آسوشیتدپرس: اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران، سازمان ملل را با بحران روبه رو خواهد نمود

به گزارش مجله تور یک روزه، ایالات متحده پس از شکست سهمگین و سخت در شورای امنیت، اکنون میخواهد از سازمان ملل بخواهد تحریم ها علیه ایران را مجدداً اعمال کند.

آسوشیتدپرس: اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران، سازمان ملل را با بحران روبه رو خواهد نمود

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از آسوشیتدپرس، تحلیلگران سیاسی بر این باورند که اقدام آمریکا برای اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران موجب انزوای بیشتر دولت ترامپ و وقوع بحران اعتبار در سازمان ملل خواهد شد.

تحریم ها در چارچوب توافق هسته ای 2015 کاهش یافت ولی ترامپ دو سال قبل از این توافق خارج شد. آمریکا هفته گذشته نتوانست تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را در شورای امنیت به تصویب برساند و اکنون یک حمله دیپلماتیک جدید را علیه تهران به راه انداخته است.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا قرار است پنجشنبه به نیویورک سفر کند تا به رئیس شورای امنیت اعلام کند ایالات متحده قصد فعال کردن مکانیسم ماشه در قطعنامه شورای امنیت را دارد. این مکانیسم به طرف های توافق هسته ای ایران اجازه می دهد خواهان بازگشت همه تحریم های سازمان ملل شوند.

این بار نیز مانند تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران، روسیه و چین و سایر اعضای شورای امنیت از جمله فرانسه و بریتانیا با مکانیسم ماشه مخالفت نموده اند. شاید این مسئله موجب گردد اعتبار و مشروعیت شورای امنیت به عنوان قدرتمندترین نهاد سازمان ملل به شدت با چالش روبه رو گردد.

در این گزارش با اشاره به کوشش آمریکا برای بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران به وسیله استناد به بندهای توافقی که از آن خارج شده نوشته است که استدلال های دولت ترامپ در این خصوص توسط روسیه، چین و کشورهای اروپایی مورد استهزا قرار گرفته است.

به نوشته آسوشیتدپرس حتی بعضی از تندروترین سیاستمداران ضدایرانی در واشنگتن هم استدلال های دولت ترامپ در این خصوص را قبول ندارند.

آمریکا مدعی شده است که به عنوان یکی از طرف های اصلی و اولیه توافق هسته ای هنوز این حق را دارد که خواهان احیای تحریم ها علیه ایران گردد، ولی سایر کشورهای حامی توافق هسته ای بر این باورند که آمریکا با خروج از این توافق عملاً این صندلی را از دست داده است که بخواهد خواهان بازگشت تحریم ها گردد.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 مهر 1399 بروزرسانی: 16 مهر 1399 گردآورنده: onedaynet.ir شناسه مطلب: 1131

به "آسوشیتدپرس: اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران، سازمان ملل را با بحران روبه رو خواهد نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسوشیتدپرس: اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران، سازمان ملل را با بحران روبه رو خواهد نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید