکی وجود دارد که کمتر وارد بازار ایران می شود، گفت: برخی از محصولات درجه یک و دو چینی در بازار ایران به جای کالاهای اروپایی به مردم فروخته می شود.

وی با بیان اینکه کالاهای ارزان قیمت چینی در بازار ایران به قیمت بالایی به فروش رسیده و نام تولیدات چینی را خراب می کند، شرح داد: کالاهای درجه سه چینی در بسکمک از کشو رها با قیمت پایینی به فروش می رسد به طوری که یک جفت کفش را می توان با 5 دلار یا 16 هزار تومان در سایر کشور ها خریداری کرد در حالی که این محصول در کشور ما بیش از صد هزار تومان به فروش می رسد.

نظارتی بر قیمت گذاری کالاهای چینی وجود ندارد

حریری گفت: در کشور ما نظارتی برقیمت گذاری کالاهای چینی در بازار مصرف وجود ندارد و این محصولات به قیمت بالاتر از ارزش واقعی و نرخ های متفاوتی به دست مصرف کننده می رسد.

نایب رئیس اتاق ایران و چین گفت: بعد از برداشته شدن تحریم ها نیاز به تجدید نظری در نحوه واردات محصولات چینی وجود دارد اما این بدان معنی نیست که ما دخالتی در انتخاب مصرف کنندگان داشته باشیم بلکه این امر در یک بازاررقابتی حاصل می شود.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه ارتباط اقتصادی و سیاسی ما با چین رابطه ای استراتژیک به حساب می آید، خاطر نشان کرد: کشورچین درشرایط تحریم درکنار ایران بوده و هست و حدود 80 درصد میعانات گازی و نیمی از نفت ما را خریداری کرده است.

حریری با بیان اینکه برداشته شدن تحریم ها تاثیر منفی بر روابط دو کشور ندارد، اضافه کرد: برداشته شدن تحریم ها به دو کشور ایران و چین کمک می کند که مبادلات بانکی خود را با شرایط بهتری انجام دهند.

همکاری با شرکت های چینی -اروپایی و چینی- آمریکایی بعد از تحریم ها

وی گفت: در حال حاضر نیز شرکت های چینی -اروپایی یا چینی- آمریکایی هستند که در شرایط تحریم ها اجازه تجارت با ایران را ندارند و برداشته شدن تحریم ها، شرایط تجارت با این شرکت های جدید را هموار می کند.

حریری در خاتمه گفت: پیش بینی می شود که بعد از برداشته شدن تحریم ها، میزان مبادلات تجاری ایران و چین 30 تا 40 درصد افزایش یابد.

گفتنی است که روز شنبه علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب برای شرکت در اجلاس سیکا در چین وارد پایتخت این کشور شد.

منبع: تسنیم
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 585

به "افزایش 40 درصدی مبادلات تجاری ایران و چین بعد از تحریم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 40 درصدی مبادلات تجاری ایران و چین بعد از تحریم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید